Stro als isolatie

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Stro als isolatie

Bericht door Steven_Hout »

Zoals sommigen hebben gelezen, ben ik mij aan het verdiepen in ecologische, gezonde en goedkope manieren van nieuwbouw van onze woning.

Nu moet ik natuurlijk stro ook als serieuze isolator meenemen in mijn berekening.

Zou een stro balen wand gezet kunnen worden in een bestaande houten(logs) woning?
Prijs technisch erg aantrekkelijk, maar wat met de afwerking?
Kan hier gipsplaten tegen aan? Of is pleister/leem een vereiste ivm brandveiligheid?

Hoe is het gesteld met elektra aanleg?
In toekomst wijzigen van stopcontacten en buizen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stro als isolatie

Bericht door Dutch John »

De logs zullen minder damp-open zijn dan het stro. Condens op de grenslaag kan het gevolg zijn. Stro ervoor zetten en een ventilatiespouw laten is dan de (on)logische oplossing. Balen in de spouw wel beschermen door ze te dippen in kleipap.

Stro werk je af met leem of kalk, niet met gipsplaten. Het is goedkoop, goed zelf te doen, ziet mooi uit en is gezond. Wel een grote vetzakkerij. Elektra (in Nederland) mag gewoon in de raaplaag gelegd worden. Uitbreiding is makkelijker dan in een stenen wand.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Stro als isolatie

Bericht door Steven_Hout »

Tnxs DJ,

Als ik zo kijk wat er aan afwerking aan kosten bij komt kijken.
Denk ik dat dit economisch niet beter is dan steenwol met dubbele gipsplaten afwerking.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Stro als isolatie

Bericht door dormos »

Economisch misschien niet, maar dit is ook niet het economieforum.....

Groet,

Hans
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Stro als isolatie

Bericht door Steven_Hout »

Hey Dormos,

Beetje kort door de bocht, maar dat ken gebeuren.

Het moet natuurlijk wel betaalbaar zijn.
Heb cellulose ook uitgerekend, dit is 7x zo duur. En dan praat ik nog niet over de voorbereidingen die gedaan dienen te worden om dit vast te houden.
Houtvezel is ook berekend en is 2x zo duur dan de steenwol platen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stro als isolatie

Bericht door kockie »

Wat is er dan goedkoper dan een wagentje strobalen en een bigbag leem? Misschien kun je welleemuit de grond gebruiken
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Stro als isolatie

Bericht door Steven_Hout »

Hey Kockie,

Klopt heb je helemaal gelijk in.
Maar moet ik de afwerkers geloven, moet je eerst basis laag aanbrengen (Cheap/homemade) Leem. Dan een afwerklaag met pigment.
Dit bij elkaar op geteld, is prijzig.

Je kunt het ook niet afwerken. Maar woon liever niet tussen 4 muren van bruinig rots prutje :P

Keuzes, keuzes en nogmaals.....
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Stro als isolatie

Bericht door Sandman79 »

Ik vind een big bag afwerkingsleem van de bekande merken nog best meevallen qua prijs per vierkante meter... :)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Stro als isolatie

Bericht door Pietje »

Je moet stro afwerken. Anders wordt het te vochtig, stoffig, niet brandveilig etc...

Maar.... Voor transportkosten heb je een vrachtwagen (20m3) vol perfecte leem. Zelf afhalen bij de steenfabriek bijna gratis (zou ik je niet aanraden vanwege het werk ;-) ). Deze leem kun je zelf op de muren smeren, heel leuk om te doen. Je moet niet willen dat dit strak wordt; dat past niet met het materiaal. Daarentegen ben je helemaal vrij om elke vorm te maken die in je opkomt....

Als je met stro gaat isoleren, heb je je log helemaal niet meer nodig. Beter nog: stro moet naar buiten toe steeds meer dampopen geplaatst worden, dus door de ventilatiespouw die gaat ontstaan doet het buitenblad niet veel meer dan wind tegen houden.

Kijk even op http://www.strobouw.nl. En ga eens "voelen" in een strobalen huis; het binnenklimaat is niet te vergelijken met gips/steenwol.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Stro als isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

Je kunt een laag leem plaatsen en die zo strak afwerken als je wil. Het vraagt natuurlijk wel wat oefening en wat doorzetten. Ik zie geen reden waarom leem niet zou kunnen in een strak en modern huis. Sommigen zeggen dat het lastiger is om met leem hoeken te maken. Maar ik gebruik daar indien nodig dezelfde hulpmiddelen voor als die je gebruikt voor gips. Leem is natuurlijk veel geduldiger voor de verwerker dan gips.
Ik heb mijn leem wit gemaakt met een zelf gemaakte kalkverf. Dat kan ook heel strak.

Als je zelf je leem gaat zoeken dan is het een ecologische en ook heel goedkope oplossing. Het kost natuurlijk wel wat tijd.
groet!

Ritsaert
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Stro als isolatie

Bericht door Steven_Hout »

hallo ritsaert,

Heb je toevallig foto's van uw handig werk?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Stro als isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

snelle reactie!

zal wat foto's maken.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stro als isolatie

Bericht door Dutch John »

Leem en stro bieden de mogelijkheid om ronde hoeken te maken. Over smaak valt te twisten, maar een ronde hoek met grote radius heeft zeker een aantal voordelen:
-makkelijker voor de leek te maken, dan een rechte hoek
-het interieur wordt "rustiger"
-bij raamkozijnen reflecteert een ronde hoek het zonlicht naar binnen, zodat je met kleinere ramen toe kunt (grote ramen zijn zóó Nederlands 20ste eeuw......)

Stro is goedkoper dan elk ander isolatiemateriaal. Zelf aangemaakte leem uit steenovenklei en metselzand kost 30 euro per kuub en biedt het voordeel dan je wat kunt knoeien met de mengverhoudingen al naar gelang de toepassing. Het is arbeidsintensief, maar je hebt voor hooguit een paar honderd euro een heel huis gestuct.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Stro als isolatie

Bericht door Steven_Hout »

Ik zal me er eens wat beter in verdiepen.
Het zijn wel wat m2, misschien is een stuc-spuit ook te regelen.

Tnxs voor de adviezen heren!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Stro als isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

Stro is goedkoper dan elk ander isolatiemateriaal
Riet is gratis te regelen met een rietdekker, als afvalproduct van rietgedekte huizen en is vaak nog heel goed. Riet werkt heel goed met leem (of andere stuc). Ik heb altijd begrepen dat riet ook beter isoleert. Maar als je met strobalen gaat werk is stro natuurlijk handiger.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie