klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Bericht door zeelandverbouwer »

Hey,
Ik ben mijn muren aan het bezetten met klei (geen leem, wel klei). Ik heb daar wel wat Engelse lectuur over. Daarin staat dat ik voor de eindlaag caseine nodig heb. Iemand een idee waar ik dat kan vinden ? Als ik nu zoek op het internet kom ik dat allemaal tegen in voedingssupplementen voor bodybuilders. Maar dit is volgens mij veel te duur. Iemand een idee waar ik dat nog zou kunnen halen ? Dit werd vroeger ook gebruikt om verven te binden heb ik ergens gelezen.

Ook lijnzaadolie kan gebruikt worden als hardingslaag. Waar zou ik dit nog kunnen vinden ?

Alvast bedankt.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Bericht door Ernest Dubois »

Labshop nu in Apeldoorn en ook bij Verfmolen de Kat.

Ik vraag mijzelf af waarom wil je dat spul bijvoegen, wat is je bedoeling?
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Bericht door Dutch John »

Met lijnolie op leem heb ik ervaring, met caseïne niet. Gekookte lijnolie maakt de toplaag hard en waterbestendig. Voor buitenwerk prima, maar binnen heb je de muren liever ademend. Google eens op lijnzaadolie kopen. Dan vind je vanzelf de prijsvechter.

Pure klei als pleister? Krimpscheurt er toch af? Waarom geen leem?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Bericht door ritsaert snijder »

Caseine kan je zelf uit melkproducten halen. Uit melk kan je het halen door de melk iets te verwarmen en er een scheut azijn bij te doen (lukt het niet dan voeg je nog wat bij). Er ontstaan vlokken. Door de zeef halen. Wat in de zeef blijft hangen heeft een hoog percentage caseine. Ik gebruik dit voor mijn kalkverf.

Zoals DJ zegt zal pure klei overal af krimpen. Metselzand (2 delen zand op 1 deel klei om te beginnen?) toevoegen en de hoeveelheid testen met de vakjesproef.

Lijnolie is goed te vinden, kwalitatief goede vind je op www.houtolie.nl.
groet!

Ritsaert
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Re: klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Bericht door zeelandverbouwer »

Hoi, bedankt voor jullie tips.
Ik bedoelde inderdaad plaaster op basis van klei. Ik doe er natuurlijk stro en ook metserszand in.
Ik gebruik van die grijze zeeklei. Alleen weet ik niet echt hoe ik die op een natuurlijke wijze een ander kleur geef, liefst een oker tint.
Mijn lectuur raadt mij aan om gewoon naar de lokale bouwhandel te gaan waar ze verf mengen. En daar alleen de pigmenten te kopen, dus zonder de verf.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Bericht door ritsaert snijder »

natuurlijke pigmenten google en koop.....
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Bericht door Ernest Dubois »

Of je die grijze pleister gewoon dekken met verf.
Toevoegsels hebben ook consequenties ik bedoel niet een pigment maar die andere. Een daarvan is je kan de pleister min of meer ontdoen van zijn mogelijkheid om te hergebruiken bijvoorbeeld als je der lijnolie doorheen mengen. Dat is jammer want hergebruik is een van de grote voordelen van dit soort pleisters.
Pigment kan je vinden bij Labshop nu in Apeldoorn en ook bij Verfmolen de Kat.
Bijlagen
PA290029.jpg
Werken, das leuk.
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Re: klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Bericht door zeelandverbouwer »

Welke melk gebruik ik dan het beste? Volle melk vermoed ik. Moet het ook verse melk zijn of is die van de supermarkt ook goed? (Bewaarmelk heet dat dan zeker? )
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Re: klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Bericht door zeelandverbouwer »

Ernest Dubois schreef:Of je die grijze pleister gewoon dekken met verf.
Zorgt die verf er dan eigenlijk ook niet voor dat je de kleiplaaster niet meer kunt hergebruiken?
Een van de redenen dat ik voor klei wil gaan is omwille van zijn vochtregulerende eigenschap. Gaat dat niet verloren door die verf?
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Re: klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Bericht door zeelandverbouwer »

ritsaert snijder schreef:ik gebruik dit voor mijn kalkverf.
Misschien kan ik dit ook met kalk verf afwerken? Is dit ook ademend en vochtdoorlatend? En hoe maak je die? Alvast bedankt voor de info.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Bericht door Ernest Dubois »

Dus, als je je muur met een olieverf schilderen is de verhouding niet hergebruik bestanddelen/wel hergebruik bestanddelen gering dus is de pleister als geheel goed te hergebruiken maar als je de olie mengen met voldoende olie dat het zin heeft is de pleister aangetast en daarna niet volledig te hergebruiken maar je kan het nog steeds in de tuin gooien.
Naar mijn mening is kalk de mooiste verf in combinatie met kleipleister beter dan casiene of kookverf.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Bericht door ritsaert snijder »

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=4657 voor recept kalkverf
kalk pleister is beter vochtregulerend dan leem/klei
groet!

Ritsaert
klusbram
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:34

Re: klei plaaster - caseine - lijnzaad olie

Bericht door klusbram »

Hallo zeelandverbouwer
als je even terug ga in de geschiedenis toen ze nog geen chemische verf hadden werd er in Zeeland veel Meekrap gebruikt dat is een rode kleur
uit brandnetels kun je groenige kleurstof winnen en zo zijn er nog veel meer soorten planten waar je kleurstof / pigment uit kunt destilleren.
Mijn oude moedertje deed witte wol spinnen en ook kleuren om geen geitenwollensokken maar schapentruien van te breien.
Deze wol deed ze ook verven met natuurlijke kleurstoffen maar toen was ik nog een klein aapje van een jaar of 5 / 6 dus sorry ik kan je niet vertellen wat ze voor welke kleur gebruikte.
Maar lang leve google daar zal je vast wel wat ideeën kunnen vinden. en ja als ik mij in jou bedenk lijkt het mij wel een goed plan om de binnenzijden van je muren vochtregulerend te maken/ houden.
succes
Plaats reactie