kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door dubje76 »

we spelen met het idee om een strobouw huis te maken, maar
hiervoor zou ik graag zelf een kostenraming willen maken.
iemand hier ideeen omtrent?
overigens wil de gemeente bij strobouw testen zien over brandveiligheid ed.
ik neem aan dat het volstaat om de duitse testen te gebruiken als handleiding?
ik zou graag de ervaringen horen van mensen die al gebouwd hebben met stro en
welke kosten ze moesten maken.
we hebben een timmerman die alle aspecten van een huisbouw kan doen, zodat we
de aannemer dus buiten gebruik kunnen laten.
hierdoor hoop ik dat de kosten flink mee kunnen vallen.
wat zijn jullie ervaringen?
overigens zou ik ook graag deels off the grid willen dus alleen een rioolaansluiting.
stroom door zonnepanelen, water door hemelwater en een grijswater systeem.
en verwarming door een ecologisch verantwoorde houtkachel.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door pelletpower »

Zo, je legt de lat hoog. Gelijk riool vervangen door helofytenfilter? Lijkt me makkelijker dan energietechnisch offgrid. Gaat interessant worden. Succes.
dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door dubje76 »

Riool aansluiting is verplicht in Nederland dus dat ga ik niet doen.
Het gaat me er ook om om de vaste lasten meteen naar beneden te krijgen.
En de huidige bewoning hiervoor bestendig te maken is een stuk lastiger als nieuwbouw.
Maar ook op het gebied van het hergebruik van water moet ik nog meer onderzoek doen.
Dit om te zien hoeveel opslag er moet zijn, hoe te handelen mbt legionella ed.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door swake »

Dan heb je toch ook geen riool aansluiting nodig? Zoek eens op helofytenfilter.

Prijs van een botje stro hangt af van het seizoen en de hoeveelheid (en de soort, maar kga uit van tarwe). Als je echt veel moet hebben, zoals voor een huis, begint het meer te kosten. Want die boeren moeten zelf ook stro hebben voor hun dieren. Dus die dingen best 1 tot 2 jaar op voorhand bestellen bij de boer en liefst ook bij verschillende boeren langsgaan. Ik betaalde recent 5 euro voor 5 botjes van ongeveer 100 x 50 x 40 cm. Het kan misschien goedkoper maar dit was gewoon om de hoek en de boer moet er ook iets aan hebben vind ik.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door Dutch John »

Ik moet de landbouwer nog tegenkomen die 1 of 2 jaar voor de oogst al zijn stro verkoopt. Als koper wil je dat al helemaal niet. Alleen handelaren kopen een half jaar voor de oogst in. Stro koop je als particulier na het dorsen. Pas dan ken je de kwaliteit. Goed strojaar: lage prijzen en goede kwaliteit. Verregend koren: weinig stro, slechte, brosse kwaliteit, hoge prijzen. Zeker tijdens een regenachtige oogst wil je zeker weten dat het stro droog genoeg is om te persen. Anders kans op droogbroei: witte schimmel.

Misschien kan dubje het best zijn licht eens opdoen bij strobouw Nederland ivm gemeentelijke eisen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door Pietje »

Een strohuis is even duur als een gewoon huis. Hoe meer je zelf doet, hoe goedkoper. De materiaalkosten van een strohuis zijn lager, het gewicht en daarmee de fundering ook.
Het bouwen van een strohuis is niet eenvoudig, wil je aan alle regels voldoen. Je kan wel eenvoudig met stro bouwen, maar dan zijn er allerlei plaatsen waar koudebruggen ontstaan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door swake »

Je hebt gelijk John, echter voor een huis gaat het wel over een redelijke hoeveelheid die maar eenmalig geleverd hoeft te worden en niet ieder jaar opnieuw. Je kan dus best op voorhand afspreken met de 'leverancier' zodat er zeker genoeg is en van de kwaliteit dat je verlangt. Anders weet hij immers niet dat er een 'extra koper' is en zo wil die landbouwer er wel eens rekening mee houden door een perceel extra in te zaaien bvb. Doe je dat niet dan riskeer je van het huis pas een jaar later te kunnen neerpoten of het stro redelijk ver te moeten gaan halen. Dat zijn dan ook kosten en frustraties.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door kockie »

@Pietje: hoeveel balen heb je eigenlijk nodig voor jouw huis?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door Pietje »

Ik heb nog niet geteld. Schatting ergens tussen de 200-300, ligt een beetje aan de afmetingen. Zoals we nu gaan bouwen, komen de balen vertikaal in de muren en maakt de lengte niet meer zo uit. Alleen bovenaan steeds een baal op maat maken.
Een loonwerker hier niet ver vandaan maakt balen van 1.40m, dan heb je er opeens een stuk minder nodig ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door jwardenier »

200 a 300 pak dat valt erg mee , nog geen vrachtwagen vol ,als je het stro zo van het land koopt betaal ik rond de 2 euro per pak ,zelf laden .Onder de loonwerkers zitten ook boefjes ,ze nemen perskosten per pak en je kan de pers instellen .
140 lang is een goede maat voor stro pakken ,het gewicht is ook te stellen .Ik perste stro altijd op 14 kg, oude pers .
Er zijn landbouwers die graag meer pakjes van hun land willen en de pers laten instellen ,en zo een paar centen meer krijgen voor het zelfde gewas .Het is dus raadzaam om voor strobouw goede afspraken te maken en eventueel bij het persen te zijn .Unster mee nemen .
Via foerage handel koop je stro per ton

Dan nog even het riool , gemeenten stellen graag dat er een aansluitplicht is .
Het is echter zo dat hun een zorgplicht hebben om afvalwater doelmatig in te zamelen .
Bij nieuwbouw wijken is het vaak zo dat er geen mogelijkheid is om zelf te zuiveren en stelt de gem als verkoper van de kavel en vergunning verlener de eis om aan te sluiten ,hebben ze ineens 3 petten op .Ze zijn vaak ook nog mede eigenaar van de rioolwaterzuiveringen
Is net zo iets als dat de voerleverancier je vergunning geeft om kippen te houden de verkoper is en de eis stelt om het voer van hun al te nemen .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door kockie »

Da's inderdaad 2 goeie platte wagens vol... Hier in de buurt hoor ik vaak van "last minute" verkopen. Eerst dorsen, dan kwaliteit bekijken en dan kopen (of niet).. Als je strobouw aan het plannen bent doe je er dus goed aan om in een goed jaar stro in te kopen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door Pietje »

De contacten zijn er, komt helemaal goed!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door dubje76 »

Maar even mijn oude topic uit de sloot halen.
Het is er destijds allemaal niet van gekomen door omstandigheden.
Momenteel ben ik aan het oriënteren naar bestaande bouw of toch verder met dit idee.
Wie kan me iets meer vertellen over de huidige prijzen?
Dus bijvoorbeeld een architect die bekend is met strobaal, hout constructie en LEW?
Bouwmaterialen, etc.
Ik wil zoveel mogelijk zelf doen en hergebruik van materialen.
De bouw mag dan best wat langer duren..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door Pietje »

Er zijn veel architecten die met stro ervaring hebben. Zie strobouw Nederland.
Ik ben nu zo'n 45.000.- kwijt, onsecohuis.blogspot.com. Wel al ruim 6 jaar bezig.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: kostenraming maken stro bouw , houtskelet bouw

Bericht door maarten martens »

mijn eigen woning :
stro prefab passiefhuis + leemafwerking + organische details + grote zonne serre op het zuiden
totaal = 1714 € per bewoonbare m2 (175m2 voor 5p. )
alles incl. btw en diensten (architect gratis :? )

wel veel zelf gedaan en nu 4 jaar bezig.

destijds de vergelijking gemaakt met houtskelet maar dat kwam toen op +- gelijkaardige bedragen uit.

ondertussen is de markt zeer onzeker ivm stijgende prijzen.
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Plaats reactie