Isolatieplaten van stro maken

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Isolatieplaten van stro maken

Bericht door Bauke »

Binnenkort gaan wij een schuur bouwen. De wanden willen we van stro-leem maken, tussen houtskeletbouw. Het schuin aflopende dak (50 m2) gaan we uiteraard ook isoleren. Echter, isolatieplaten zijn kostbaar - zéker als we dat een beetje ecologisch willen aanpakken. Bijvoorbeeld diffutherm, vlaswol etc gaat voor dit oppervlak al gauw €500 kosten.

Heeft iemand ervaring met het maken/persen van isolerende stroplaten? Ik meen dat ik zoiets ooit op tv heb gezien, als wandtoepassing ...

Ik kan mij voorstellen dat ik een bak maak van betonplex waarin ik stro prop. Dan één of ander bindmiddel erin (lijnolie? kalk? dunne leem?). Tenslotte een plaat betonplex erop en dan met de auto eroverheen rijden :-)

Reacties?
Groet! Bauke
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Isolatieplaten van stro maken

Bericht door le_pilaf »

hallo bauke .

ik heb geen ervaring met stro/leem platen persen .
stro wat in leem wanden word verwerkt is een soort van wapening om het leem bij elkaar te houden.
deze platen hebben geen hoge isolatie waarde.
wat je kunt doen is riet stukwerk zoals ze vroeger deden en daar boven jouw isolatie.
de isolatie waarde die je wild halen dit word mede bepaalt door de ruimte die je hebt tussen jouw plafond en je dak.
je kunt ook overwegen om isolatie materiaal te recyclen dit is ook ecologisch of je kiest alleen voor natuurlijke materialen.

suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Isolatieplaten van stro maken

Bericht door Pietje »

Er zijn heel goedkope stroplaten te krijgen. De afmetingen zijn ca 36 x 46 x 80(110). In de volksmond "strobalen" ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Isolatieplaten van stro maken

Bericht door Dutch John »

Ik heb eens een losse strokleiplaat gemaakt. In een ondiepe bak, bestaande uit een vlakke betonplexplaat (glad, lost makkelijk) met over de randen latjes ter dikte van de gewenste plaat. Stro in kleipap soppen, in de bak stampen en vlakken. En dan wachten tot ie droog is. Afhankelijk van het weer één dag of een paar weken. Dus het kan, maar het is een heel gevetzak voor een gewin van een paar euro per uur, het isoleert matig en in buitenopstellingen neigt het door het grote stroaandeel tot schimmelvorming in het vochtige Nederlandse klimaat. Je moet het afwerken met een toplaag zonder organisch materiaal en evengoed ventileren of verwarmen.

Pietjes optie van strobalen is sneller, steviger en minder gevoelig voor schimmel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Re: Isolatieplaten van stro maken

Bericht door zeelandverbouwer »

Je kan ook de stro vermengen met klei (geen leem, wel klei uit de grond). En dit goedje prop je gewoon tussen uw houten balken. Zoek eens op youtube naar "straw light clay building"

Eigenlijk eerst klei verdunnen met water, tot je een dikte hebt van een milkshake. (in een emmer, met zo een verfmixer) Daarna goed veel stro erdoor mengen, het is de bedoeling dat elk strootje helemaal omwenteld is door die klei (in betonmolen of met de handen. klei is goed voor uw vel:-) ). En dit prop je dan tussen uw houten staanders.

https://www.youtube.com/watch?v=PWyEMVhDwmg
https://www.youtube.com/watch?v=lhZypnoeWyU
https://www.youtube.com/watch?v=8U76Fc1aQcg
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isolatieplaten van stro maken

Bericht door ritsaert snijder »

of stampleem met veel stro/riet, maken met een glijbekisting
groet!

Ritsaert
Plaats reactie