Primer of fixatief

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Primer of fixatief

Bericht door Ernest Dubois »

Het probleem lijkt hier niet de materiaal keuze of samenstelling, dat komt later, maar de waar aard van de ondergrond. Foto(s) zou kunnen hulpen maar zoals SH het schrijft, op afstand en op een forum valt niet te beoordelen. Leem is een meestal vergevende materiaal en in veruit het meeste gevallen is het moeilijk om het te fuck up. Ik heb het wel met succes op kalkzandsteen gesmeerde, misschien in mij puur onwetendheid, vooraf behandelden met aluin in water opgelost en dat was zelfs op een trap en dus zwaar belast.
e
Ik vind het betreurenswaardig, eigenlijk, dat het wordt zo geprofessionaliseerde wat volgens mij gaat in tegen de aard van het materiaal. Ik weet het nog steeds, avond na avond in zijn klein winkel op een klein achterstraat in Oude West in Amsterdam, zakken en tonnen met leem en leemproducten in elke hoek de muren met proef stukjes, pratende met Karl Giskes over wat een mooi materiaal het kan zijn. Het warren de goed ouwe dagen inderdaad. Maar ja, het is voor het grootste deel zijn schuld dat het zo uit de hand is gelopen. Tegenover staat dat hij heeft het mij geïntroduceerde, dus wat ga je doen? Je moet het gewoon uitproberen en experimenteren tot het je lukt, de kans is grote dat het wel dat doet.
Werken, das leuk.
Jinas
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 feb 2017, 19:20

Re: Primer of fixatief

Bericht door Jinas »

Ernest Dubois schreef:Het probleem lijkt hier niet de materiaal keuze of samenstelling, dat komt later, maar de waar aard van de ondergrond. Foto(s) zou kunnen hulpen maar zoals SH het schrijft, op afstand en op een forum valt niet te beoordelen. Leem is een meestal vergevende materiaal en in veruit het meeste gevallen is het moeilijk om het te fuck up. Ik heb het wel met succes op kalkzandsteen gesmeerde, misschien in mij puur onwetendheid, vooraf behandelden met aluin in water opgelost en dat was zelfs op een trap en dus zwaar belast.
e
Ik vind het betreurenswaardig, eigenlijk, dat het wordt zo geprofessionaliseerde wat volgens mij gaat in tegen de aard van het materiaal. Ik weet het nog steeds, avond na avond in zijn klein winkel op een klein achterstraat in Oude West in Amsterdam, zakken en tonnen met leem en leemproducten in elke hoek de muren met proef stukjes, pratende met Karl Giskes over wat een mooi materiaal het kan zijn. Het warren de goed ouwe dagen inderdaad. Maar ja, het is voor het grootste deel zijn schuld dat het zo uit de hand is gelopen. Tegenover staat dat hij heeft het mij geïntroduceerde, dus wat ga je doen? Je moet het gewoon uitproberen en experimenteren tot het je lukt, de kans is grote dat het wel dat doet.
Foto's ten vroegste op vrijdag wanneer ik opnieuw op de werf geraak :)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Primer of fixatief

Bericht door ritsaert snijder »

Ik vind leem ook mooi. Ik heb het ook in enorme hoeveelheden voor mijn huis gebruikt. Het is namelijk goed inzetbaar met wandverwarming. Ik geloof niet dat leem gezond is maar ik geloof ook niet dat het ongezond is. Het heeft sterk drogende eigenschappen. Kalk en hout hebben betere eigenschappen als het gaat om je gezondheid (vochtregulerend). Maar ik denk dat dit ook maar een klein aandeel heeft voor je gezondheid.

Ik denk dat goed ventileren en goed gelijkmatig en continu verwarmen met een groot oppervlak (geen luchtstromen) veel meer bijdragen aan je gezondheid. Resulterend in een stabiele luchtvochtigheid en een stabiele continu temperatuur.

De leemfinish heeft de grootste invloed als eindlaag. Ze zullen vast ecologische additieven hebben gebruikt....maar wat blijft er dan over van de leem? Waarom dan niet de leem gebruiken als eindlaag?

Keuzes....keuzes...
groet!

Ritsaert
Jinas
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 feb 2017, 19:20

Re: Primer of fixatief

Bericht door Jinas »

ritsaert snijder schreef:Ik vind leem ook mooi. Ik heb het ook in enorme hoeveelheden voor mijn huis gebruikt. Het is namelijk goed inzetbaar met wandverwarming. Ik geloof niet dat leem gezond is maar ik geloof ook niet dat het ongezond is. Het heeft sterk drogende eigenschappen. Kalk en hout hebben betere eigenschappen als het gaat om je gezondheid (vochtregulerend). Maar ik denk dat dit ook maar een klein aandeel heeft voor je gezondheid.

Ik denk dat goed ventileren en goed gelijkmatig en continu verwarmen met een groot oppervlak (geen luchtstromen) veel meer bijdragen aan je gezondheid. Resulterend in een stabiele luchtvochtigheid en een stabiele continu temperatuur.

De leemfinish heeft de grootste invloed als eindlaag. Ze zullen vast ecologische additieven hebben gebruikt....maar wat blijft er dan over van de leem? Waarom dan niet de leem gebruiken als eindlaag?

Keuzes....keuzes...

Om eerlijk te zijn, was dat het eerste plan. Maar omdat we gegarandeerd met barsten zullen zitten na de eerste laag, dachten we aan een leemfinish omdat er bij Claytec (intermediair noemen die dat) toch mooie kleurenopties zijn. Ik dacht dat deze zo uit de groeve kwamen, maar ik kan verkeerd zijn.

Toch ga ik er vanuit dat leem een stuk gezonder is dan gipspleister, al moeten we nu ook niet overdrijven in omgekeerde zin door te beweren dat gipspleister ongezond is. Leem brengt ook een rustgevend gevoel, dus laat ons het op mentale gezondheid houden :).
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Primer of fixatief

Bericht door ritsaert snijder »

Een rustgevend gevoel is een hoop waard!

Als het gaat om barstjes zou ik vertrouwen op jute of bouwgaas. Dat geeft de beste garantie tegen scheuren (die paar vezels in die finish lijken mij weinig zekerheid te geven maar ik heb er geen ervaring mee).
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Primer of fixatief

Bericht door Lieve »

Waarom heb je meer vertrouwen in commerciële praatjes dan in die mensen die wel de ervaring hebben?
Jinas
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 feb 2017, 19:20

Re: Primer of fixatief

Bericht door Jinas »

Lieve schreef:Waarom heb je meer vertrouwen in commerciële praatjes dan in die mensen die wel de ervaring hebben?

Is niet zo - alleen niet zo evident mensen met ervaring te vinden. Gelukkig er hier een paar gevonden. :wink:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Primer of fixatief

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb een voorkeur aan leem uit de grond, een week in een trog, met veel water en veel mixen tot een klontarm mengsel, verschaald met zand (vakjesproef), haksel erbij voor de raaplaag, jute er in en goed verdichten. Zonodig een zelfgemaakte kalkverf er over. Eerlijke materialen....
groet!

Ritsaert
Jinas
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 feb 2017, 19:20

Re: Primer of fixatief

Bericht door Jinas »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
photo hosting sites


Hier zijn dan eindelijk eens wat foto's!
Vandaag - na de muren nog met wat vochtige doeken verder proper gemaakt te hebben - toch al die primer gezet. Ondanks de raadgevingen hierboven, had ik de primer al ...

Eerder positief over het resultaat ...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Primer of fixatief

Bericht door ritsaert snijder »

waarom stel je je vraag op meerdere fora en bestel je al van tevoren de door jou gekozen primer?
groet!

Ritsaert
Jinas
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 feb 2017, 19:20

Re: Primer of fixatief

Bericht door Jinas »

Twee fora ...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Primer of fixatief

Bericht door ritsaert snijder »

Waarom?
groet!

Ritsaert
Jinas
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 feb 2017, 19:20

Re: Primer of fixatief

Bericht door Jinas »

Waarom niet?
Enkel hier dieper ingegaan op de reacties.

Is er hier een forum politie ofzo? Toch wel bedenkelijk, die zelfingenomen reacties. Je zal maar eens een beginneling zoals mezelf zijn die graag informatie wil inwinnen in de overtuiging van leem als een ecologische keuze, moet je hier onmiddellijk gaan verantwoorden.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Primer of fixatief

Bericht door ritsaert snijder »

Jinas,
Volgens mij stelde je hier een vraag;
Primer of fixatief?.... Vooraleer op mijn muren te lemen stelt zich de vraag of we er een primer op doen of een fixatief en dan een primer.
Veel forumleden hebben uitgebreid hun best gedaan om hierover mee te denken. En dan blijkt dat je al een voorstrijkmiddel had gekocht. De vraag waarom? beantwoord je met waarom niet. Vervolgens zijn wij bedenkelijk ...zelfingenomen. Als je een vraag stelt en er gaan mensen vrijwillig met je meedenken dan is het onder deze omstandigheden toch logisch dat je je mag verantwoorden?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie