Iemand ervaring met aarden vloeren

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door zeelandverbouwer »

Hallo,

Ik ben een heel oud huisje aan het verbouwen en ik denk eraan om een aarden vloer te leggen.
Op het internet vind ik van alles terug en het ziet er mooi en gezellig uit.
Heeft er dit al iemand gedaan ? Wat zijn jou ervaringen ? Mijn vrouw is er niet voor te vinden want ze wil kunnen poetsen (dweilen met nat water) :-) Ik vermoed dat de meerdere lagen lijnolie die erop wordt gedaan er toch voor zorgd dat het langs boven in ieder geval waterdicht is.
Er lag een vloer in op zand. Dit hebben we allemaal uitgebroeken en het zand was poederdroog, dus er zal wel geen opstijgend water zijn.

Ik zou daaronder ook vloerverwarming willen leggen, dus zal ook deftig moeten geisoleerd worden.
Traditioneel is de opbouw (dacht ik) eerst beton , dan isolerende chape, dan andere isolatie, dan verwarmingsbuizen, dan chape en finaal de vloer.
Mijn bedoeling is voornamelijk om zo goedkoop mogelijk aan ecologische renovatie te doen. En ook om het zoveel mogelijk zelf te doen.

Alvast bedankt voor tips, opmerkingen, bedenkingen, ...
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door ruspek »

Bedoel je geen stampleem?

dat kan, na behandeling dichtstrijken met bijv. lijnolie), redelijk tegen vocht.
Natuurlijk is het geen plavuizen vloer die je lekker kan afsoppen.
Ik denk te vergelijken met een houten vloer: die sop en schrob je ook niet kletsnat.

Opbouw zou ik dan kiezen voor schuimbeton en daarop de stampleemlaag met de vloerverwarming.
Voordeel van het schuimbeton is de isolerende en stabiele ondergrond die je creëert.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door Dutch John »

Nog geen ervaring met lemen vloeren, maar ik heb buiten lemen voorwerpen in weer en wind staan zonder dat ze uiteen vallen. Wel goed geïmpregneerd met gekookte lijnolie. De lijnolie neemt wel vuil op, waardoor kleuren grauw worden na verloop van tijd. Kies daarom niet voor lichte kleuren.

Overigens is één oppervlakkige impregnering met lijnolie al genoeg om een lemen voorwerp met een zeepsopje af te kunnen wassen, zonder dat het afbrokkelt. Afspoelen met een tuinslangsproeier geeft ook geen problemen. Langdurige condens ook niet, maar veroorzaakt wel schimmel. Die zich eenvoudig laat afwassen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door zeelandverbouwer »

Ik bedoelde inderdaad stampleem. Dus op de schuimbeton komt dan een laagje leem (met stro vermoed ik) daarop dan verwarming en dan afwerking laag?
Moet er geen isolatie tussen?
Heeft er dit iemand al gedaan in huis?
Alvast bedankt voor de reactie.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door Dutch John »

"The Hand-sculpted House" heeft een heel hoofdstuk gewijd aan aarden vloeren. Sowieso een boek voor iedereen die met leem gaat spelen. Z'n geld meer dan waard.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door zeelandverbouwer »

Ondertussen dit boek gekocht, en inderdaad handige info. Iemand een idee waar ik an stro kan geraken ? Ik zie online dat ik stro kan kopen bij leveranciers die dit verkopen om in paardestallen te leggen. Is dit ook goed(koop) ?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door Pietje »

vraag eens een loonwerker bij je in de buurt of die nog een kleine strobalenpers heeft. Zo ja, dat weet hij ook waar de balen naar toe gaan. Hoe dichter bij de "oogster" hoe goedkoper je balen.
Fourageerbedrijven bedienen een welgestelde markt ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb wel eens een leemvloer gezien in een oud scheepswerfje. Prachtig. Ik heb geen idee hoe die vloer was opgebouwd. Maar wil je strobalen gaan gebruiken als isolatie? Optrekkend vocht (en dan een stuk lager in de vloer), grondwaterveranderingen (je bouwt niet voor 3 jaar) en condens moet je dan wel kunnen uitsluiten. Is stro in een vloer ook drukvast voor een langere termijn. Alternatief is het gebruik van gebakken kleikorrels, die kunnen tegen water en zijn drukvast ook op de lange termijn.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door Pietje »

Ik vermoed dat TS los stro als wapening door de leem wil mengen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, maar dat lijkt me ook een hele vocht gevoelige combinatie. Je hebt dan maar weinig vocht nodig om de isolatiewaarde heel erg te verminderen.
groet!

Ritsaert
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door zeelandverbouwer »

ja inderdaad, het zou als 'bewapening' zijn in de top vloer. Ik heb er nu al een betonneke in gelegd. Daarboven leg ik nu de water-, elektriciteits- en gasleidingen. Waarschijnlijk dan opvullen met een isolerende chape. En daarboven dan ook éénn of andere soort isolatie platen.(Iemand een idee wat allemaal kan) Alternatief is van die PU laten spuiten op de beton, maar ik vrees dat dat 'stinkt' en allerhande schadelijke gassen zal lossen. En ik vermoed dat die gassen in het geval van platen allang zijn ontsnapt ? Nadeel is dan natuurlijk dat ik een extra laag chape (of is er iets anders mogelijk) nodig heb om alles vlak te krijgen om de leidingen in te verwerken.
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door zeelandverbouwer »

oh ja, ik heb ook gelezen dat perliet kan gebruikt worden als isolatie. misschien is dat als alternatief voor uitvulchape, en toch genoeg isolatie. Ik zal eens prijs en R-waarde van die kleikorrels en perliet proberen op te zoeken...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door ritsaert snijder »

Perliet of vermiculiet zijn zeer goed isolerend. Ik geloof niet dat ze heel drukvast zijn. Dan moet je ze binden met bijvoorbeeld 10% cement en daarna testen.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door JantjeV8 »

En dat binden zal wel gepaard gaan met isolatieverlies, immers je maakt doorgaand contactverbindingen.
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Re: Iemand ervaring met aarden vloeren

Bericht door zeelandverbouwer »

Is dat dan de reden waarom die perliet dan in de zaak wordt gelaten? En die zakken worden zo op de vloer gepropt tegen elkaar. Dan is er geen cement nodig
Plaats reactie