stro in dak, hoe af te werken?

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

stro in dak, hoe af te werken?

Bericht door ruspek »

Hoi allemaal,

wij zijn nu weer een stapje dichter bij de nieuwbouw.
Gemeente lijkt akkoord te geven, tekeningen zijn we nu op detailbasis aan het uitwerken.
daarbij zijn we uitgekomen bij het dak.....
Als ik het grote WWW uitpluis kom je de meest exotische combinaties tegen. (ook hier op het forum is er al over geschreven)
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die advies kunnen geven.

In 1e instantie wilden we het dak uitvoeren op de "klassieke" manier (binnen naar buiten) leem, osb, stro tussen I-liggers, leem, waterkerende dampopen folie, tengels, pannen.

Nu zie ik ook opbouwen dat de buitenste leemlaag niet wordt gebruikt (oa ook niet in Lent)
Wat is nu wijs? ook ivm brandveiligheid, muizen etc.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: stro in dak, hoe af te werken?

Bericht door Pietje »

In Rotterdam wordt op dit moment gewerkt aan een strodak:
strodak.jpg
(Foto Wouter Klein)

Zoals je ziet, wordt de dampopen waterdichte folie zo over de balen gelegd. Hierover een dakbeschot met kieren voor een zinken afwerklaag.

Mijn dak zal pas volgend jaar van stro worden voorzien. Die opbouw wordt: leem, stro tussen sporen, (dun) leem, dampopen waterdichte folie, luchtspouw, dakbeschot, EPDM, sedum.

Ik heb zelf een beter gevoel bij de stro aan beide kanten inlemen; enerzijds voor het droog-proces, anderzijds tegen ongedierte en brand/schroei.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie