Da_Tonio

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Da_Tonio
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 feb 2013, 00:26

Da_Tonio

Bericht door Da_Tonio »

Hallo, ik ben Da_Tonio, oftewel Toon. Ik ben 24 jaar oud en heb zo goed als geen ervaring in de tuin. Afkomstig uit het Vlaams Brabantse Pajottenland, de gemeente Lennik om precies te zijn.

Ik ben hier vooral om bij te leren, en mijn ervaringen mee te delen zodat er meteen feedback komt. Zo worden problemen of fouten sneller aangepakt, en wordt er steeds een voorbeeld gesteld. Ook sta ik enorm open voor de inbreng van ervaren mensen, waardoor het kan ontaarden in een echte online samenwerking.

Vorig jaar heb ik wel een stukje van mijn ouders hun tuin gekregen, en dat wordt volledig ecologisch aangepakt. Momenteel ligt er een strobed en een deel aarde vermengd met de verse mulch, afkomstig van op de worteldoek die al deels verwijderd is. Hierover komt nog een verslag in de afdeling 'land en tuinbouw, voeding'.

Daarnaast zijn er ook nog grotere stukken grond waar we ons dit jaar op mogen laten gaan. De dichtsbijzijnde zal ik van kortbij opvolgen, en hoogstwaarschijnlijk zal ik daar ook verslag van uitbrengen.

Verder... tgoh... Kapitalisme en materialisme zijn mijn aartsvijanden, alsook geweld, discriminatie en dergelijke dat zijn. Het kan beter, en ik moet en zal mijn steentje (en plantje) bijdragen. Dat doe ik zo plaatselijk en ongeforceerd mogelijk, door bijvoorbeeld gezamenlijke aankopen te plannen en in samenspraak te tuinieren. Zo blijft er een hoop meer natuur in de nabije omgeving, en zijn we zeker dat het bij een gepassioneerde eigenaar terechtkomt. Snoeiafval, mulch, compost en materiaal kan gedeeld worden. Mijn huidige tuin's totale kosten bedragen momenteel 15 euro (stro voor strobed plus een reserve in de buurman's schuur) , maar er staan ook enkele jonge bessenstruiken die mijn ouders hebben gekocht.

Sinds kinds af aan ben ik een gamer. Online gaming is altijd een passie geweest omwille van het teamwork. Op mezelf missies doen met de pc zegt me niets, maar zodra er samengewerkt moet worden kan het leuk worden. Gedurende twee jaar heb ik dagelijks uren werk in een internationaal team gestoken, vergelijkbaar met een fulltime job plus overuren en weekendwerk... (letterlijk :oops: )
Veel tijd om effectief te gamen bleef er niet meer over, gezien de meeste tijd in het organiseren van het team gestoken werd. We speelden op een serieus niveau en gingen over gesponsorde teams. Toen ik sponsoring voor het team had binnengehaald, en de eigenaar (tevens de beheerder van de financiële kant van de zaak) daar niets mee deed, heb ik het gelaten voor wat het was.
Althans, zo lang ik het aankon... :fff
Nu steek ik ook wat tijd in het in gang helpen van clan die competitief wil gaan, maar zo ver laat ik het niet meer komen. Nu heb ik de natuur herontdekt, en ik zit liever daar dan achter mijn scherm.

Ow ja, ik schrijf wel eens graag. :lol:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Da_Tonio

Bericht door kockie »

Hallo Toon,

Leuk dat je dit forum gevonden hebt en je zo uitgebreid hebt voorgesteld. Welkom dan ook! Je zult nog genoeg te lezen en te leren hebben. Schroom niet om vragen te stellen als je ergens mee zit. Ervaren mensen zitten hier in allerlei soorten en maten. Ik ben vorig jaar ook zo met mijn tuin begonnen en ik moet zeggen dat de resultaten erg bemoedigend waren. Over je online game-ervaring kan ik niet meepraten. Wel kan ik je vertellen dat het beheren van een forum ook erg veel tijd in beslag neemt :geek: :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Da_Tonio

Bericht door David86 »

Toon,

Leuk dat je je bij ons voegt, ik ben vooralsnog de enige tuinende "snotaap" op dit forum, de rest van de tuinders zijn wat "rijper" zullen we maar zeggen :) Ik tuinier ook met erg veel plezier en heb nu (na vier jaar) mijn eerste jaar rond met 95% van ons voedsel van de tuin. Van avondmaal tot chips en limonade, alles is mogelijk.

Wees van harte welkom en voel je vrij om je tuin ervaringen op het forum te knallen, wellicht kunnen we je helpen met je problemen en anders leren van je oplossingen.

Groeten,
..
Da_Tonio
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 feb 2013, 00:26

Re: Da_Tonio

Bericht door Da_Tonio »

Haha, kockie, een mens zou er nog van verschieten, nietwaar? 't Zijn vooral die nieuwelingen he... :fff

Zo, David... Op welke oppervlakte verbouw je dan voedsel? En hoe klein of groot ben je eerst begonnen?


Een eerste vraagje intussen. Waar kan ik mijn tuintje best tentoonstellen en laten opvolgen? Ik vraag namelijk graag anderen hun mening voor ik iets doe, gezien ik nog volop aan het leren ben... (Niet dat het veel voorstelt, het is mijn oefenruimte zeg maar.)
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Da_Tonio

Bericht door David86 »

Toon,

We zitten nu op 1500 meter vierkant. Ik ben begonnen met 250 meter, mijn ambities vroegen steeds meer ruimte en voor je het weet zit je op een dergelijk formaat. Ik denk dat ik in de toekomst nog 250 meter erbij nodig heb. Dan is het wel klaar.

De meeste ruimte gaat op aan dierenverblijven en de teelt van veevoer. 400 meter is voor aardappels en groenten, de boomgaard gebruikt nog 200 meter en het terras en de twee kassen gebruiken de rest.

Ik teel behoorlijk intensief op de gebruikelijke manier. Ik wil in de toekomst wel meer met perma cultuur gaan doen maar dan wel op een nette manier. Een rommeltje in de tuin stoort me mateloos.

Groeten
..
Da_Tonio
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 feb 2013, 00:26

Re: Da_Tonio

Bericht door Da_Tonio »

Netjes.

Wat brengen de dieren op qua voeding, melk, eieren etc, maar ook bijvoorbeeld wol, mest, ...? Zelf zou ik al gelukkig zijn met enkele kippen maar moeder vindt het vieze dieren. :roll:

Permacultuur kan zeker in een strak jasje gestoken worden, maar dat betekent ook meer werk om alles strak te houden. Het door mekaar planten en laten verwilderen kan in een georganiseerde rommel resulteren, die er even ordelijk maar natuurlijker uitziet. Ik moet dat tuinlijke er in houden van de ouders, wat wil zeggen dat het er hier ook niet als een rommelboel mag uitzien.
Hoe strak en netjes wil jij je tuin krijgen? En wat versta je onder netjes permaculturen, eigenlijk?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Da_Tonio

Bericht door David86 »

Toon,

In principe voldoen de dieren in de vlees en eiervoorziening van twee "bescheiden" gezinnen.

Melk, ooit... :)

Qua strak een netjes, ik zaai langs een draadje dat tussen twee grondpennen is gespannen, mijn tuinpad ligt als een snaar licht afgewaterd op een zandbed van 30cm diep in de tuin. De drain onder het pad heb ik met een hoogtelaser op zijn plek gelegd. De kassen staan netjes waterpas op een palen fundering, geen steundraadje hangt en geen rijtje word scheef gezaaid. Ik houd van heel strak, dat geeft orde, maakt alles herkenbaar en zorgt voor rust in een drukke kop :)

Nette permacultuur denk ik nog over na, ik ben er nog niet genoeg in thuis om een definitief plan te maken.

Groeten,
..
Plaats reactie