Stro als isolatie

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Stro als isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

Stro is goedkoper dan elk ander isolatiemateriaal
Riet is gratis te regelen met een rietdekker, als afvalproduct van rietgedekte huizen en is vaak nog heel goed. Riet werkt heel goed met leem (of andere stuc). Ik heb altijd begrepen dat riet ook beter isoleert. Maar als je met strobalen gaat werk is stro natuurlijk handiger.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Stro als isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

Steven_Hout schreef:hallo ritsaert,

Heb je toevallig foto's van uw handig werk?
Ik woon in een oud boerderijtje dus dat hoeft niet heel strak. Maar het kan heel strak!
Bijlagen
leem met kalkverf, slaapkamer
leem met kalkverf, slaapkamer
leem met kalkverf, werkkamer/woonkamer
leem met kalkverf, werkkamer/woonkamer
kalk met kalkverf <br />gang
kalk met kalkverf
gang
kalk met latex ..douche
kalk met latex ..douche
groet!

Ritsaert
Steven_Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 feb 2016, 12:56

Re: Stro als isolatie

Bericht door Steven_Hout »

Wat heeft u toegepast mbt spouw tussen bestaande en stro muur?
Is het riet behandeld?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Stro als isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

Het zijn geen stro muren, maar het is een gerenoveerd boerderijtje. De muren van de slaapkamers zijn van riet-skelet bouw met leem. Het riet is niet behandeld.
groet!

Ritsaert
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Stro als isolatie

Bericht door ruspek »

Dutch John schreef:. Zelf aangemaakte leem uit steenovenklei en metselzand kost 30 euro per kuub en biedt het voordeel dan je wat kunt knoeien met de mengverhoudingen al naar gelang de toepassing.
Wat is dat voor klei en waar te verkrijgen?
Ik ben aan het Googlen naar "steenovenklei" maar kan het niet vinden....
Is dit echt speciale klei of gewoon baksteenklei
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stro als isolatie

Bericht door Dutch John »

Je benadert een baksteenfabriek of de toeleverancier en vraagt om de meest vette klei.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Stro als isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

Je kan die klei ook gewoon ergens opgraven....of uit een bouwput. Zo komen die steenovens (dakpannenfabriek) ook aan hun klei. Je kan ook leem opgraven (je moet in Nederland altijd toevoegen, meestal zand). Zit toch ook op veel plaatsen in het oosten en in het zuiden van het land.
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Stro als isolatie

Bericht door Lieve »

Afhankelijk van je woonplaats is klei te vinden in de ondergrond.
Ik woon in een kleistreek, laatstleden heb ik arbeiders op een bouwwerf benaderd, zij hebben me een bulldozer schop klei uitgehaald op een diepte van ongeveer 3 meter, dat is prachtige klei. In het verleden werd deze klei voor bakstenen gebruikt.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Stro als isolatie

Bericht door ruspek »

Wij zijn sinds enige jaren woonachtig in het mooie Drenthe..
Veel veen en zand mzar erg weinig geschikte leem/ klei.
Vandaar mijn vraag.

Weten jullie toevallig een baksteenfabriek of toeleverancier die ook wel eens een vrachtwagen aan particulier verkoopt?

Via goolgen niet te vinden, alleen de duurdere kant en klaar mixen.
Mag ook via PB
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Stro als isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

Ik lees;
In Drenthe komt bij 63.160 ha (=25%) keileem of potklei voor die binnen 120 cm-maaiveld begint. De oppervlakte waar keileem dieper dan 120 cm maar wel binnen 200 cm voorkomt is nog veel groter. Een groot deel met zeer ondiepe keileem en/of potklei (beginnend ondieper dan 40 cm) wordt beschouwd als Oude Kleigronden. Naast keileem en potklei komt er ook lossleem en/of beekleem voor die binnen 120 cm begint. Dat is vooral in de beekdalen het geval maar ook wel onder veldpodzolgronden, o.a in Witteveen. In totaal komt dat bij 9010 ha (3,5 %) van Drenthe voor.
Moet toch wel wat te vinden zijn in Drenthe. De transportkosten voor klei en leem zijn hoog. Het is dus ideaal om dichtbij wat te vinden en dan leg je een voorraad aan. Als je een hoog kleigehalte hebt dan kan je veel zand bijmengen en heb je veel minder nodig (te meten met de vakjesproef).

Die voorraad heb ik liggen naast de compost in de struiken, het natuurlijk gewoon grond....hele natuurlijke voorraad. Groeit gras op.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Stro als isolatie

Bericht door Pietje »

Om te kijken of leem geschikt is, en/of of je mengsel de goede samenstelling heeft:
http://wiki.ecologieforum.eu/Leem

Hier in Wijbosch ligt een laag leem van -100 tot -320cm, blauwgrijs. Helaas is deze leem enkel silt, en zit er GEEN klei (lutum) in. Onbruikbaar voor leemtoepassingen.

Hoe hoger het klei-gehalte (lutum) hoe vetter de klei. Ik kan me goed voorstellen dat Drenthe, vanwege de ijsafzettingen, prima klei in de grond heeft. Ga eens kijken bij een bouwput, of aan een loonwerkersbedrijf in de buurt. Loonwerkers/grondroerders kennen de buurt kwa bodem-samenstelling, al kennen ze de verschillen tussen klei, leem en silt niet. Leem is voor een grondverzetbedrijf afval, dus... :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie