Elektra inbouw stromuur

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Elektra inbouw stromuur

Bericht door ruspek »

Hoi allemaal

Hoe elektra inbouwen in stromuur?
Buizen kunnen op de 1e raaplaag. Inbouwdoosjes zijn net ff wat dieper.
Zullen dus deels in stro komen.
Is dit probleem?
Of moet ik het anders oplossen? Bijv. Gedeeltelijk opbouw oid?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Elektra inbouw stromuur

Bericht door Dutch John »

Raaplaag ter plekke iets dieper maken na het uitboren/hakken van de opening van de dozen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Elektra inbouw stromuur

Bericht door Lieve »

Volgens het Belgische reglement AIB is er geen speciale richtlijn.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Elektra inbouw stromuur

Bericht door ruspek »

Dutch John schreef:Raaplaag ter plekke iets dieper maken na het uitboren/hakken van de opening van de dozen?

Groet,
DJ

Dat was mijn idee ook, de architect denkt er anders over en vindt het geen goed idee om elektra ( en andere leidingen) door de muur te laten lopen.
Dit ivm rc, koudebrug, vocht en elektra, brandgevaar.......

In mijn ogen is het uitfreesen van de strobaal en de inbouwdoos goed in de leem zetten een goede oplossing.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Elektra inbouw stromuur

Bericht door Pietje »

ruspek schreef:Dit ivm rc, koudebrug, vocht en elektra, brandgevaar.......
Een paar centimeter isolatie missen op 36cm stro gaat geen koudebrug opleveren.
Als er iets is dat goed met vocht overweg kan, dan is het leem.
Als er iets is dat niet goed kan branden, dan is het een strobaal in leem verpakt.

Je stekker-doos moet wel zo stevig in de muur zitten, dat je die er niet makkelijk uit kan trekken. Alleen in de leem zitten lijkt me niet genoeg. Iemand vertelde me ooit dat hij een stuk panlat (20cm) in de strobaal mept, daar de doos aan schroeft en dan met leem inpakken. Daar kom je wel uit.

Het is voor architecten natuurlijk wel een beetje schrikken als houtje-touwtje oplossingen ook werken... :lol: :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Elektra inbouw stromuur

Bericht door mro »

Eventueel kan je xvb-kabel (brandklasse F2, dubbele isolatie) in vaste kunststof buizen stoppen en die buizen met grote u-vormige krammen vastzetten in de strobalen en dan weer leem er over.

Met xvb kabel mag je bijna alles doen zolang je er niet over struikelt. De vaste buizen zou je in feite nog kunnen weglaten als je de kabel kan vastzetten zonder die te beschadigen.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Elektra inbouw stromuur

Bericht door ruspek »

Dan wordt het gelijk weer stukje duurder van.

En ja de architecten denken te snel in moeilijke oplossingen terwijl low tech houtje touwtje ook werkt.
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Elektra inbouw stromuur

Bericht door Ramon84 »

Je zou een brandwerende inbouwdoos kunnen gebruiken, en in de wand een Halovolt installatiebuis kunnen toepassen.

Zelf ben ik geen fan van het vastschroeven van inbouw dozen.
En dit mag volgens de norm volgens mijn ook niet.
Kan je geen foto plaatsen?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Elektra inbouw stromuur

Bericht door Pietje »

Ramon84 schreef:Je zou een brandwerende inbouwdoos kunnen gebruiken, en in de wand een Halovolt installatiebuis kunnen toepassen.
Waarom brandwerend? Geperst stro met een leemlaag er voor gaat no way branden...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Elektra inbouw stromuur

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb vorig jaar geprobeerd om hooi met een laag leem in brand te krijgen. Ik heb er uiteindelijk 5 minuten op staan branden met een gasbrander. Geen brand.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Elektra inbouw stromuur

Bericht door JantjeV8 »

Precies, we hebben het hier over brand van buitenaf. Maar stel dat er sluiting of een schroei ontstaat in de stroomdraad in de inbouwdoos. Dan mis je de bescherming van de leemlaag. En wellicht heb je ergens schroeven die de hitte van brand tot in de stro kern brengt, kieren daar waar de leem wat krimpscheuren vertoond. Noem maar op, als het vuur zijn weg heeft gevonden, ben je evengoed de klos.
Stenen huizen branden af, stalen bedrijfshallen branden af, allemaal ontbrandbaar maar toch. Ook in een strohuis hangen gordijnen, licht een tafelkleed, zit een houten trap, houten kozijnen en (kartonnen) deuren, lopen stroomleidingen, zit behang, zitten (brandbare)verflagen op producten, verzin het maar.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Elektra inbouw stromuur

Bericht door Pietje »

Interessant... :? Gandalf, weet jij wat er gebeurd is? En hoe het huis er nu voor staat?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Elektra inbouw stromuur

Bericht door JantjeV8 »

Hoe gaan verzekeraars om met een woning waarvan de constructie van stro is? Het valt al niet mee om een dak van riet, met alle moderne kennis en behandelingen die er voor zijn, verzekert te krijgen. Laat staan dat je je hoofdconstructie van iets dergelijks gaat bouwen, de constructie die je moet beschermen in geval van een calamiteit om op tijd het pand te ontvluchten.

Wat je je ook af moet vragen: Wil je wel zo iets brandbaars boven je hoofd hebben als je onverhoopt moet vluchten? Het is niet prettig als er gloeiende, smeulende, druipende hete dingen naar beneden vallen terwijl je daar onder door moet.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Elektra inbouw stromuur

Bericht door Pietje »

Acuut branden van een stroconstructie is niet waar ik me zorgen over maak: samengeperst stro brandt niet, en zeker niet snel genoeg voor jouw doemscenario. Maar smeulen is een ander verhaal; als er genoeg lucht door barsten in de stuc, of wandcontactdozen of andere onderbrekingen in de stuc dan kan het lang door blijven gaan. En om dat uit te krijgen ga je je hele huis om zeep helpen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie