fikkie stoken - (Lars) ff voorstellen

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

fikkie stoken - (Lars) ff voorstellen

Bericht door fikkie stoken »

Hallo,ik ben Lars en wil me eens inlezen wat er zo, al leeft in de sfeer van verwarmen op welke manier dan ook.

Mijn interresse ligt puur op het gebied van verwarmen van water op een zo schoon, met lage temperatuur,onderhouds vriendelijk en goedkoop mogelijke manier.

Belangrijke zaak, het moet automatisch gaan, zodat ik verder kan met andere dingen.

Ik ben er al een tijdje mee bezig; http://www.youtube.com/user/zwabberdefl ... ature=mhee

Verder lijkt me dit een erg leuk forum zoals Kockie me een tijd geleden vertelde.

hulde aan de beheerders etc.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: fikkie stoken - Lars ff voorstellen

Bericht door kockie »

Hoi Lars,

Wat leuk om je op dit forum te mogen verwelkomen. Ik heb net nogmaals je filmpjes bekeken. Daar kunnen we nog wat van leren (en misschien wat aan verbeteren...). Wees welkom!

Maarten
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: fikkie stoken - Lars ff voorstellen

Bericht door deleted »

Hallo Lars,

Interessante kachel heb je gebouwd !
En om met de deur in huis te vallen: wat is het rendement van je vlampijpwisselaar ? Heb je daar aan gerekend of heb je de maten en lengtes van de vlampijpen proefondervindelijk bepaald ?
RVS zie ik ? Tevreden van de werking ? Alles zelf gelast ?

G
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: fikkie stoken - Lars ff voorstellen

Bericht door fikkie stoken »

Hallo Gandalf en Kockie

Dat Kacheltje is al weer een aantal jaren oud en gebouwd met het idee dat maak ik wel ff.
Tijdens het bouwen sla je een bepaalde weg in en naar mate het vordert kun je niet veel omwegen meer maken.
Op zich ben ik erg tevreden over de werking en om jou antwoord te geven op jouw vraag;ja er is wat aan gerekend,maar de praktijk is toch anders dan je berekend, met name de rookgas afkoeling.(groot gedeelte weer afgebroken)
Ik kan niet veel gegevens geven over de rendementen, ik kan wel waarnemen dat de rookgas eindtemperatuur nu is geworden wat ik wilde.
Deze ligt rond de 60 graden(gemeten),dat komt doordat de wisselaar achterin de kachel zit waar de rookgassen de ketel verlaten enorm afkoelt
Deze is van veel factoren afhankelijk:
hoeveelheid brandstof,soort pellet en de interval, luchttoevoer hoeveelheid en temperatuur, opstartfase(condensatie in branderruimte)warmtewisselend oppervlak, kachelwater stooktemperatuur(is bij mij het beste met 50 graden) en de afstelling van beide pompen via de wisselaar.

Dit alles is proefondervindelijk afgesteld met veeeeeeeel proeven.

Bij dit had ik natuurlijk het voordeel dat de 3000 liter water(in de tub) koud is en makkelijk zorgt dat de rookgassen temperatuur zo laag mogelijk gehouden kunnen worden.
Natuurlijk kan deze kachel doorverwarmen tot 85 graden,dat doe ik dan ook zodat de 200 liter water de volgende dag weer gebruikt kan worden zonder opnieuw te stoken,dit is ruim voldoende na 24 uur nog ongeveer 70-75 graden.

Dat houd wel in dat de rookgassen drastisch verhogen vandaar dat ik nu bezig ben met een nieuw modelletje.
Niet voor de tub maar voor de woning.

Gelukkig heb ik vloerverwarming en daar past mijn systeem het beste bij en bij mijn ideeen.


leuke site om het een en ander te berekenen: http://www.eclecticsite.be/calc/waterVerwarmen.htm http://www.eclecticsite.be/calc/energie.htm

Blader eens verder staan handige zaken op,zoals berekeningen, calculators zonne enegie etc

Groeten Lars
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: fikkie stoken - Lars ff voorstellen

Bericht door deleted »

Dank je Lars,

Maar het is eigenlijk om een idee te krijgen wat het warmte-opnemend vermogen is van een vlampijp. (Bij een bepaalde diameter en bepaalde watertemperatuur uiteraard).
Dit in tegenstroom geplaatst. Eigenlijk om een gerichte gok te kunnen maken voor de wisselaar in het voorbeeld van dit model Rocketbuffer. ( http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2768 )
Dus hoeveel vlampijpen, welke diameter en welke lengte om concreet te zijn ... 8)

Dus een soort warmtewissleaar direct geplaatst in een buffervat en opgewarmd middels een Rocketstove. De Rocketstove is in dit geval een Batch-Rocket, bedacht en geoptimaliseerd door Peterberg.
( http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &start=120 )

G
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: fikkie stoken - Lars ff voorstellen

Bericht door fikkie stoken »

Hallo

Zoals ik al zei proefondervinderlijk, zeker als je de rookgassen puur door temperatuur wil laten stijgen, zonder regelbare rookgasventilator zal het naar mijn idee niet gaan.
Qua prijs ga ik stalen buis in buis met afgeronde toppen(drukvat principe)gebruiken, de totale oppervlakte is hierbij de berekening die je zelf zult moeten uitvoeren,er is zat te vinden op diverse sites waar je ook de watertemperaturen kunt invoeren en de gebruikte materialen.
In de gebruikte materialen zit veel verschil kwa afgite en opname.
Maar de watertemperatuur gaat varieren als de kachel gaat branden.das nou het leuke; de variabele.

Ik heb het niet allemaal gelezen maar ik denk dat je geen trek in de schoorsteen houd bij het aan en uitgaan van het vuur, dus slechte verbranding.

Je hebt teveel wisselende parameters. :fff

Groet Lars

ps lucht/water wisselaar is een lastig ding vloeistoffen gaat perfect!

blijven zoeken er is altijd een oplossing.
door met dingen bezig te zijn kom je soms achter verrassende dingen die je anders niet geweten had.
Zo ben ik achter een aantal dingen gekomen, en ik weet gelukkig ook niet alles en blijf ik leren.

Ik zou altijd met geforceerde lucht werken, dit is te regelen, te sturen en ben je niet afhankelijk van veel factoren.
Om de energieprijs hoef je het niet te laten, wat neemt een ventilatortje en regelaar nou aan energie?
Je bent zo zeker dat de rookgassen de juiste kant op gaan die je wil, ben je niet afhankelijk van trek in de schoorsteen bij verschillende binnen/buiten temperaturen wat dit ook weer beinvloed en kun je afkoelen zover je wil.

nogmaals groet Lars
Plaats reactie