low budget lemen

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stroleem
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2016, 22:51

low budget lemen

Bericht door stroleem »

Hallo,

Ik ben nieuw hier.. en heel benieuwd naar jullie ervaringen. Ik wil graag met leem werken maar heb echt t geld nietd at zo duur in te kopen bij tierrafino enzo.. Nu bouw ik n walipini n half ondergrondse kas en wil die isoleren met stroleem. Ik heb balen stro en begrijp dat ik deze in dien te dopen met...iets als leem en af moetw erken met hydraatkalk. Hoe pak ik dit low/no budget aan?

Annemiek
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: low budget lemen

Bericht door kockie »

Leem kun je zelf "maken". Zie voor uitleg en proefjes: http://wiki.ecologieforum.eu/Leem
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: low budget lemen

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb mijn huis gedaan met natuurleem. Dat moet je zien te vinden (Tilburg/ Efteling/Limburg/ Oosten). Het wordt pas echt low budget als het in je tuin ligt. Ik moest wel een eindje rijden.

Je goed inlezen. Paar grote troggen, een dwangmenger en een rvs leemspaan. En lekker plakken. Het is lekker spul om mee te werken.

De vraag is wel of het handig is voor een half ondergrondse kas (walipini). Stro en leem en kalk zijn nu niet echt ideaal in een vochtige omgeving? Of is deze grond heel droog...en is ook altijd droog?
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: low budget lemen

Bericht door Dutch John »

Welkom stroleem,

Ik had nog nooit van een walipini gehoord. Interessante materie. Wat ik eruit begrijp is dat het principe gelijk is aan dat van een earthship: veel massa om zonnestraling op te slaan. Nu rijst bij mij een vraag. Het glas zou geïsoleerd moeten zijn of kunnen worden, niet de muren, want die moeten met hun massa warmte opslaan of doorgeven vanuit de aarde. Waar heb je dan die stro-isolatie voor nodig? Daarnaast is zoals Ritsaert terecht stelt stro in vochtige omgeving een zeer ongelukkige keuze.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
stroleem
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2016, 22:51

Re: low budget lemen

Bericht door stroleem »

Goh dank voor jullie reacties.. ik kom er verder mee. De grond is hier wel heel droog alhoewel nu natuurlijk ook niet. Als de leem vochta aantrekt is t natuurlijk niet zo n goed idee. Ik wil zo graag eens met leem bouwen en afwerken en heb geen budget.. en dacht stro isoleert en met leem afgewerkt is t dicht en mooi.. kan ik hier n foto toevoegen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: low budget lemen

Bericht door kockie »

stroleem schreef:kan ik hier n foto toevoegen?
Ja: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=8&t=735

Over leem: Gewoon eens wat opgraven en proberen wat in de wiki-pagina staat.

@DJ: Er is al eens eerder over een walipini/dieptekas gesproken: viewtopic.php?f=7&t=4151
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: low budget lemen

Bericht door ritsaert snijder »

stroleem schreef:De grond is hier wel heel droog alhoewel nu natuurlijk ook niet.
Natte leem is gewoon blubber, het moet in principe altijd droog blijven.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie