luchtdichting met leem

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: luchtdichting met leem

Bericht door Wouter Gillis »

ok, maar gips neemt vocht toch veel trager op dan leem? Het gevolg is dat "de vochtigheidspiek" sneller wordt afgetopt als je leem aanbrengt dan wel gips. Dan is een afwerking met leem toch meer vochtregulerend dan een afwerking met gips? of mis ik iets?

groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: luchtdichting met leem

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje,
De vochtregulerende eigenschap betekent niet dat je ook vocht transporteert naar buiten. Als het heel vochtig is dan neemt het leem vocht op. Is het droog dan staat het weer vocht af aan het buitenklimaat. Het buffert.

Die eigenschap wordt vaak toegeschreven aan leem maar is maar beperkt waar. Kalk heeft wel regulerende eigenschappen.

Leem wordt wel heel erg droog en geeft een hele droge omgeving. Daarnaast draagt het niet bij aan een goed binnenklimaat, omdat het niet reguleert en omdat het heel droog is.

Pietje schreef;
maar in een m3 leem kan precies evenveel water zitten als in 1m3 baksteen
Oke, maar uit dat onderzoek bleek dat baksteen meer water kan opnemen dan leem?
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: luchtdichting met leem

Bericht door JantjeV8 »

Dat doet hout toch ook? Ouderwetse schrootjes weer toepassen?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: luchtdichting met leem

Bericht door Wouter Gillis »

Rits,

heb je een idee waarom kalk reguleert en leem niet (of minder)? Heeft het misschien te maken met verschil in snelheid van opname/afgifte?

groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: luchtdichting met leem

Bericht door ritsaert snijder »

Nee dat is kennis van een onderzoek wat Gandalf een keer heeft opgehoest. Het klopt wel met mijn bevindingen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: luchtdichting met leem

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Nee dat is kennis van een onderzoek wat Gandalf een keer heeft opgehoest. Het klopt wel met mijn bevindingen.
Kun je die specifieke uitleg van Gandalf hier nog eens herhalen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: luchtdichting met leem

Bericht door JantjeV8 »

Kun je dat wel reguleren noemen? Reguleren is volgens mij de zaak op een bepaald nivo vast houden. Maar die leemstuc doet niet anders dan continu het vocht uit de lucht halen, ongeacht de luchtvochtigheid.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: luchtdichting met leem

Bericht door ritsaert snijder »

Reguleren is volgens mij de zaak op een bepaald nivo vast houden. Maar die leemstuc doet niet anders dan continu het vocht uit de lucht halen, ongeacht de luchtvochtigheid.
Eens, reguleren betekent dat je luchtvochtigheid bijvoorbeeld tussen den 50 en 60 % blijft. Bij meer vocht neemt het vocht op en bij droogte geeft het weer terug. Zoals vermiculiet en perliet doen in de moestuin (als je dat gebruikt).

Ik kan niet begrijpen dat leem continu vocht opneemt want dan zou het heel erg nat worden en dan doet het juist niet!

Ik zal Gandalf naar de informatie vragen.Het staat overigens gewoon ergens op dit forum!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: luchtdichting met leem

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Ik kan niet begrijpen dat leem continu vocht opneemt want dan zou het heel erg nat worden en dan doet het juist niet!
Nee, precies, leem neemt niet continu vocht op. En daarom kan leem jouw kamer ook niet droog maken. Als jij last hebt van een droog binnenklimaat, dat gaat vocht structureel ergens naar toe. Maar niet in de leem.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: luchtdichting met leem

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef:Nee, precies, leem neemt niet continu vocht op. En daarom kan leem jouw kamer ook niet droog maken. Als jij last hebt van een droog binnenklimaat, dat gaat vocht structureel ergens naar toe. Maar niet in de leem.
Dat heb ik ook niet gezegd, ik schreef: het draagt niet bij aan een goed binnenklimaat, omdat het niet reguleert en omdat het heel droog is. Op dat punt moet ik mezelf wel wat bijstellen; leem reguleert wel een beetje, maar veel minder als de verkopers beweren.

Om een heel droog binnenklimaat te krijgen; je hoeft vocht helemaal niet structureel af te voeren. Een vochtregulerende buffer zorgt er voor dat het vocht wordt opgeslagen en in drogere periodes weer afgegeven.

Bij mij gaat het vocht niet structureel naar buiten maar maar komt er koude ventilatielucht binnen. Daardoor daalt de luchtvochtigheid rap.

Pietje, heb je ervaring met het wonen in een lemen huis?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: luchtdichting met leem

Bericht door deleted »

Pietje schreef:Kun je die specifieke uitleg van Gandalf hier nog eens herhalen?
Dat is een misverstand.
Aanleiding was een vraag van "Dano" in 2013 of "Iemand Vragen over Leem om aan Wetenschappers te stellen ?" ( http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=3469 ), heb ik deze tegenstrijdigheid als vraag geformuleerd.

De 'uitleg' die 'tegen' de hoge vochtregelcapaciteit van Leem spreekt kwam van Leempaus Franz Volhard, niet van mezelf.

Die uitleg van Volhard kan je in deze uitgebreide paper terugvinden:
http://www.schauer-volhard.de/PDF/Buech ... rocken.pdf

Antwoord van Dano en de wetenschappers heb ik intussen nog niet vernomen en ook in wetenschappelijke publicaties en reclamefolders blijft de tegenstrijdige info lekker z'n eigen leven leiden.

Gelukkig heb ik het voor mezelf redelijk helder en kan precies duiden waar het probleem zit en de onderzoeken fout lopen.
Zoals het een ego-forum betaamt zal ik jullie het plezier niet onthouden om daar via zelfonderzoek ,zelfstudie, eigen mindset ook op een dag zelf achter te komen. Of anders met de bots en de buil.

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: luchtdichting met leem

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Bij mij gaat het vocht niet structureel naar buiten maar maar komt er koude ventilatielucht binnen. Daardoor daalt de luchtvochtigheid rap.
... dus gaat er wel structureel vocht naar buiten. De koude lucht kan namelijk alleen naar binnen als er ergens anders lucht (die waarschijnlijk warmer en vochtiger is) naar buiten gaat. En daardoor droogt jouw kamer uit, even de dagelijkse vochtproduktie buiten beschouwing gelaten.
ritsaert snijder schreef:Leem wordt wel heel erg droog en geeft een hele droge omgeving. Daarnaast draagt het niet bij aan een goed binnenklimaat, omdat het niet reguleert en omdat het heel droog is.
Verklaar nu eens hoe je leem heel erg droog is/wordt?

Ik zal je helpen: de leem wordt droog, omdat de lucht in de kamer NOG DROGER is dan de leem. Daardoor kan het kleine beetje vocht dat in de leem zit/zat in de lucht oplossen. Dat vocht raak je kwijt door ventilatie. Op een gegeven moment is zowat alle vocht uit de leem de kamer in getrokken. Maar de ventilatie gaat gewoon door. Droge lucht in je kamer, en droge leem.

Dus...: leem zelf is niet droog maar vooral: leem geeft geen droge omgeving. Ventilatie doet dat. Als leem de kamer droog zou kunnen maken, dan moet leem vocht continu opnemen. Dus ofwel de leem wordt steeds natter (maar dat gebeurt niet) ofwel de leem moet vocht ergens anders lozen (dat kan in jouw dampdichte muur niet). Ergo: leem kan jouw woonkamer niet droog maken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: luchtdichting met leem

Bericht door JantjeV8 »

Maar ventileren is buitenlucht naar binnen, ergens anders binnenlucht naar buiten. Hoe vaak is de buitenlucht dermate droog dat het binnen nog droger kan worden? Het gros van de tijd het jaar door trek je juist behoorlijk vochtige 'ventilatie'lucht naar binnen toe. Je voegt dus vocht toe in de woning in tegenstelling zo ik Pietje begrijp.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: luchtdichting met leem

Bericht door ritsaert snijder »

Mijn opvattingen en waarnemingen;
* Het uitdrogen gebeurt vooral omdat de koude ventilatie lucht opwarmt, uitzet waardoor de hoeveelheid vocht per m3 daalt....
* Leem buffert wel degelijk, maar niet zoveel als wordt verkocht, reguleren gaat hier dan over bufferen.
* Het idee dat de droge lucht de leem uitdroogt klopt niet met mijn meetgegevens. Want dan zou het leem drogen na ventilatie. Dat zie ik niet.
groet!

Ritsaert
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: luchtdichting met leem

Bericht door GTV6 »

Het is allemaal heel eenvoudig, het mollier diagram geeft uitkomst.
Als er sprake is van een ventilatie unit, wtw of niet hebben we het zo over een 200M3/h voor een woonhuis.
Stel de relatieve vochtigheid is binnen en buiten 40% echter binnen 21 graden en buiten 10 graden.
Per M3 lucht is er een verschil van 3 gram vocht in absolute zin, ofwel in een uur heb je 600 gram vocht naar buiten gewerkt.
Dit is 14 liter water op een etmaal, wil dit uit je leem komen dan mag je de sproeier er wel op zetten. Eender welk materiaal zal hier weinig aan veranderen.
De waarden zijn voor de vuist weg en er is ook productie van waterdamp door mensen planten en koken, maar alles binnen het marginale zolang er ventilatie is.
Plaats reactie