ecologie wie interreseert dat nou nie?

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

ecologie wie interreseert dat nou nie?

Bericht door Lamoer »

Hoi mede-ecologen,
wat een fantastisch forum is dit. Zonder overdreven slijmwerk, kan ik stellen dat ik alleen maar onderwerpen zie waar ik me voor interreseer!
De domeinnaam vind ik alleen een beetje vreemd gekozen. Met de domein extensie .eu verwachtte ik internationale pagina's, maar de naam 'ecologieforum' is harstikku Nederlands en dat blijkt het forum dan ook te zijn. Nouja, who cares?
Zelf woon ik in Frankrijk waar ik een boerderijtje probeer helemaal autonoom te kunnen laten werken, maar dat valt nog niet mee.

http://www.lamoer.fr voor degene die van een visuele presentatie houden, er is geen tekst.

Ons huishouden telt inmiddels behalve klassieke moeskas en moestuin, een put- en regenwatercircuit tot op drinkbaar-water niveau, zonneboiler/collectoren, elektrische zonnepanelen voor teruglevering in het net maar ook voor noodvoeding, noodstroomgenerator (hoewel niet erg milieuvriendelijk eigenlijk) en satelliet internetverbinding.
Jawel, dit laatste wordt in Frankrijk (maar elders wellicht ook) aangevoerd als milieu-vriendelijk argument omdat koperen telefoonkabels met al hun onderhoud, daarmee vermeden worden. Ze hebben het even niet over alle energie en materialen die er nodig waren om die satelliet de lucht in te krijgen, maar ik profiteer er wel van. De telefoonkabel is van het erf en de verbindingssnelheid liegt er niet om, tov voorheen 12km telefoonkabel over gammele houten palen door het bos :-)

De reden dat ik dit forum op ben gekomen, is dat ik een Nordica hout-CV kachel heb gekocht. Ik wil dit zelf voorzien van radiatoren, maar weet niet goed te kiezen tussen welke typen radiatoren en leidingsystemen. Affijn, daar stort ik me straks pas in. Voor nu in ieder geval mijn complimenten voor het overzichtelijke forum!

Tot later!
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: ecologie wie interreseert dat nou nie?

Bericht door Pieke »

Nogmaals welkom....

Hele leuke site!!Haast een god in Frankrijk.
kan ik stellen dat ik alleen maar onderwerpen zie waar ik me voor interreseer!
Lijkt me idd wel, gezien je foto's en je bent hier dan ook aan het juiste adres.

Ben zelf ook druk bezig met info vergaren over het vervangen/renoveren van een oud dak,dus die fotorepo sprak me ook wel aan.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: ecologie wie interreseert dat nou nie?

Bericht door Lamoer »

tja ons dak vervangen was noodzaak en het enige ecologische eraan is dat we, om de stijl te behouden, eerst 3000 tuilles van een andere ruïne hebben afgehaald en getransporteerd naar huis, om het te maken wat het nu is. Maar aan de binnenkant zitten "gewoon" glasvezelrollen en gipsplaten. Nu we een electronisch ongedierteverjaagsysteem hebben (oja! leuke tip voor deze site: http://www.primrose.co.uk/advanced-rat- ... -p-36.html bij ons liepen de muizen gillend het huis uit), zou ik voor ecologische isolatiematerialen kiezen. Maar dat besef komt nu pas.
De katten zijn overigens niet uit hun functie gezet als anti-muiserts, ze hebben na grondige herscholing zich gestort op anti-mollerts. Zo baas, zo kat. Ik hou er ook wel van wat te mollen haha.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: ecologie wie interreseert dat nou nie?

Bericht door David86 »

Lamoer, leuk om die foto's van jullie te zien.

Heb je al eens gekeken naar paardentractie ? In NL zijn nog redelijk wat (messenbalk) maaiers en hooischudders te koop op paardentractie. Dat zijn die roestige oude dingen die men in de voortuin zet voor de sier. Vaak werken ze nog als een raket en het is leuker als met een trekker. Opknappen doe je met een staalborstel en een blik hamerite, dat spul is nagenoeg onverwoestbaar.

Schudden en oprikken met die twee vossen, dan kan die shet de buit naar binnen brengen :)

Het zijn wel plaatjes om bij weg te dromen. Hoe komen jullie zo in Frankrijk verzeilt ?

Groeten,
..
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: ecologie wie interreseert dat nou nie?

Bericht door Lamoer »

je brengt me op een idee David!
Die foto's ben ik vergeten op de site te zetten en passen er fantastisch bij, dit is wat je bedoelt (maar dan met een paard ervoor, ik snap):
Afbeelding
grote probleem met deze machines is de hoeveelheid diesel (of voer igv paard) die je wegstookt, tov een beetje fatsoenlijk cyclomaaier. Dan is uiteindelijk dat toch een milieu-vriendelijkere oplossing hoewel gewoon met de zeis het échtstete is :-0
Onze oude buurman vertelde ons, dat hij vroegah om 0500uur op stond, en dan met een man of 10 een dag deed over 1 hectare te zeisen. Pfff, wat een bikkels! Vind je het gek dat ze tussendemiddag al aan de wijn zaten...

Wij kregen 12 jaar geleden één kans om te emigreren; het was een 'nu of nooit' situatie. We zijn ervoor gegaan en geen seconde spijt gehad. Niet dat het altijd feest is maar net als jouw slogan 'geluk begint met minder willen'. Ik wil nog steeds heel veel maar kan het relativeren, dat heb ik hier in FR geleerd en was me in NL waarschijnlijk nooit gelukt.
Gefeliciteerd met je vaderschap, zag ik op je site. Het moet hier natuurlijk wel bij blijven want anders is het ecologisch gezien niet meer verantwoordbaar dat je tweelingen de wereld in helpt en moet de eco-politie er op af hahahahaha.
Jouw site is het tegenovergestelde van die van mij qua woorden/beelden balans. Grappig contrast.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: ecologie wie interreseert dat nou nie?

Bericht door David86 »

Lamoer,

Een paard dat staat te chillen op jouw voerkosten is minder rendabel dan een paard wat een kilo meer eet omdat hij hard gewerkt heeft toch ?

Toen ik nog bij mijn ouders woonde deed ik dit werk veel in het hooi seizoen samen met een vriend. Met een dubbelspan fjorden trokken we de machines en met een dubbelspan welshjes reden de het hooi binnen. Leuk om te doen en leuk om te zien, we kregen meer voor het werk dan een loonwerker en werkten meestal in de natste delen van de polders waar de trekkers niet in konden. Ik vond het altijd leuk werk.

Er zijn ook cyclomaaiers die een eigen motorblokje hebben maar op paardentractie voortbewegen, dan kun je het goed af met een enkelspannetje en ze gebruiken een flinke slok minder dan een normaal trekkertje.

Al met al leuk bezig zo, ik word er een beetje jaloers van :)

De tweelingen maken deel uit van mijn duistere meester plan, over 20 jaar stuur ik een clubje volleerde ecologische extremisten de wereld in, blonde meiden met grote blauwe ogen als wolven in schaapkleren om het volk op sluwe wijze te manipuleren t.b.v. de grote ecologische bekering van NL :)

Ieder zijn hobby toch ? De mijne komt alleen af en toe een kindje van ! :mrgreen:

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: ecologie wie interreseert dat nou nie?

Bericht door Pieke »

David86 schreef:
Al met al leuk bezig zo, ik word er een beetje jaloers van :)
Idd,David,zeg dat wel wel!!Mooi pand,glooiend landschap, bossen (hout),paarden,kippen,eendjes,een hond,leuke vrouw die ook nog 'ns van aanpakken weet.

ik word een beetje veel jaloers van.

@Lamoer,ben je argrariër en waar woont je huis?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: ecologie wie interreseert dat nou nie?

Bericht door Lamoer »

ohw, ik ben de laatste die je hoort klagen. Sterker nog, het doet me veel plezier als ik anderen kan helpen/inspireren hetzelfde te doen. Toch lijkt het op zo'n site natuurlijk allemaal koek en ei, dat is in de praktijk wel even anders; je ziet niet hoe het er gekomen is, je ziet alleen het eindresultaat. Wij zijn er al twaalf jaar mee bezig autonomie voor onszelf te krijgen en merken keer op keer weer hoe ver je een deel bent van een samenleving. Niet dat er iets mis is aan een deel ervan zijn, alleen dat motto 'zelluf doen' kan gewoon niet naar het niveau waar ik, of we, het zoeken.
Daarom zijn wij het ook in FR gaan zoeken omdat NL al helemaal geen mogelijkheden bood (voor ons). Alleen kostte het wat jaren om eerst de cultuur- en taal- barrières te overwinnen. Nu internet zo'n deel van ieders leven uitmaakt, wordt het delen van ervaringen erg makkelijk.
Persoonlijke info wil ik hier verder niet kwijt, sobby.
Plaats reactie