Leem in open badkamer

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
taco1
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2016, 09:11

Leem in open badkamer

Bericht door taco1 »

Heeft iemand ervaring met Leemstuc in de badkamer? Ik hoor er verschillende verhalen over, ik maak zelf een soort inloopbadkamer, dus het vocht wordt uiteindelijk afgevoerd over de heler ruimte, badkamer plus slaapkamer. Mijn gevoel zegt dat juist door het ademen van het leem er geen enkel probleem hoeft te zijn, maar ik ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft. de badkamer bestaat uit een betegeld muurtje van 1 meter hoog, daarboven een glazen wand die oophoudt op 2,20 en een schuin dak wat ik wil lemen.
Hier ook graag een tip voor, schuin lemen, komt dat uiteindelijk neer op veel spierpijn?
dank
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Leem in open badkamer

Bericht door Pietje »

Hoi Taco!

Zolang de leem geen spatwater/condensatie te verduren krijgt, dan moet het kunnen. Maar het lijkt me riskant; er condenseert wel heel veel vocht in zo'n natte ruimte.

Kalkstuc daarentegen doet het zeker goed. En als je toch met kalk gaat stuccen, dan kan je ook tadelakt overwegen op plekken die wel aan spatwater of stromend water (douchwand/vloer) blootgesteld zijn. Mooi, goedkoop en vooral praktisch (geen kalkaanslag ;-) )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
taco1
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2016, 09:11

Re: Leem in open badkamer

Bericht door taco1 »

Werkt Tadelakt dan op dezelfde manier als leem?
Het voordeel van leem lijkt mij dat je het altijd bij kan werken, dus ik als leek kan er nog wat mee spelen.
Gebruikersavatar
Caelan
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jun 2013, 23:37
Locatie: Zaffelare, Oost-Vlaanderen, België

Re: Leem in open badkamer

Bericht door Caelan »

Hey Taco,

Voor leemstuc in een gesloten badkamer ben ik na even zoeken tot volgende oplossing gekomen:

Als de leem niet rechtstreeks besproeid wordt, kan ze wel wat vochtigheid verdragen, zolang ze steeds weer voldoende kan uitdrogen .... zoals Pietje reeds zei, bij spatwater of condens is wat meer voorzichtigheid nodig omdat de leem wak wordt en dit zich op z'n minst gaat aftekenen. Hiervoor opteer ik om op die plaatsen (vb plafond dat doorloopt boven de douche) bovenop de afwerkingslaag (in mijn geval een leemstructuurverf T-paint) een wax-laag aan te brengen (Tierafino wax). Je moet dit dan wel over het hele vlak doen aangezien de wax de kleur van de afwerking intenser maakt en je dus duidelijk ziet wat er wel en niet gewaxt is. Nadeel is dat je met de wax ook de vochtregulering van de leem afsluit .... je kan niet alles willen zeker? :wink:

Voor de schuine dakvlakken kan je ook werken met Legito of iets gelijkaardigs. Dit is leem met +- 10% natuurgips die voor een beperkte afbinding zorgt.... voordeel: werkt even gemakkelijk als spuitgips, kan bijvoorbeeld op stucanet geplaatst worden (dus minder spierpijn) en ondanks de geringe afbinding kunnen beschadigingen net zoals bij zuiver leem gemakkelijk worden bijgewerkt.... nadeel: is niet 100% leem en dus boet je waarschijnlijk ook een beetje in op vlak van specifieke leem-eigenschappen.

Kleine opmerking terzijde ... hou je er rekening mee dat open badkamers meestal zorgen voor klamme lakens?
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results. Albert Einstein
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Leem in open badkamer

Bericht door Pietje »

taco1 schreef:Werkt Tadelakt dan op dezelfde manier als leem?
Het voordeel van leem lijkt mij dat je het altijd bij kan werken, dus ik als leek kan er nog wat mee spelen.
Tadelakt is een kalkrecept, dus het hardt uit ipv (bij leem) alleen drogen. Maar je kan het wel altijd bijwerken door er nieuwe stukjes overheen te zetten. Omdat je bij tadelakt pigmenten toevoegt, liefst een aantal die onregelmatig door elkaar lopen, valt bijwerken niet op.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
taco1
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2016, 09:11

Re: Leem in open badkamer

Bericht door taco1 »

Goeie tip van de wax, ik ga het ermee proberen,

klamme lakens verhaal, uiteindelijk wordt het een soort loftachtig, hoog en met in de badkamer een dakraam met rooster en in de slaapkamer 2 ramen met roosters.
En eerlijk gezegd gok ik ook een beetje op het ademend effect van de leem, uiteindelijk is het een oppervlak(schuin dak wat dampopen geisoleerd is, gevel plus wand(slaapkamer en badkamer)van 95 m2 dat met 2 cm leem gestuckt word en er is een open trapgat naar de verdieping beneden.
maar als de lakens te klam worden moet ik misschien toch iets verzinnen(afzuiging...korter douchen,,,))
dank voor jullie adviezen
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Leem in open badkamer

Bericht door Oersted »

taco1 schreef: 19 nov 2016, 22:32 een schuin dak wat ik wil lemen.
Hier ook graag een tip voor, schuin lemen, komt dat uiteindelijk neer op veel spierpijn?
dank
Ik heb op mijn plafond en schuin dak vaste houtwolplaten geschroefd, type Steico internal 40mm.
Hierop is een laag Claytec hechtleem (dikte +/-3mm) aangebracht waarin een glasvezelwapening is ingedrukt tegen het scheuren.
Daarop komt dan nog een afwerkingslaag (dikte +/-2mm).

Ik vond het lemen zelf zeer goed meevallen. Die hechtleem kleeft goed, en is nergens losgekomen. Ik heb er geen spierpijn aan overgehouden.

Je zou ook leemplaten tegen de spanten kunnen schroeven, en daar nadien nog een dunne laag leem over zetten.
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Leem in open badkamer

Bericht door Geertje »

k heb op mijn plafond en schuin dak vaste houtwolplaten geschroefd, type Steico internal 40mm.
Hierop is een laag Claytec hechtleem (dikte +/-3mm) aangebracht waarin een glasvezelwapening is ingedrukt tegen het scheuren.
Daarop komt dan nog een afwerkingslaag (dikte +/-2mm).
Oersted weet je al hoe de leem zich houdt bij het gebruik van de badkamer?
Ik wil in onze badkamer ook leem op de muur buiten de spatzones (spatzones worden gewoon betegeld). Heb er erg goede verhalen over gehoord , spiegels die niet meer beslaan etc. Maar mocht het nu tegenvallen in de praktijk, dan kan ik het plan nu nog wijzigen ;-)

Overigens is er één spatzone die ik liever niet wil betegelen en dat is de plek waar de leemkachel in de badkamer steekt. Die kachel staat op het kruispunt woonkamer / keuken / badkamer. In de badkamer staat hij nogal in de buurt van de wastafel (Als je voor de wastafel staat is de kachel links van je) . Dat is niet zo'n natte zone als bv de douche, maar er wordt natuurlijk wel gespetterd. Mijn plan is om de kachel op termijn (als ik tevreden ben over de dikte en afwerking van de leemlaag) met lijnolie af te gaan werken. Is waarschijnlijk ook handig in woonkamer / keuken.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Leem in open badkamer

Bericht door remco d »

Goede afzuiging maakt ook een verschil, zo'n box of wtw afzuiging werkt 100x beter dan zo'n herriemaker met een klein ventilatortje in de muur. Bij mij beslaan de spiegels tijdens het douchen maar zijn binnen 5 minuten nadat de douche uitstaat weer schoon.

Inloopdouche zonder deur snap ik nooit, het warme water verwarmt de doucheruimte. Zonder deur zet je de kraan zeker 3-4 graden warmer dan met deur, waardoor je veel meer vocht en damp in je badkamer krijgt. Overigens is 95m2 wel heel groot dus als dat mooi verdeelt zal het allemaal wel gaan.

Gr Remco
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leem in open badkamer

Bericht door ritsaert snijder »

Ik vraag me af waarom je voor leem zou kiezen in een badkamer. Ik heb in mijn badkamer aanvankelijk gewerkt met leem en kalk en het leem is er na een jaar uitgehaald. Op de langere termijn (was bij mij binnen een jaar) wordt het op de vochtige plekken in de badkamer poreus brokkelig en lelijk. Je kunt het niet nat schoonmaken. Ik zie geen voordelen van het gebruik van leem.

Als de spiegels niet beslaan vraag ik me af of dat door het leem komt.

Kalk functioneert hier wel goed. Enige nadeel is dat de toplaag redelijk poreus blijft en sneller vuil wordt dan moderne verven. Je kunt het kleuren naar wens.

Tadelakt is prachtig, zeer arbeidsintensief en kan niet tegen zuren. Dus als er water overheen stroomt kun je de kalkaanslag voorkomen (water ontkalken) of voor lief nemen en dan is het mooie er snel af.

Mijn voorkeur is dan kalk en tegels.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie