Nieuw lid uit het hoge noorden

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Stuurman
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:55
Locatie: Ameland

Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door Stuurman »

Beste forumleden,

ik zal me even voorstellen, mijn naam is Henk, van beroep civiel techneut.
Al een lange tijd ben ik bezig met het "zelf maken". Zelf bier brouwen, brood bakken etc.
Ook heb ik de nodige ervaring in verbouwingen (mijn 5e koopwoning, alle 5 opknappers), en woon nu in een huis uit 1690, pracht huis, maar ik droom er nog steeds van om een volledig zelfvoorzienend huis te bouwen.
Ik denk dan aan strobouw, met houtskelet, sedum dak, zonnecellen en panelen, regenwateropvang en wie weet wat nog meer.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met een aantal vraagstukken die ik technisch wel zou kunnen oplossen, maar qua duurzaamheid mij vraagtekens oproepen.
Henk
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door benthuis »

Bierbrouwers altijd welkom! (hoor ik hier een forumdagjes bierbrouwen geboren worden? :fff )

Leuk dat je je ff voorsteld Henk!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door Paul Joosten »

Hoi Henk, Ameland is nog hoger noord dan Zuidwending waar ik met soortgelijke zaken begonnen ben. Mijn huis is 'iets' jonger en kun je vinden op de link in mijn profielpagina. Op die website (Huis vol energie) staan heel wat huizen, oud en nieuw, aangepast of er speciaal op ontworpen, die al geheel zelfvoorzienend zijn of (zoals ik) op weg dat te worden.

Op dit forum barst het van de ideeën en er lijkt ook heel wat ervaring aanwezig, we leren zo van elkaar. Voor newbies als ik valt het niet altijd mee de veelvuldig gebezigde vaktermen / jargon te doorgronden maar dan kunnen we altijd nog uitleg vragen? Welkom op het forum!

Paul
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door David86 »

Henk,

Welkom, wat betreft je ambities. Een zelfvoorzienend huis is bijzonder moeilijk. Vroeg of laat ben je afhankelijk van derden voor vervanging of reparatie aan de apparatuur die je "zelfvoorzienend" maakt. Die afhankelijkheid van derden is dan dus ook gelijk een teken dat je niet zelf voorzienend ben. Energie neutraal is echter wel te bewerkstelligen. Ik ga er ook een beetje van uit dat je dat bedoeld.

Een mooie ambitie en je bent hier op het juiste adres voor info. Er loopt al een draadje van Peter v/d Berg, die is ook bezig zo'n huis te bouwen.

Groeten,
..
Stuurman
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:55
Locatie: Ameland

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door Stuurman »

David,

ik bedoel idd energieneutraal. Ik verwarm nu al een groot deel van mijn huis met houtkachels. Maar omdat het een monument is, kan ik geen panelen plaatsen.
Ook heb ik interesse in de helofytenfilters, zou mooi zijn als de enige nutsvoorziening de kabel is :wink:
Maar ik denk dat het lastig wordt om mijn eigen drinkwater te maken (als ik ongelijk heb hoor ik dat graag!)
Henk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuw lid uit het hoge noorden

Bericht door kockie »

Gedeelte over regenwateropslag en -verbruik is afgesplitst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 361#p49258
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie