Strobalen vlak boven peil?

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door holtere »

Misschien wel wat omslachtiger bouwen maar kun je niet iets zo fiksen dat je de onderste strolagen na calamiteit kunt wisselen?

Grz,
Holtere
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Dutch John »

Geloof me, dat wil je niet. Een overstrominkje en de onderste meter van alle muren vervangen. De balen eruit halen is een drama. Nieuwe passen nooit meer zo strak als de oude. Stucwerk met aanzetten. Nog niet gesproken over de enorme zooi van rot stro, los stro, brokken stucwerk en nieuwe modder die tegen de muren moet in je mooie interieur. Het mooie is er dan wel vanaf en erg trots kun je er niet meer op zijn.

Gewoon de onderste halve meter uit steen en niet teveel staren naar Amerikaanse fotoboeken waar wel op de grond begonnen is met stro. Het klimaat is hier toch wat anders. Hetzelfde geldt voor de buitenstuc. Met voldoende lijnolie is leem best weerbestendig te maken, maar dan is ie ook gelijk dampdicht en dat wil je niet. Een rotvrije, ademende buitenstuc op stro moet in de lage landen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Ernest Dubois »

De normal lijnolie ademde hoor is niet dampdicht. Kan het zijn dat als het met leem gemengd is dan heb je een materiaal die wel dampdicht is? Ik kan het niet zeggen, heb alleen een keer een leem mengsel met lijnolie gebruikt vond ik het mooi spul. Ik heb ook leem met hout teer gebruikt als damp remmende maar dat ligt ondergrond en onder 10 cm kalk dus hoe dat werkt weet ik ook niet.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Dutch John »

De weersbestendigheid en dampdichtheid ligt aan de hoeveelheid lijnolie. Eén verdunde laag of met de stuc mee gemengde olie houdt de leem ademend, maar jarenlange regen spoelt de leem uit. Verzadig je de leem met 7 lagen olie en zet je er na droging nog een onverdunde laag als een vernis op, dan heb je bijna een onderwatertoepassing. Die nagenoeg dampdicht is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Ernest Dubois »

Ja, dat kan, met lijnolie moet je alleen in dun lagen werken anders ben je verkeerde bezig. Lijnolie is ook niet licht vast en bloot buiten gaat het in een half jaar weg, je moet een pigment toevoegen en dat beschermd jouw olie. Heb je het over gekookt lijnolie is dat heel anders. Dan bouw je vrij snell een afsluitende vernis laag op maar wie zou dat spoel als afwerking/bescherming laag zonder pigment gebruiken?
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door deleted »

Pietje schreef:Er wordt geen cellenbeton gebruikt, alleen schuimbeton, gewapend beton en een bakstenen steense muur. Daarop komt de houtskelet-structuur.
Op de tekening staat 150mm cellenbeton, maar als het baksteen wordt heb je wel een koudebrug via de gewapende betonplaat. Dat moet dan toch anders.

In Frankrijk wordt ook wel vaker zonder folies gewerkt, maar dan gaat men wel uit van vochtbeheersing via drainage en muur- en vloeropbouwen die er op gericht zijn om het water zeer snel af te voeren naar de ondergrond (niet capillaire opbouw door grove grindmengelingen).
Het gaat dan ook om gronden met lage grondwaterstand en een heel ander klimaat.
Een hier toegepaste variant (eerder bij renovaties) zijn de thermovloeren met argex.
Ook bij oude huizen werd deze logica gevolgd.

Maar als je met een hoge grondwaterstand zit, een nat klimaat, de vloeren in beton, dan heb je uiteindelijk een hoge waterbelating ter hoogte van het fundament. (het water dat de muur daar afvangt en onderaan verzamelt na regen; en daarnaast de opwaartse waterdruk die door de betonplaat naar de zijkant wordt gedrukt. In deze logica moet je volgens mij verder met het potdicht maken van de buitenschil voor alles wat in contact staat met de ondergrond. Folies moeten dus aangebracht worden. Je kan niet een stuk in deze logica bouwen en dan de verdere muuropbouw afkijken van het drainage-systeem hierboven beschreven.
De bodem is hier niet draagkrachtig. Daarom is er voor een massa-balans fundering gekozen: elke kuub zand vervangen door een kuub schuimbeton geeft 1000kg huis.
En in de bouwfase -nadat het schuimbeton gestort is, maar nog voordat het huis er staat- is het dus in onbalans en kan het gaan drijven ? Permanent grondwater pompen dan tijdens de bouwfase ?



G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Pietje »

Gandalf schreef:Op de tekening staat 150mm cellenbeton, maar als het baksteen wordt heb je wel een koudebrug via de gewapende betonplaat. Dat moet dan toch anders.
Ik vermoed dat we beter het nu steense muurtje in spouw kunnen uitvoeren met aan de binnenkant een kimblok.

En ja, tijdens de bouw in de winter als het grondwater naar boven komt ben ik bang dat er af en toe gepompt moet worden danwel gewicht op de plaat... Als het goed is, blijft het grondwater onder de schuimbeton (die ligt op geel zand met hier en daar een vlekje roest), maar drijven moeten we echt voorkomen!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Krelis »

http://www.hetleemniscaat.be/nl/welkom Deze gast heeft veel ervaring met buitenafwerking.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:
Pietje schreef:Wat doen we met de EPS tegen de buitenkant?
Als je een spouwmuur hebt, dan de zit de isolatie in de spouw. Buitenblad blijft gewoon koud en mag best wat vocht opdoen. Een dikke waterkering in de vorm van betonplex houdt dat tegen en zal slechts een geringe koudebrug zijn.

Zie ik daar ook leem als buitenstuc? Bij het strohotel niet zo'n succes....

Groet,
DJ
Had Rijven dat niet voorzien?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Dutch John »

Tom leunt het meest op zijn ervaringen uit Zuid-Frankrijk, waar het klimaat anders is. Verder speelde mee dat het ontwerp van het gebouw niet paste bij de stijl van Tom Rijven. Lees: te hoog, dan wel te weinig dakoverstek. Je kent het wel: de misvattingen tussen opdrachtgever, architect en bouwer leiden vaak tot een compromis.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door JantjeV8 »

Leuk artikel Peter, in het BD vanochtend.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door benthuis »

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Strobalen vlak boven peil?

Bericht door Pietje »

benthuis schreef: 05 dec 2023, 09:59https://archive.ph/oT83q
Hee, cool dat linkje! Ik heb alleen de papieren versie ontvangen, want betaalmuur... :roll:

Duurt even, maar dan heb je wat :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie