keuze leem afwerking

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

keuze leem afwerking

Bericht door willem »

Momenteel ben ik bezig met een renovatie van keuken-eethoek-zithoek.
Het gaat gestaag maar wordt wel mooi, plafond tussen de balken iets verlaagd en met een kookverf geschilderd.
Andere zelfbouw keuken erin van inlands hout met een zelf gestort betonblad vol
graniet stenen erin, en momenteel aan het lemen geslagen.
Tot nu toe 125 kilo verwerkt en we gaan naar de +/- 450 kilo toe.
De vraag is, buiten de leemfinish en leemverf kan ik daar ook een kookverf overheen zetten om het naar ons gewenste kleur en goed bijpassend geheel te krijgen en de + eigenschappen van het leem te behouden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: keuze leem afwerking

Bericht door Pietje »

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me niet voorstellen dat de leem-eigenschappen gelijk blijven als je er verf overheen smeert die goed is in het conserveren van hout.

Maar waarom zou je leem willen verven? Je kan verschillende kleuren leem vinden, en dat kun je mengen tot wat je mooi vindt. Daarnaast zijn er nog allerlei pigmenten te krijgen die je voor je finishlaag kan gebruiken. Kleuren genoeg ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: keuze leem afwerking

Bericht door ritsaert snijder »

@ Willem,
Zelfgemaakte kookverven zijn heel goed damopen en behouden daarmee prima de eigenschappen van leem. Maar welk recept wil je gebruiken? Met tarwe, kalk, lijnolie? Er zijn nogal wat varianten.
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: keuze leem afwerking

Bericht door Lieve »

Indien je de leem gaat bijkleuren met pigment word die in de massa gekleurd en treden er geen kleurverschillen op bij veroudering.
Je kan later nog een laagje leemverf opzetten om van tint te veranderen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: keuze leem afwerking

Bericht door Pietje »

Als de leem is gestucced op bestaande gips- of betonnen muren, dan heeft het gebruik van leem niet veel zin meer. En dan is het niet belangrijk of de kookverf dampopen is of niet ;-)

Hoe is de opbouw van de muur?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: keuze leem afwerking

Bericht door willem »

Hier even een paar antwoorden op de vragen.

Pietje; een basis leem heeft een beperking aan kleur, als deze kleur niet voldoet
kan er een leemfinish of een leemverf over heen die uit een 8 á 10 kleuren bestaat
De pigmenten hier in komen uit verschillende delen van Europa die het daarom te duur maken om als basisleem te gebruiken.

ritsaert; de kookverf die ik op het ook heb is tarwe/rogge met een paar % lijnolie,
zelf maken is geen optie. Heb gemaild naar een leverancier maar is beduidend duurder
dan leemverf en had het over voorstrijkmiddel. Ik weet niet of een voorstrijkmiddel
het + effect van leem teniet doet.

Pietje; de muren zijn van schoon metselwerk wat ik zat ben, vandaar dat er 12 tot 15 mm basisleem op komt en daarna de kleur geven met een xxx product.
Alleen jou stelling van geen zin op gips of beton kan ik niet volgen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: keuze leem afwerking

Bericht door Pietje »

willem schreef:Alleen jou stelling van geen zin op gips of beton kan ik niet volgen.
Beton is volledig dampdicht, en dan heeft het geen voordelen voor het binnenklimaat om een laagje leem te smeren.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: keuze leem afwerking

Bericht door le_pilaf »

ook op beton heeft leem een goede vocht en geluids- absorberend/regulerend vermogen.
misschien minder ideaal dan op andere materialen maar je binnenklimaat gaat aanzienlijk omhoog.

groet Frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: keuze leem afwerking

Bericht door Pietje »

De hoeveelheid vocht die in leem opgenomen kan worden is echt maar heel weinig... Gandalf heeft er een keer een grafiekje van Duits onderzoek over gelinkt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: keuze leem afwerking

Bericht door ritsaert snijder »

@Pietje
Dat ging toch over het effectief vochtregulerend vermogen van leem? Leem kan heel veel vocht opnemen!
groet!

Ritsaert
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: keuze leem afwerking

Bericht door WernerDeJong »

Ik volg dit stukje met belangstelling aangezien ik een kilo of 1000 leem in mijn woonkamer ga plaatsen en ik erg benieuwd ben hoe ik dit een beetje kan beschermen in de afwerking tegen kleine boefjes / dagelijks gebruik van op de leem bank zitten.

ZIjn er nog voorkeuren wat dat betreft die de damp open structuur van de leem niet aantasten? In dit draadje gaat het nu alle kanten op (zo het lijkt) :D
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: keuze leem afwerking

Bericht door Pietje »

Als ik het kort mag samenvatten, dan is het vochtopslaand vermogen van leem zeker niet groot. Klei (een belangrijke component van leem) heeft als meest waardevolle eigenschap dat het vooral goed is om vocht dat in de muur condenseert weer cappilair terug naar de woonruimte te transporteren, waar het weer kan verdampen. Daarmee blijft de constructie / binnenkant van de muur aanmerkelijk droger dan andere afwerkingsmaterialen. De combinatie hout/leem is fantastisch om het constructiehout droog te houden.

Een ander belangrijk voordeel van leem is de makkelijke verkrijgbaarheid; maar dan moet je het dus wel lokaal winnen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie