supersports400 - (Jensen) Nieuw hier !

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

supersports400 - (Jensen) Nieuw hier !

Bericht door supersports400 »

Hoi,

Lees al een tijdje mee, en dan is voorstellen is wel zo netjes.
Ecologie en energie interesseren me al jaren, en ben er ook actief mee bezig.
Mijn achtergrond is fijnemechanica en technische natuurkunde.

Ik woon met mijn vrouw en twee kinderen in Huizen (NH). Het betreft een hoekhuis met vrijstaande garage.
Door allerlei simpele energie besparende maatregelen hebben we een gasverbruik van 900 m3/jr en een elektriciteit verbruik van 3150 kWh /jr (beide gemiddeld over 13 jaar). Het huis is relatief nieuw (13 jaar oud) en derhalve redelijk geïsoleerd (R=2,5). Zelf heb ik veel tijd besteed om het huis tocht dicht te maken als voorbereiding op de WTW

Mijn (elektrisch verwarmde) garage heb ik 8 jaar geleden geïsoleerd met 3 lagen gecacheerd 40 mm dik PUR (totaal dus 120 mm). De PUR platen heb ik gebruikt gekocht, en op maat gesneden. Ook heb ik jaren geleden een gebruikte stork air WTW geplaatst in de garage, bij wijze van experiment. Vaak werk ik in mijn garage aan mijn andere hobby (klassieke motoren, met name Honda's uit de jaren 60), waardoor de garage vaak wordt gebruikt.

Ik vind het nu tijd om het woonhuis verder aan te pakken. Ik heb al een gebruikte WTW op de kop getikt. Ook zal ik dit jaar de stap nemen om zonnepanelen (PV) op het dak te (laten) plaatsen. Een aanvraag om collectoren verticaal op de gevel te plaatsen zal ik ook indienen na december 2012, en als deze wordt gehonoreerd komt er ook een nieuwe CV combi bij. In ieder geval komt er volgende weken een droogbouw vloerverwarming in de woonkamer als startpunt voor een LTV. Led verlichting zit er inmiddels ook overal in, op een paar spots na, maar ook die worden vervangen.

In de keuken hangt een afzuigkap met een afvoer direct naar buiten, ook daar heb ik een warmtewisselaar ingebouwd die de warmte van de afgevoerde lucht weer in het huis terugbrengt indien daar behoefte aan is.

Het doel van 2013 is een halvering van de gasverbruik, en als het even kan 1000 kWh elektriciteit in te kopen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuw hier !

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom supersport!
Dat waren nog echte motorfietsen! Ik heb zelf nog een honda c310A staan. Trouwens ook een zuinig apparaat.
Goed bezig!

Interessant een een afzuigkap WTW. Heb ik ook overdacht, maar ik wil de afzuigkap niet te veel aan.

groet!
Ritsaert (mm)
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Nieuw hier !

Bericht door supersports400 »

Hoi,

Leuke brommer, die C310a, idd zuinig ook. Zelf gebruik ik voor langere stukjes een PC50 met een verbruik van 1 op 45.
Omdat wij glutenvrij eten maak ik ochtends pannenkoeken, dus de afzuigkap staat elke ochtend een uur aan, en in de avond ook nog een uur.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: supersports400 - Nieuw hier !

Bericht door ritsaert snijder »

Supersports,
Ziet er uit als een plaatje!

Inderdaad als je hem zoveel gebruikt wordt het interessant. Je moet dan toch ook de aanvoer van buiten regelen.

Wat heb je voor een opzet gebruikt?
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: supersports400 - Nieuw hier !

Bericht door supersports400 »

Hoi,

Ik heb de garage in tweeën gesplitst, een niet geïsoleerd gedeelte en en geïsoleerd gedeelte.
Als afscheiding een wand van PUR tussen OSB platen. De WTW staat in het warme gedeelte.

Uit tactische overweging een grote vriezer in mijn garage gezet. De rechter wand staat al tegen de PUR wand, de linker wand is ook ingepakt met 120 mm PUR. De deur is inmiddels ook geïsoleerd met 80 mm pur.

Aanvoer van verse (buiten)lucht komt vanuit het koude gedeelte van de garage (direct, zonder buis). De afvoer van gebruikte lucht pomp ik in de spouw die is ontstaan tussen PUR en muur, en gaat via de roosters in de muur weg. De afzuiging van gebruikte lucht in tweeën gesplitst, een afzuiging boven de ontvetter bak geplaatst en boven de achterzijde van de vriezer. Onder de vriezer een stoffilter geplaatst om de achterzijde van de vriezer schoon te houden. Zo krijgt de achterzijde koele lucht (luchtstroom over een koude vloer), en de warmte wordt weer gebruikt voor de luchtverwarming.

Het energie verbruik (van de vriezer) is inmiddels 65% lager dan toen de vriezer in de keuken stond, de vriezer staat op -24 graden.
Zonder bij-verwarmen blijft de garage altijd boven de 13 graden Celsius, ook in een langdurige koude periode. In de garage zitten geen ramen, dus de zon heeft er ook geen toegang.

Omdat ik geen cv heb in de garage, en wanneer dat nodig is elektrisch bij moet verwarmen, heb ik zoveel mogelijk warmte producerende apparaten in de garage geplaatst zoals bv router.

De warmtewisselaar wordt beschermd door filters, en houden de garage zo ook mooi stofvrij. Ook staat de garage altijd op een kleine overdruk, zodat er geen stof in de garage wordt gezogen als de deur even wordt geopend.

