Buitenmuur schuur stucen met leem?

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door Paul Joosten »

De buitenmuur van mijn schuur is door allerlei oorzaken bepaald geen fraai geheel. We overwegen dit te verbeteren door er iets op te smeren, de voorkeur van de directrice gaat uit naar een aardekleur. Hierdoor ben ik op het idee gekomen dat leem hiervoor misschien een mogelijke oplossing is maar ik word helaas totaal niet gehinderd door kennis van zaken.

De muur bestaat hoofdzakelijk uit metselwerk maar ook grote gaten en hier en daar wat metaal. Die laatste twee denk ik eerst te bekleden met fermacell plaat. Dat zou naar verluidt beter dan gipsplaat bestand zijn tegen de extremen qua temperatuur en vocht die door het jaar in en om de onverwarmde schuur kunnen optreden. Isolatie en andere overwegingen spelen geen rol, het gaat puur om het aanzicht. Uiteraard moet het wel zo onderhoudsarm mogelijk worden. Alles bij elkaar gaat het om zo'n 100 m2 maar ik wil eerst maar eens de voorkant (die het meest in het zicht ligt en grotendeels uit deuren bestaat) van zo'n 10 m2 gaan doen.

Hoe pak ik dit aan, wat heb ik allemaal nodig en wat zijn eventueel betaalbare alternatieven?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door Pietje »

Zijn je dakoverstekken groot? Leem wordt snel zacht als het langdurig nat blijft.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door Dutch John »

Alleen al door de Nederlandse luchtvochtigheid zal door de jaren heen "het weer" in de leem komen. Het uiterlijk wordt grauw. Is op te lossen door te impregneren met lijnolie, maar dat doet de kleur veranderen. Bovendien zal de leem niet meer ademen, omdat deze watervast wordt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door Paul Joosten »

Dakoverstek is n.v.t. en het weer erin lijkt me ook geen goed plan. Leem valt dus af kennelijk.

Nog andere ideeën? Of wordt het conventioneel cementgebonden stucen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door Pietje »

Op De Kleine Aarde heeft 6 jaar een stroleem-muur gestaan. Ik heb "het weer" daar niet in zien zitten. En ook mijn testje (bijna een jaar) is nog brandschoon.
Er zijn wel truukjes die de dampopenheid niet aantasten maar wel (wat) fixeren, maar ik heb er nog geen ervaring mee.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door Dutch John »

Bij het strohotel was na een paar jaar de oostgevel zwart gespikkeld. Westkant had daar minder last van, maar die spoelde langzaam uit door de regen. Ondanks een beetje lijnolie (tevoren in de finishlaag gemengd).
Mijn leembankje buiten (na het stuken verzadigd met lijnolie) neemt na 4 jaar langzaam de kleur van de omgeving aan..... De bank onder de veranda houdt het met één laagje olie goed, maar moet elk voorjaar afgeschrobd worden.
Mijn conclusie: buiten lemen in Nederland kan prima, mits behandeld, je moet geen uitgesproken kleuren willen (behouden) en enig TLC in acht willen nemen.

Cement zal het beter houden, maar het mist de warme en zachte uitstraling.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door Pietje »

Zou het kunnen dat juist de lijnolie voor "het weer" gaat zorgen? Maar goed, als de leem uitspoelt, dan spoelt de schimmel er ook mee uit... :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door Dutch John »

Alles met een organische oorsprong zorgt voor schimmel. Vezelversterking bijvoorbeeld, maar ook verontreinigingen in de leem of de klei. Of stof dat er tegen waait. Lijnolie ook, maar die aanslag is afwasbaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door Paul Joosten »

Al met al hebben we nog geen oplossing gevonden. Het gaat om een simpele constructie, halfsteens muren die er nu nog kaal en versleten uitzien. We willen er iets opsmeren dat goed bestand is tegen ons klimaat met een rustieke uitstraling, dus geen cementgrijs of kalkwit maar een rood/bruine tint. Welke opties zijn er?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door fireblade »

ik zou de muur afsmeren met cement, misschien is het toevoegen van kleurstof een idee, schilderen kan altijd nog
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door Pietje »

Met ijzeroxidepigmenten kun je zandcement een mooie aardkleur geven.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door Paul Joosten »

Cementstuc met ijzeroxide kleurstof klinkt nog niet zo slecht. Ik ga me er eens verder in verdiepen. Nu dit kennelijk mijn enige optie is moet ik de ecologische gevolgen maar gewoon accepteren. Of heeft iemand nog een alternatief?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door JantjeV8 »

Fermacell is in basis een binnenkwaliteit en niet watervast. Weliswaar een stuk robuuster dan de gewone gipskartonplaat, maar in een buitensituatie zal ook fermacell zwart worden, schimmelen en uiteindelijk papperig worden.
Dan moet je van dat merk al naar een echte watervaste H2o panel of zoiets gaan.

Een cement gebonden plaat is doorgaans watervast en geschikt voor buiten, maar wellicht kun je ook over een strookje eps/xps isolatieplaat heen stucen. Of is een stucje kippengaas als wapening er overheen te spannen ook voldoende.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door Paul Joosten »

Dank voor het meedenken Jantje maar die platen Fermacell heb ik al in huis, je alternatieven niet. Het betreft betrekkelijk smalle stroken die wat gaten zullen bedekken die net te groot zijn om dicht te kunnen smeren zonder ondersteuning. Wanneer daar na verloop van jaren wat steun van verloren gaat zal de stuclaag voldoende stevig zijn om het ook zonder die steun vol te kunnen houden. Ik zal de laag daar uit voorzorg wel wat dikker maken en er wat kippengaas in doen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Buitenmuur schuur stucen met leem?

Bericht door fireblade »

let ook op de hechting v/h stucwerk, als het hardgebakken steen is hecht het stuc minder goed omdat die steen nauwelijks vocht opneemt. Je zou dan eerst een laag vorstbestendige tegellijm aan kunnen brengen en die ruggen, dan de stuclaag aanbrengen eventueel plaatselijk gegalvaniseerd kippengaas aanbrengen, het andere gaat roesten
Plaats reactie