Strobalenbouw

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Strobalenbouw

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Alhoewel ik in een voortreffelijk stenen huis woon uit 1833 denk ik er toch aan een ecologischhuis te bouwen.
Een strobalenhuis spreekt mij zeer aan en ik heb daar al wat contacten voor gelegd.
Enkele voorbeelden heb ik gezien en ervaringen uitgewisseld.
Op: http://www.ramstrobouw.nl staan enkele van deze voorbeelden.
Wie van jullie deelt deze interesse en/of weet er meer van?

Gerbe.
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Hoi Gerbe,

Ook ik ben -met de jaren- enthousiaster geworden voor strobaalbouw.
Aanvankelijk had ik grote twijfels, vooral als ik aan muizen en vocht dacht.
( vocht uit de funderingsaansluiting en de luchtvochtigheid in de lage landen)

Maar na het lezen van een engels boek over strobaalhuizen in het natte engeland werd m'n twijfel minder.
En dan, zo'n twee jaar geleden ben ik een beetje betrokken geraakt bij de bouw van zo'n huis :

Afbeelding

Het leuke van dit huis was dat de eigenaar het stro besteld heeft bij een boer een paar straten verder en af en toe een wandeling maakte om naar zijn groeiende muren te gaan kijken! Twee hectares, als ik me goed herinner.
Uiteindelijk is dit een vrij duur huis geworden, door de speciale vormen, enkele extra wensen van de eigenaar en door een royale hoeveelheid dure eco-techniek.

Maar ik blijf denken dat een strobaalwoning zonder tierelantijntjes echt goedkoop kan zijn. Ik dacht dat de prijs van het stro ongeveer ?0.05/kg was.
Dit huis is een houtskelet, opgevuld met strobalen, dus geen zelfdragende stro-muren.

De foto's op de site van RAM-strobouw doen me zin krijgen om er ook aan te beginnen. Vooral de scheepswerf vond ik indrukwekkend!

In onze tuin staat een mini-mini-strobaalwoninkje, daarin wonen onze twee poezen nu drie jaar en ze willen echt niets anders meer!

Bert Vercauteren
Gast

Bericht door Gast »

Hallo Bert,

Bedankt voor je reactie.
De constructie die je beschrijft (houtskeletbouw) wordt veel toegepast.
Is de getoonde foto van het project waar je bij betrokken was?, ziet er goed uit, mooi ontwerp.
De kosten van deze bouwmethode moet je vergelijken met dat van een gewoonhuis en ligt gauw ergens tussen 250- en 350 Euro per kub.
Dat zijn dan wel Nederlandse prijzen, hoe die in Belgie liggen weet ik niet.
Wel is het zo dat je als je handig bent veel zelf kunt doen en dat betekent een aanzienlijke besparing, aan de kosten van de stro zal het niet liggen, een baal stro kost rond 3,50 Euro.
Het project in Warns (scheepswerf) ga ik deze maand nog eens bekijken, het is namelijk gemaakt door de eigenaar die scheepstimmerman is, een echte vakman lijkt me.
Van de drie projecten die ik heb gezien vond ik er twee minder geslaagd, daar was de leemlaag aan de buitenkant niet goed, bij het derde project was het buiten stucwerk met een kalkmortel behandeld en dat was perfect.
Ik zal wat foto's maken van de scheepswerf als ik daar kom.

Gerbe.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: Strobalenbouw

Bericht door kees »

Gerbe Ouwehand schreef:Alhoewel ik in een voortreffelijk stenen huis woon uit 1833 denk ik er toch aan een ecologischhuis te bouwen.
Een strobalenhuis spreekt mij zeer aan en ik heb daar al wat contacten voor gelegd.
Enkele voorbeelden heb ik gezien en ervaringen uitgewisseld.
Op: http://www.ramstrobouw.nl staan enkele van deze voorbeelden.
Wie van jullie deelt deze interesse en/of weet er meer van?

Gerbe.
ik heb een paar jaar geleden iemand/bewoner van een stro/leem project in Utrecht gesproken, maar daar hebben ze wel moeilijkheden gehad met vocht.
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Re: Strobalenbouw

Bericht door Gerbe Ouwehand »

kees schreef:
ik heb een paar jaar geleden iemand/bewoner van een stro/leem project in Utrecht gesproken, maar daar hebben ze wel moeilijkheden gehad met vocht.
Uit wat ik tot nu toe gezien heb komt dat meer voor, die fout wil ik beslist niet maken.:)
Leem is een prachtig materiaal, maar de verwerking, keuze van materiaal en constructie zijn ook hier bepalend voor het succes.
Ik ben dan ook benieuwd hoe de buitenkant wordt afgewerkt, daarin zitten denk ik nogal wat verschillen.

Gerbe.
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Ja Gerbe, het huis op de foto is het huis waar ik het over had.

De leem op de buitenwanden werd geleverd in big bags en werd voor het pleisteren machinaal gemengd met kalk. Dat geeft een stevige muur die zich tot nu toe goed houdt. Door de menging met kalk krijg je ook een mooie okerkleur.

Hierbij nog een foto, een zelfdragende (load bearing) strobaalconstructie in Ierland, gebouwd door amateurs. Sprookjesachtig niet?

Afbeelding

Deze afbeelding komt van http://www.strawbalefutures.org.uk, waar ook een duidelijke "strawbale-guide" te downloaden is ( PDF, 78blz.)

Bert
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Bert,
Het moet nog maar eens gezegd worden ' wat een geweldig forum ' en ik tref het natuurlijk dat jij goed op de hoogte bent met de strobouw.
Ik heb inmiddels de bouwbeschrijving geheel uitgedraaid en kan die dus op m'n gemak bestuderen.
Overigens reken ik op een lange voorbereidingstijd alvorens ik met de bouw aanvang, door m'n werk ben ik nog enkele jaren gebonden aan Twello, daarna heb ik, bij leven en welzijn, de tijd.

Gerbe.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Hier stonden een aantal berichtjes die alleen maar SPAM bevatten mijns inziens. Verwijderd dus maar....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Strobalenbouw

Bericht door walter vaes »

voor iedereen die stroblenbouw wil gaan doen.
In belgië is er een VZW waar je het kunt aanleren.
http://www.casacalida.be/hout-stro-leem/38

als ik moest nieuw bouwen en als ik in een leemstreek woonde, dan zou ik het zeker gedaan hebben.
Maar zit nu met een verbouwing en de grond bij ons bevat alleen steenkool , vooral mijnscheuren, want de mijngangen stoppen iets verder dan mijn huis :)
emiledevoss
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2010, 14:54

Re: Strobalenbouw

Bericht door emiledevoss »

Ik heb ooit eens een website gemaakt voor leemniscaat. Dit is wel nog vrij boeiend. Een huis opgebouwd uit strobalen, en afgewerkt met leem. Ik had juist mijn twijfels bij brandveiligheid.
Strobouw Nederland
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2013, 11:56

Re: Strobalenbouw

Bericht door Strobouw Nederland »

Beste allen,

Waarschijnlijk overbodig om te zeggen, maar er is een vereniging Strobouw Nederland met een eigen website waar veel informatie vandaan te halen valt. Vaak zijn er excursies en lezingen die nog meer informatie geven dan vaak in boeken vermeld staat.
Sinds kort is er een boek uit "Bouwen met Stro", het eerste Nederlandse boek met Nederlandse voorbeeldhuizen met de bespreking van een 6-tal verschillende bouwmethoden.

Michel Post
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Strobalenbouw

Bericht door 12much »

ik heb een paar jaar geleden iemand/bewoner van een stro/leem project in Utrecht gesproken, maar daar hebben ze wel moeilijkheden gehad met vocht.
Ik hoop niet dat je het over een bewoner van het Groene Dak in Utrecht hebt, want dat is een heel ander verhaal. Ik ken namelijk geen strobalenhuis in de buurt van Utrecht die dergelijke problemen had.

Verder zijn er wat vocht en vuurbestendigheid boeken vol te schrijven, maar onthoudt;

- Dat je bij lokale strobaalvoorziening afspreekt dat de balen 50% zwaarder geperst moeten worden dan normaal.
- Je kunt er dan een dakbrander met volle kracht op zetten. Deze zal enorm gaan roken en smeulen, maar NIET branden. Als je dat maar lang genoeg volhoudt, ga je uiteindelijk door de baal heen, maar dan is elke tijdvertragende grenswaarde die gesteld wordt aan brandvertagende voorzieningen (meestal 20 minuten!!!) allang overbrugd of je gasfles is leeg...:-)
- Zodra de leemlaag er op zit, deze brandvertagende werking met minimaal 2 uur verlengd wordt.
- Dat de balen droog zijn voor je ze gaat verwerken.
- Dat de balen nat mogen worden zodra de leem er op gaat
- Dat je voldoende dakoverstek hebt (en voor een Hollander betekent dat 1,5 keer meer dan je eigenlijk zou willen:-)
- Dat er geen vocht via de grond omhoog kan, dus een fundament zodanig kiezen dat deze hoog genoeg boven het maaiveld uitsteekt, en dat er voorzieningen worden getroffen om een koudebrug tussen het beton en de eerste strobalen te voorkomen.

Als laatste:

De leemlaag moet zo compact mogelijk in de buitenste laag stro gewerkt worden, hoe minder luchtpockets, hoe beter. Dat betekent, voor het lemen zo strak mogelijk scheren met een heggeschaar en in de hoeken van kozijnen, deurposten, plafondaansluitingen ed de leem in stevige ballen met kracht er in gooien. Dan is het bijna niet nodig deze plekken met kippegaas te wapenen. En als je dat al doet, breng dan eerst een goede raaplaag aan, dompel het gaas, jute, rietmat e.d. voor het aanbrengen in yoghurtdikke leempap, zodat zekere de achterzijde daarvan goed hecht op de ondergrond. Dan kan je bijna niets meer gebeuren.

Succes met bouwplannen en zeker veel plezier in de voorbereiding daarvan.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
strobouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2013, 15:09
Locatie: Tilbug

Re: Strobalenbouw

Bericht door strobouwer »

Strobouwers,

Voor het lemen van strobalen binnenmuren heb je over het algemeen geen kippengaas nodig. Wel is het goed om, afhankelijk van het type bouwwerk dat je maakt, te kijken naar winddichte details.
Basis regel is: zorg voor passende overgangen van stro-als-ondergrond naar andere materialen als ondergrond. In veel gevallen betekent dit dat je houten constructie delen of windverbanden afdekt met een zachtere laag om te voorkomen dat je stucwerk over gaat van stro naar hout ed.
En daar waar je eindigt of toch moet aansluiten op bv houten delen, daar zorgen voor een goede luchtdichting.

En buien, bij het afwerken met kalk of met leem onder een beplanking gelden de zelfde regels.

En als je wapening in de stuclaag wil aanbrengen dan is dit meestal een glasvezel gaas van minimaal 10x10 mm die op 2/3 van de raaplaag komt.

Veel plezier, Wouter
Plaats reactie