In het begin was ik bang dat de warmtewisselaar niet tegen de giftige dampen kon (ontvetter, benzine, wasbenzine en petroleum) maar dat blijkt na 5 jaar erg mee te vallen,

Groet

Jensen
stompie76
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 nov 2012, 00:45

Re: supersports400 - Nieuw hier !

Bericht door stompie76 »

hallo supersports400,

je bent goed bezig lees ik wel!!

Ik heb zelf ook een garage waar ik graag in hobby,ook volledig geïsoleerd en vrijstaand,geen verwarming.
Indien nodig verwarm ik met heater op propaan.
Echter ben ik nu bezig met zonnecollectoren en houtkachel op cv icm buffervat.De noodkoeling indien het systeem te heet wordt wil ik "lozen" in de garage,zodat ik toch lekker kan door hobbyen.

Veel succes.
Groet Ferdinand(stompie76)
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: supersports400 - Nieuw hier !

Bericht door supersports400 »

Hoi,

Ik heb jouw plannen al gelezen, ik volg dit forum aandachtig.
Nu woon ik in een modern hoekhuis, en ik wil eigenlijk begin volgend jaar zowel overgaan op het plaatsen van vloerverwarming, zonnepanelen en collectoren, in combinatie met een zonneboiler en een klein houtkacheltje. Alleen het kiezen voor een goede combinatie is lastig, daarnaast zou ik willen dat 1 installateur de hele zaak installeert volgens de geldende regels. Zelf doen vind ik een risico.

Jensen (supersports400)
stompie76
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 nov 2012, 00:45

Re: supersports400 - Nieuw hier !

Bericht door stompie76 »

Goedemorgen,
Het uitzoeken van de juiste combi is idd erg lastig.Gelukkig kunnen ze hier heel goed helpen!

Ik wil graag zelf doen,omdat financieel anders niet te doen is.En ik wil graag zelf begrijpen hoe het systeem werkt.Veel installateurs en kachelzaken kunnen er niet veel over vertellen,of ik heb nog niet de juiste mensen gesproken :D

Als je eenmaal het juiste schema hebt met de benodigde veiligheidappendages,kan er niet veel mis meer gaan.

Succes met je plannen,
Groet Ferdinand
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 12 dec 2012, 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd, Cp mm
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: supersports400 - Nieuw hier !

Bericht door benthuis »

supersports400 schreef:Hoi,

Ik heb jouw plannen al gelezen, ik volg dit forum aandachtig.
Nu woon ik in een modern hoekhuis, en ik wil eigenlijk begin volgend jaar zowel overgaan op het plaatsen van vloerverwarming, zonnepanelen en collectoren, in combinatie met een zonneboiler en een klein houtkacheltje. Alleen het kiezen voor een goede combinatie is lastig, daarnaast zou ik willen dat 1 installateur de hele zaak installeert volgens de geldende regels. Zelf doen vind ik een risico.

Jensen (supersports400)
Op zoek gaan naar een installateur die buiten de boekjes wil denken lijkt me noodzakelijk als je een duurzame, veilige, echt efficiënt werkend geheel wilt krijgen. Wat wij voorstellen is soms voor hen "vloeken in de kerk"

Ik zie bij een kennis, die bij een lokale kachelboer aanklopt dat hij adviezen krijgt die haaks staan op het gedachtegoed dat hier gebezigd wordt.

Heb zelf ook ea in samenwerking met een installateur (leverde de zonneboiler) gedaan. De ideeën die ik aandroeg gecombineerd met zijn kennis leveren een aardig systeem. Helaas zat ik toen nog niet ver genoeg in de materie en zou ik nu een aantal dingen anders doen...

Succes!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: supersports400 - Nieuw hier !

Bericht door kockie »

Dat valt mij ook op. Ik heb inmiddels met 3 installateurs over mijn installatie gesproken (incl schema). Daarvan vroegen er 2 of ik een roerwerk of rondpomp systeem in mijn buffer ging toevoegen om de "temperatuur te middelen". De ander snapte het gelukkig echt en had niets toe te voegen. Ergo: 1 op de 3 installateurs snapt hoe het moet :mrgreen: :mrgreen: (helaas is de steekproefgrootte aan de kleine kant om echt iets zinnigste zeggen). Er zijn echt installateurs die het begrijpen, alleen moet je echt zoeken voordat je er een hebt die buiten de noodkoeling op vers water denkt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: supersports400 - Nieuw hier !

Bericht door supersports400 »

Hoi,

Ja, helaas heb ik dezelfde ervaring. Maar erger nog, meestal kan men geen antwoordt krijgen op gewone vragen, en dan krijg je een uit de duim gezogen antwoordt, dat, bij controle, kant nog wal raakt. Laatst een zonnepanelen boer aan de lijn, en na de derde vraag gaf ik het op want op de vraag "wat is de temperatuur- coëfficiënt van Pmax van jullie panelen?" kwam het antwoordt "weet ik veel, is dat voor U belangrijk dan ?" Zucht.........

Ik weet eigenlijk redelijk wat ik wil, maar het lijkt wel of installateurs gebonden zitten aan bepaalde merken of combinaties daarvan. Daarnaast heeft men vaak een tunnelvisie, erg vermoeiend allemaal.

Jensen
stompie76
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 nov 2012, 00:45

Re: supersports400 - Nieuw hier !

Bericht door stompie76 »

supersports400 schreef:Ja, helaas heb ik dezelfde ervaring. Maar erger nog, meestal kan men geen antwoordt krijgen op gewone vragen, en dan krijg je een uit de duim gezogen antwoordt, dat, bij controle, kant nog wal raakt.
Dit is dan ook de reden waarom ik juist een goed schema wil hebben en ook begrijp.Maar met zijn allen komen we er vanzelf :)
Plaats reactie