Maken van een leem vloer

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Maken van een leem vloer

Bericht door Ernest Dubois »

Zo lange tijd heb ik gezocht.

https://doi.org/10.3203/IWF/E-728
Werken, das leuk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Maken van een leem vloer

Bericht door Lieve »

Zeer leuk filmpje.
Welk soort snoepjes delen ze uit aan de kinderen?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Maken van een leem vloer

Bericht door Ernest Dubois »

Van een vraag uit Engwierum 1934 over het maken van een leem vloer in de schuur, antwoord:

Taaie kleigrond, 3 - 4 week droogtijd, opletten dat er geen bovengrond door komt, 25 t0t 35 cm dikke, boven 5 cm laag gemengd met teer, Portland cement wordt ingestrooid, rivierzand gebruiken in de bovenlaag, bestrooien kan ook met skil (gebroken schelpen), vloer laag op laag inbrengen, onderlaag door een koppel schappen een paar dagen laten intrappen, bovenlaag telkens weer aankloppen, overteeren met een flink laag schelpzand of skil, afdekken met stro.

Zo is het volgens Fr.M.v.L
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Maken van een leem vloer

Bericht door benthuis »

M'n schoonvader is bezig bij Erve Kots een leemvloer te herstellen. Ook wil hij nieuwe vloeren aanleggen.
Kan hij hiervoor de standaard leem in bigbag van Tierra Fino gebruiken? En hebben jullie nog andere tips?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Maken van een leem vloer

Bericht door Ernest Dubois »

Is de vraag over een vloer bij de museum of over een andere vloer? Als het een serieuze museum is, en niet zoals die hier bij mij in de buurt http://www.desukerei.nl gaan ze het zelfde materiaal gebruiken als in de oorspronkelijk geval. Dat heet restauratie en is een belangrijk functie van zo'n museum, d.w.z. kennis behouden. Het volgt dus dat het materiaal wordt niet uit Duitsland gehaald maar daar in dat buurt.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Maken van een leem vloer

Bericht door benthuis »

Ik begrijp wat je bedoeld. Joop heeft heel z'n leven oude gebouwen gerestaureerd. Echter omdat de kennis over leem ontbreekt is het nog lastiger om met lokaal materiaal te werken...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Maken van een leem vloer

Bericht door Ernest Dubois »

Ik zou zeggen, een beetje doorzetten, de oude kennis bestaat ergens het vraagt alleen om wat onderzoek en geluk om het op te sporen. Het moet uit de hele dungbuilt zogenoemde vooruitgang, gemak en commercie gegraven worden.

Bijvoorbeeld, ik citeren uit de brief van Bouwbureau van de Fries Maatschappij van landbouw, 6 Juni 1934, vertaald vanuit het Fries,

"Taai kleigrond is hiervoor wel te gebruiken, doch het eigenlijk goed materiaal is leem. Liefst de geelgrijze leem die men meest in de woudstreken vindt."
Werken, das leuk.
Plaats reactie