Hoi!

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Hoi!

Bericht door Tilia »

Hoi allemaal,

Bij deze wil ik me even voorstellen; ik ben 28, woon (nu nog) met mijn vriend en 2 katjes in een flatje in Zwolle. Sinds een paar maanden hebben we (eindelijk!) een moestuin.

Ik eet graag biologisch, weinig vlees (liefst zelf geslacht), uit de natuur (planten, bessen, paddenstoelen, ..) en het liefst zo lokaal mogelijk. Verder wil ik steeds meer de processen waar hele industrieën voor opgezet zijn, zelf thuis doen. Dat is nog een leerproces, wat kan en is haalbaar, wat niet?

Verder werk ik als (HBO-)ecoloog bij een natuurbeherende organisatie, met veel plezier. Ik inventariseer onze gebieden en stel beheerplannen op in overleg met mensen van binnen en van buiten. Ik ben vooral plantenkenner, maar ben langzamerhand mijn soortenkennis (incl. ecologische kennis) aan het uitbreiden.

Hartelijke groet!
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hoi!

Bericht door David86 »

Tilia,

Welkom, ik vind het leuk om te zien dat er weer een ecologische dame zich meld.

In principe kan je thuis alles wel maken wat de industrie maakt of in ieder geval een alternatief, het is alleen een kwestie van genoeg tijd hebben. Daarnaast zijn sommige dingen absoluut niet rendabel om zelf te maken, de wet van de grote getallen geld dan en inkoop van grondstoffen overtreft de waarde van het eindproduct omdat je als kleine inkoper gewoon veel meer betaald dan een grote fabriek.

Moestuinen doe ik zelf ook graag, alles in eigen hand :)

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Hoi!

Bericht door Tilia »

Dank je :)

Leuk!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hoi!

Bericht door ritsaert snijder »

Tilia,
Ook welkom!
Bijzonder dat je zelf slacht. Vind ik echt goed (klinkt wel raar)!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Hoi!

Bericht door Tilia »

Dank je! Dit jaar voor het eerst gedaan, geleerd van collega's! Niet zelf het dier gedood (dat lijkt me toch moeilijk).
Ik vond het een bijzondere ervaring, af en toe moet je je ergens overheen zetten (bloedspetters op je laarzen, je handen en broek onder het bloed - ik kan niet netjes werken), maar dat ging prima. Ik was vooraf het meest bang voor de geur, maar die is bij vers vlees nauwelijks aanwezig. Ik ga het komend jaar zeker weer doen!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hoi!

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, goed dat je het doet, want uit het schap pakken is wel erg makkelijk. En ja.. het doden is niet leuk. Ik vind het slachten van kip niet fijn ruiken.
RS
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hoi!

Bericht door David86 »

Tilia schreef: Ik was vooraf het meest bang voor de geur, maar die is bij vers vlees nauwelijks aanwezig. Ik ga het komend jaar zeker weer doen!
Probeer eens een "gehangen" haasje of een lam, als je dat gedaan hebt valt alles mee :)

Over eigen vlees heb ik op mijn blog wat geleuterd, mocht het je interesseren : http://vollerleven.wordpress.com/catego ... d-voedsel/

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Hoi!

Bericht door Tilia »

Tsja, daar heb ik (nog) geen ervaring mee. Hoe komen jullie eigenlijk aan haasjes en dergelijke? Wild vlees dus?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hoi!

Bericht door David86 »

Dat moet je niet vragen :)

Met al die wetgeving op je vreten tegenwoordig kun je daar moeilijk een passend antwoord op geven op een forum. Stom dat dat wel aan banden word gelegd maar de chemicaliën in je eten nog steeds geen controle zien.
..
Gebruikersavatar
Tilia
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 apr 2013, 22:18

Re: Hoi!

Bericht door Tilia »

haha, okee 8)
Plaats reactie