houtkachel zelf omkleden

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marg
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2016, 21:13

houtkachel zelf omkleden

Bericht door marg »

hai, ik ben nieuw op dit forum, en ik hoop dat iemand me kan helpen met het volgende. Ik wil graag een inbouw houtkachel kopen en dan zelf omkleden. Nou ben ik drifitig op zoek naar iemand die me wat tips kan geven. Ik ben redelijk groen (alsin achter de oren) als het gaat om houtkachels. Ik heb ze wel vaker voor klanten gekocht,( ik ben binnenhuis architect) maar nu wil ik voor mijn eigenhuis een houtkachel als hoofd verwarming, maar budgetwise zit een finoven er niet in. Dan blijft een hoogrendement houtkachel over, maar ik kan gewoon net niet die vinden die en een goede verbranding heeft, en er ook nog naar mijn wensen uitziet. Dus dacht ik, ik teken hem zelf. nu komt het eigenlijk neer op een simpele, recht toe recht aan inbouw haard, die in een nog te maken muurtje moet komen van 120 breed en 95 cm hoog. ik weet het dit is dus nauwelijks een muur te noemen. en vandaar gaat de pijp er gewoon naar boven toe uit.
Nou zou ik het buiten de noodzakelijk brandwerende materialen graag omkleden met leem, of beton.. maar ik kan maar niet vinden of dit mogelijk is. In het geval van het leem, hoopte ik dat dat net als de finoven dan nog warmte zou vasthouden en afgeven. Ik heb inmiddels ook 2 muren voorzien van verwarming en leem en dit werkt goed. maar van kachels weet ik dus heeeeel weinig.. De interessante discussies die ik op dit forum vond dateerden uit 2010 dus dat is ook wat oud. Iemand die me een duwtje de goede kant op kan geven, of dit uberhaupt mogelijk is?
groet marg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtkachel zelf omkleden

Bericht door kockie »

Zoiets:

http://fotoboek.kockie.nl/var/resizes/Verbouwing/kachel/P1204103.JPG?m=1475008981
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: houtkachel zelf omkleden

Bericht door swake »

Ja het is mogelijk. Kijk nog eens goed rond op dit forum, er staan behoorlijk wat beschrijvingen die recenter zijn dan 2010. Er is toch niks mis met die 2010 toestanden? Leem is nog altijd leem en beton heeft ook maar weinig veranderingen ondergaan :-)

Het is zeker mogelijk om zelf 'massa' toe te voegen aan jouw kachel. Of maak het ding helemaal zelf. Hier een paar voorbeelden van wat mogelijk is: http://www.vuurmeesters.nl/kachels/finovens/galerij.php Kijk vooral ook naar het subforum Verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik. Daar kan je wellicht nog andere mogelijkheden vinden dan die welke je zelf al hebt gevonden. Zoek eens op rocket; bell; massakachel of vergasser.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: houtkachel zelf omkleden

Bericht door Ruuben »

Mijn inbouwhaard is ombouwd met onbrandbare platen. Die zijn zo dik en aan elkaar geschroefd dat je eigenlijk niet nog eens een extra metalen frame eerst hoeft neer te zetten. daarna stucen (niet strak tegen muur zetten, maar krimp/zet rand met kit). Niet aan kachel vast zetten, minimaal 5 cm lucht tussen ombouw en haard en ombouw ventileren.

http://www.kachelmaterialen.com/calcium ... 40-mm.html is maar voorbeeld; bij mij thuis is een formaat van 2,5 meter lengte gebruikt.

https://www.youtube.com/watch?v=5qAmev985Tg voorbeeld van ombouw met frame

Je kunt je haard nog bedekken met superwool om hitte in je haard te houden. Sowieso bij hoog rendement dingen wel je schoorsteenpijp boven je haard isoleren indien daar enkelwandig rvs gebruikt is. Eerst stoken daarna pas ombouw realiseren.

Zelf ombouw maken is dus prima goed makkelijk te doen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: houtkachel zelf omkleden

Bericht door Ruuben »

Ik heb de superwool wel ingepakt met extra dik aluminium folie (scheurt moeilijker, werkt beter) om toch het langzaam los vrij komen van vezels te beperken.
Plaats reactie