Strobalen vlak boven peil?

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Pietje »

Is het gevaarlijk om de onderste strobalen van een stromuur vlak boven peil te leggen?
Strobalenmuur.png
De muur is als volgt opgebouwd:
55cm schuimbeton, 12cm gewapend beton, dan 10cm PS tegen een steense muur die tegen 30cm schuimbeton aan ligt. De PS komt iets boven peil uit, en stopt waar de stro begint.

Liever zou ik de strobalen hoger leggen, maar hoe kan ik dan het best de muur eronder uitvoeren?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door pelletpower »

Hee, we hebben soortgelijke plannen. En dus een soortgelijk probleem. Ik ben niet verder gekomen dan een lambrisering (raar woord) aan te brengen over de leem aan de buitenkant. Eens kijken of er betere oplossingen komen.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door fikkie stoken »

Pietje schreef:Liever zou ik de strobalen hoger leggen, maar hoe kan ik dan het best de muur eronder uitvoeren?
Volgens mij maakt dat niet uit, het ligt aan het laatste materiaal voordat het stro begint en het moet altijd boven peil liggen.

Optrekkend vocht ga je alleen tegen door een goede folie en dit red je niet zonder eco materialen.

http://www.controleplannen.nl/openpdf.php?path=09.03

Pagina 8 gaat over aanhechting fundering en isolatie.

Er worden op 2 plaatsen folie aangebracht, 1 voor condens en 1 voor optrekkend vocht.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Dutch John »

Je architect durft nogal..... Stro is ongeveer gelijk met binnenvloer. Een lekke waterleiding en je bent de sjaak. Stucwerk repareren is tot daar aan toe, maar rotte balen vervangen is het allerlaatste dat je wilt, zo heb ik mogen ervaren. Waterdichte plinten bestaan niet. Na verloop van tijd krijg je zeker ergens een scheurtje in de kit.

Buitenniveau ligt aan het spatwater en aan de glooiing van de grond rondom het huis. Buitenstuc heb je nu onder peil: dat trekt gegarandeerd water op. Een volledige waterkering is nodig tussen ondermuur en stromuur inclusief stuc.

Bij het strohotel hadden we een spouwmuur van een halve meter boven peil. Op de muurtjes betonplex als waterkering. Buitenstuc eindigt op/tegen de bovenrand van de betonplex en is zo vrij van de ondermuur. Binnenstuc tot op de vloer.

Strobouw eist laarzen en een grote hoed.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:Strobouw eist laarzen en een grote hoed.....
... en een regenjas ;-)

Een lekke waterleiding was ook mijn commentaar. Hij meldt dat elk houtskelet op deze manier opgebouwd wordt, en dat er niet veel verschil is tussen strobalen of andere natuurvezel-isolatie. "Als je maar nauwkeurig bouwt dan kan dit prima".

Duidelijk, daar moeten we een ander detail voor tekenen. Spouw vanaf de gewapend beton. Wat doen we met de EPS tegen de buitenkant? Als die vervalt, dan heeft optrekkend vocht vrij spel in het buitenblad tot de waterkering. Heeft dat nog gevolgen voor de keuze van stenen, of nog folie ergens?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje,
Bij ons ligt het beton (dunne plaat met vezels) onder het schuimbeton. Ook al is het peil heel hoog, de bovenkant van het schuimbeton wordt pas nat als het overstroomt!

Probleem is dat het peil natuurlijk stabiel moet zijn. Het moet niet gaan drijven....Ook niet tijdens de bouw.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Dutch John »

Pietje schreef:Wat doen we met de EPS tegen de buitenkant?
Als je een spouwmuur hebt, dan de zit de isolatie in de spouw. Buitenblad blijft gewoon koud en mag best wat vocht opdoen. Een dikke waterkering in de vorm van betonplex houdt dat tegen en zal slechts een geringe koudebrug zijn.

Zie ik daar ook leem als buitenstuc? Bij het strohotel niet zo'n succes....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door pelletpower »

Eps vervalt niet. Het wordt wel aangefreten. Muizen vinden het fantastisch en jij kunt ze misschien horen kruipen.
Stroboekje gaf een paar cm hoogte aan eer strobalen beginnen zodat je binnen kunt dweilen zonder opzuigende werking van muur.
betonplex is een goed idee. Mijn staalplaat vervalt dan. Nog wel een stucprofieltje?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Dutch John »

Stro en leem schreeuwen om ronde hoeken met een grote radius. Als wapening voldoende organisch materiaal in de leem mengen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door deleted »

Pietje,

Kan je eens in een duidelijke kleur aanduiden hoe je folies lopen. Zie het niet duidelijk op tekening.
De steensmuur bijvoorbeeld, dat is cellenbeton (Ytong, kimblok ?) en die wordt gewoon nat (lager dan peil) ?

Zoals DJ ook al opmerkt: heel erg eigenaardig een pleisterlaag lager dan het maaiveld ... komt dat van de architect ?

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Pietje »

Gandalf,
Er zijn geen folies ingetekend behalve om de anhydrietvloer heen. Ik heb met kleuren aangegeven welke materialen waar zitten zoals ze nu getekend zijn.
Strobalenmuur2.png
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door deleted »

Nou daar betaal je hem toch voor ? :fff

De verankering tussen muur en vloerplaat mis ik ook nog.
Cellenbeton verdraagt geen vocht.

http://www.xella.be/nl/docs/B4_Technisc ... urvoet.pdf

G
NB Waarom ligt er maar liefst 55 cm schuimbeton onder je gewapende beton als die niet thermisch aansluit met je vloer- en/of wandisolatie ? Bijvoorbeeld door de gewapende betonplaat slechts tot ter hoogte van de blok'steens gemetst' te gieten. En de perimeterisolatie er voordoor te laten lopen tot aan het schuimbeton ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje,
heb je een beeld van de stabilteit van het grondwater. Bij ons is er een maximum (bij heel veel regen) wat nu 2 keer in vijf jaar is bereikt. Het grondwaterniveau is dan 45 cm hoger!
groet!

Ritsaert
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door jwardenier »

Wat ik me af vraag ,zou je in de onderste laag een strosoort kunnen gebruiken wat minder vocht opneemt b v haver stro .
Rogge of tarwe stro in baaltjes geperst neemt veel vocht op ,haver veel minder .
constructie roept bij mij ook vragen op maar er zijn anderen die daar al op wezen ,bij gebruik kunststof heb ik wel twijfels.
Condensatie vocht . Niet dat ik veel van strobouw af weet, heb wel veel funderingen met opbouw gemaakt ,dom uitvoeren wat de architect bedacht had ,heb me destijds ook wel eens achter de pet gekrabd en gedacht zou dit wel goed komen? .
Wel interessant ik hoop dat je voor en tijdens de bouw veel op het forum gaat plaatsen , ik lees graag mee .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Pietje »

Gandalf schreef:NB Waarom ligt er maar liefst 55 cm schuimbeton onder je gewapende beton als die niet thermisch aansluit met je vloer- en/of wandisolatie ? Bijvoorbeeld door de gewapende betonplaat slechts tot ter hoogte van de blok'steens gemetst' te gieten. En de perimeterisolatie er voordoor te laten lopen tot aan het schuimbeton ?
De bodem is hier niet draagkrachtig. Daarom is er voor een massa-balans fundering gekozen: elke kuub zand vervangen door een kuub schuimbeton geeft 1000kg huis. Deze schuimbeton heeft als bij-effect dat het ook nog isoleert, maar dat is niet de reden waarom 'ie er zit.

Er wordt geen cellenbeton gebruikt, alleen schuimbeton, gewapend beton en een bakstenen steense muur. Daarop komt de houtskelet-structuur.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie