leem + zand of zavel

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

leem + zand of zavel

Bericht door dr plop »

Nog maar eens doorvragen over recepten met leem...

Mijn 'grond' is te rijk en dus barst het bij de strookjestest.
Aangevuld met 1 deel zavel nog steeds. Bij 2 delen zavel is het ok. En trouwens een schoon kleurtje en glad.
Als ik er dan nog 1 deel hennep bij doe heb ik een behoorlijk onderlaag.

Maar nu over zavel. Zijn er nadelen aan zavel t.o.v. zand (bvb 02 zand)?

Mijn enige nadeel, voorlopig, is dat de zavel die ik hier kan kopen kleine, scherpe zwarte steentjes heeft. Maar het stoort niet echt.

PS: ik heb voor hennep gekozen omdat ik het hier vlakbij goedkoop kan aankopen (6euro/25kg)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: leem + zand of zavel

Bericht door Pietje »

Je kan best zavel toevoegen. Maar je hebt geen idee meer wat er gebeurd... Zavel bevat ook lutum (klei, aluminiumsilicaat), en daarmee beinvloed je het kleigehalte van je uitgangs-klei.

Waarom zou je dat willen? Scherp zand (metselzand) mengt goed, en het resultaat is stevig.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: leem + zand of zavel

Bericht door dr plop »

o ja, vergeten...
Ik zou graag zavel gebruiken om dit onder onze, nog uit te scheppen, vloer ligt.
Noem het 'ecologisch', maar best ook wel 'economisch'....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: leem + zand of zavel

Bericht door Pietje »

dr plop schreef:Noem het 'ecologisch', maar best ook wel 'economisch'....
Gaat soms samen ;-)

Hoe hoog is het lutumgehalte in jouw zavelgrond? Heb je een waterproef en worstproef gedaan?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: leem + zand of zavel

Bericht door Ernest Dubois »

Gewoon dieper gaan graven, zand ligt ergens daaronder.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: leem + zand of zavel

Bericht door ritsaert snijder »

Het gaat om een goede korrelopbouw. Je hebt wat grover zand nodig om te verschalen. Hierdoor krijg je minder krimp. Als je met zavel (zand en lutum) de boel in evenwicht kan krijgen is dat prima. Als je een vakjesproef doet en je hebt maar weinig krimp en het resultaat is stevig genoeg voor jouw gebruik dan zie ik geen problemen.
groet!

Ritsaert
Meunier
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2019, 13:47

Re: leem + zand of zavel

Bericht door Meunier »

Juist ! , de korrelverdeling bepaalt grotendeels de sterkte. Het is geen academische wetenschap maar veeleer regionale kennis: bouwmaterialen werden ( als het geen kasteel of kathedraal betrof ) zo dicht mogelijk bij het werk gewonnen, transport van zware materialen was voornamelijk beperkt tot bevaarbare wateren. Ergo er zijn net zoveel regionale leem-recepten als keuken recepten. De grens tussen leem ( niet anders dan een mengsel van klei en grof/fijn zand ) en klei verloopt niet scherp: je kunt stellen dat een zodanige verhouding dat geen of zeer weinig krimp ontstaat geschikt is om te stuccen en te metselen. De voordelen van leem ziin alleen evident bij de juiste toepassing. Leem moet droog blijven, althans niet blootgesteld aan directe waterbelasting. Onze watermolen gebouwd met kalksteen en leem kun je met een brandspuit volledig tot een hoop stenen platspuiten! Er zijn vele eenvoudige testjes te vinden waarmee de meng-verhouding per toepassing het best benaderd wordt. De eigenschap dat leem gemakkelijk vocht absorbeert wordt negatief als dat vocht niet kan worden afgestaan / verdampt . Wij doen veel met leem en aanverwante materialen. Kalk is herontdekt in frankrijk : de ademde en schimmeldodende eigenschappen vind je niet terug in cement. succes
Plaats reactie