Ervaringsdeskundigen pavadentro tegen baksteen gezocht

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Freek Verdonckt
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:09

Ervaringsdeskundigen pavadentro tegen baksteen gezocht

Bericht door Freek Verdonckt »

In onze verbouwing heb ik een aantal muren gestript tot aan de baksteen om er vervolgens pavandentro 6cm tegen te plakken. Nu de balken van de verdiepingsvloeren (1e en zolder) bloot liggen wil ik de hele N0-muur met isolatie voorzien (de slagregenkant is langs buiten geisoleerd en met gevelbekleding afgewerkt) van beneden tot boven.

Omdat het volledig nieuw is voor mij vroeg ik me af of er ervaringsdeskundigen op het forum zitten die me kunnen helpen bij het volgende:

- hoe belangrijk zijn aansluitingen op balkenwerk (staan haaks in muur), moet ik daar een tape ofzo voorzien? Ik dacht de gaten waar de balken in rusten niet dicht te cementeren maar gewoon te vullen met vlaswol.

- idem voor aansluitingen aan vensters (ik moet er twee afwerken, en heb op dagkanten maar plaats voor 2cm isolatie)

- Ik schat dat ik met zo'n 0,5 tot 1,5cm onregelmatigheden zit op de muur, is dat overbrugbaar met voldoende leem tegen de pavadentro uit te strijken of is een egaliserende grondlaag tegen de muur hoe dan ook een must?

Voorts hoop ik te leren hoe vlot dat eigenlijk gaat om platen tegen een baksteenmuur te lemen die uiteraard nooit perfect recht is. Ik vraag me af of het me als zelfbouwer zonder enige leem/plakervaring vlot gaat lukken. Hopelijk kunnen enkele ervaringsdeskundigen op dit forum me daarover gerust stellen - of juist niet ;-)

PS: bericht ook gepost op ecobouwers
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ervaringsdeskundigen pavadentro tegen baksteen gezocht

Bericht door deleted »

Is dit hetzelfde huis als in de andere vraagstaart ? Dus met een geïsoleerde spouwmuur ?

In principe moet de pavadentro-plaat voor 80% contact maken met de ondergrond.
Daarvoor gebruik je leem of kalkpleister.

Dit staat ook duidelijk in de technische documentatie van pavatex.

De reden is dat het condens dat eventueel op raakvlak muur/isolatie ontstaat capilair verdeeld wordt en aan het binnenoppervlak terug kan verdampen.
Balkdoorvoeren ook best met leem-of kalkpleister opvullen daar waar er een opening zou ontstaan tussen balk en houtwolplaat. Uiteraard die openingen ook zo klein mogelijk houden. Stophennep/ vlaswol is ook een goed idee. Als het maar goed gevuld zit met een capillair actief materiaal.

Lichtleem of kalkhennep is misschien makkelijker met een glijbekisting tegen een onregelmatige muur.

Even gegoogeld:
Dichte verflagen en sperrende lagen zoals
tegels, lakken en olieverven dienen vooraf van
de te isoleren wand verwijderd te worden.
Ook gips en cementgebaseerde pleisters of
hun courant gebruikte primers kunnen dicht
zijn en dampremmend werken.
Kalk- en leempleisters, evenals kalkverven
zijn bijna altijd dampopen en kunt u gewoon
laten zitten.
Sterk onregelmatige wanden dienen met
leemstuc uitgevlakt te worden. Laagdiktes >
10mm. dienen eerst te drogen, lagen ≤10mm.
kunnen direct als mortelbed worden gebruikt
om de plaat in vast te drukken.
bron: http://www.claytec.nl/fileadmin/file/pd ... lowres.pdf

G
Freek Verdonckt
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 apr 2008, 18:09

Re: Ervaringsdeskundigen pavadentro tegen baksteen gezocht

Bericht door Freek Verdonckt »

Nee hoor, de pavadentro is voor de verbouwing van een ander woningdeel - die een ongeisoleerde volle muur aan de NO-kant heeft. Ik begrijp de verwarring met ander topic (dat over een spouwmuur gaat in het al gerenoveerde woningdeel)...

"Lichtleem of kalkhennep is misschien makkelijker met een glijbekisting tegen een onregelmatige muur."
Kan je nader toelichten of naar een voorbeeld verwijzen? Bij de verleming van de platen heb ik de grootste vragen. Mijn huidig plan van aanpak zou zijn om de hele wand eerst wat egaler te krijgen met een basislaag leem (eerste keer dat ik dat doe) en dan met een verleming op achterkant van pavandentro's het geheel dichtmaak.

Op de technische fiche van pavadentro ( http://www.pavatex.nl/uploads/tx_sbdow ... 130108.pdf is er bij aansluitingen aan kopse balken en vensterbanken/vloeren sprak van een 'afdichtband'. Men specifieert echter niet wat die afdichtband dan juist is en evenmin heeft Pavatex zoiets in haar gamma. Ik heb het ook nergens anders gelezen dus ik ga er vanuit dat ik het mag negeren. De gaten waar de balken inzitten laat ik open (ik klos de balken nabij de muur om te vermijden dat ze klinken) en vul ik dus met vlaswol.
Plaats reactie