Volgorde werken - hoe voegen afwerken tss leem en fermacell

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Freek Verdonckt
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:09

Volgorde werken - hoe voegen afwerken tss leem en fermacell

Bericht door Freek Verdonckt »

Volgende maand ga ik lemen in huis op ongeveer 2/3e van de wanden (gestripte en dus ongelijke baksteen muren). Daarnaast heb ik ook enkele opbouw-wandjes die ik in metalstud en fermacell zal afwerken, net als de plafonds. De fermacell-wandjes en plafonds worden gewoon geverfd (waarschijnlijk leemverf).

Tussen fermacell-opbouwwand en plafond wordt er gewerkt met elastische voegen, maar hoe gaat dat juist met de aansluiting tussen gestucte leemwand en fermacellwand of -plafond? De leemstuccer raadde me aan om vòòr het lemen van de muren alle plafonds en opbouwwandjes al volledig te plaatsen, zodat er makkelijk tegenaan kan geleemd worden.

Dat is voor het lemen zeker makkelijker, maar ik vraag af of dit voor de afwerking wel de juiste volgorde is: als er geleemd wordt tegen plafond aan, ontstaat daar een harde voeg - geeft die dan geen krimpbarstjes? Is er een mogelijkheid om een andere aansluiting te voorzien tussen leem en fermacell die daar minder gevoelig voor is - of zit de volgorde van de werken niet juist?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Volgorde werken - hoe voegen afwerken tss leem en fermac

Bericht door JantjeV8 »

Over die overgangen moet je toch zo'n wapeningsnetje leggen? En bij twijfel snijdt je stucadoor daar een krimpvoeg in, evt. met een stuc-stop profieltje.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Volgorde werken - hoe voegen afwerken tss leem en fermac

Bericht door Pietje »

Met leem is een krimpscheur nu niet iets waar je mee hoeft te blijven zitten; spons in leempap en het is dicht...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie