hoe leem klontervrij maken

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

hoe leem klontervrij maken

Bericht door dr plop »

Ik heb behoorlijk goede leem in onze tuin zitten. Met 1 deel leem, 1 deel zavel blijkt bij de strookjestest best wel ok.
Maar ik krijg de leem niet vrij van klonters?
Nu staat het onderwater in een metserskuip. En het begin ging dit goed, maar nu blijf ik nog steeds met klonters zitten.
Met z'n roermixer voor beton (staafmodel) lukt het me ook niet. Toch niet in een redelijke tijd.
Wat doe ik nu het best? Laten drogen en mechanisch rollen/breken? Of langer onder water laten staan en af en toe omroeren?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: hoe leem klontervrij maken

Bericht door Ernest Dubois »

Waarom maken wij onze klei tot een klontenvrij poeder? Zo dat wij een greep op de mengsel hebben en een wat meer consistent resultaat kunnen bereiken is mijn mening. Is het belangrijk? Ik weet het niet.
https://vimeo.com/126529032
Alles dat ik wel weet is het is een heleboel werk. Ik ben overgestapt tot het walsen met een tuinwals op een gestort kalk vloer en dat gaat beter. Onderwater zetten blijf ik weg van want ik denk altijd, "hoe minder water hoe minder krimp."
Ik heb een voorraad klei onder dak zitten en door de jaren heen wordt het steeds beter, het braakt vanzelf enigszins af maar minder nu dat wij een warmer aard hebben want het bevriest niet meer hier vlakbij de kust. De schuld geef ik meestal aan de boeren.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hoe leem klontervrij maken

Bericht door Dutch John »

Vette klei een aantal dagen onder water laten staan, dan mengen met een dwangmenger. Alle kluiten zullen er nooit uitgaan, tenzij je met de voeten gaat kneden of er zand bij voegt. Het zand schuurt de kluiten kort. Leem bevat van zichzelf al een hoeveelheid zand, dus na een aantal dagen onder water moeten de kluiten er vrij gemakkelijk uitgaan.

Als je alleen de klei zonder extra zand nodig hebt, dan zeven door een rooster. Maar dat kan alleen met een waterig mengsel. Heb je de tijd: laat de klei in de winter kapot vriezen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: hoe leem klontervrij maken

Bericht door ritsaert snijder »

Leem in een metseltrog en dan met veel water. Dus echt een waterig mengsel. Elke avond even de menger er in en even roeren. Na een week laat je het een dag bezinken en kan je het water er af halen. Vaak gaat dat niet in 1 keer en dan moet het nog een dag staan. Metselzand er bij en nogmaals goed roeren. Voor de toplaag haal ik het natte mengsel door een hele grove zeef om alle troep er uit te halen. Het duurt even maar het kost niet heel veel arbeidstijd.
groet!

Ritsaert
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: hoe leem klontervrij maken

Bericht door dr plop »

Misschien een stomme vraag: maar als je en veel water hebt en daarop nog mixed, krijg je dan geen ontbinding van de verschillende componenten? En is hierdoor mijn mengsel onbruikbaar? Of komt dit terug ok door een laatste keer in moderfase terug te mengen?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: hoe leem klontervrij maken

Bericht door Lieve »

Leem/ zandmengsel kan niet fout gaan.
Vrij droog met de voeten mengen is nog de handigste manier hier.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: hoe leem klontervrij maken

Bericht door ritsaert snijder »

Dr Plop schreef: Misschien een stomme vraag: maar als je en veel water hebt en daarop nog mixed, krijg je dan geen ontbinding van de verschillende componenten? En is hierdoor mijn mengsel onbruikbaar? Of komt dit terug ok door een laatste keer in moderfase terug te mengen?
Je krijgt zeker ontbinding en gelaagdheid. En elke dag weer even mixen. En dan ga je na het afscheppen van het water mengen met droog zand en goed mixen. Dan heb je een redelijk klontarm eindproduct, prima voor de raaplaag maar ook geschikt voor de afwerking. Voor een echte homogene en klontvrije leem moet je gaan zeven.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hoe leem klontervrij maken

Bericht door Pietje »

"Ontbinden" is het chemisch uit elkaar vallen van moleculen in kleinere moleculen. Dat gebeurt met leem in water natuurlijk niet: de verschillende materialen (siliciumoxide en aluminiumsilicaat) blijven intact. De grotere fracties zullen echter als eerste naar de bodem zakken, waar een gelaagdheid op afmeting plaatsvindt. Daarom is mixen wel nodig.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie