Opbouw leem met wandverwarming

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ramon84 »

MaartenB schreef:Ja, vooral langs de randen gaat het scheuren als je het niet doorsnijdt. Ik ga elke keer met een stanley mes langs de randjes, hoeft niet perfect, maar zo beslis jij waar de krimpscheur komt, het liefst zo dicht mogelijk bij de rand dus.
Nadat ik onder de vensterbank had gegekeken snapte ik wat je bedoelt..
Zal het los snijden :)
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ramon84 »

Dutch John schreef:Onderhandel met je vriendin tenminste één blijvend deel met die mooie aardkleur uit.....
Met voldoende stro erin, zouden er geen scheuren kunnen ontstaan. Tenzij over een slang de laag erg dun is. Of het mengsel te nat. Of teveel klei erin. Is op afstand niet vast te stellen.

Scheuren uitkrabben, nat maken, voorlijmen met kleislip en vullen met een schraal mengsel, dat niet krimpt. Daarna vulling en omgeving voorlijmen, stucnet erop en goed inwerken in de slip. Scheur lichtjes laten aandrogen of vocht laten verspreiden voordat je de afwerklaag erop zet.

Als je gaat lemen, altijd een emmer kleislip met handveger in de buurt hebben stean. Lichtjes voorlijmen en je zult nooit last hebben van losse lagen. Nooit.

Groet,
DJ
kleislip, is dat een andere mengverhouding? Of moet ik dat apart aanmaken?

Ik begrijp dat ik dus over de tweede laag een nieuwe laag moet opzetten en daar dan stucnet erop moet duwen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Dutch John »

Nee, het stucnet komt tussen de lagen, direct op de vlak dichtgesmeerde scheur.

Kleislip is met water aangelengde pure klei, dus geen leem. Drinkyoghurt-dikte.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

ik heb scheuren altijd in een vroeg stadium - als de muur nog vocht vochtig is - met een sponsje dicht gemaakt. Waarom zou je de scheur uitkrabben?
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ernest Dubois »

Die ene scheur is de andere niet. Er wordt vrij losse er over hier discussieerde. Scheuren tot 5 mm, (breedte) kunnen je meestal dichten zoals je dat uitlegt Ritsaert, met een spons en droog theedoek. Groter scheuren moet je open krabben tot 1o mm of zo om ze goed te vullen op de intact ondergrond. Ik vind scheuren een uitzondering maar meestal niet zorgwekkende behalve in een bovenlaag waar dat niet gewenst is. Een keer een heel hard leem vloer gemakt die ging scheuren in de bovenlag en dat heb ik gerepareerde door uitkrabben en met een andere kleur gedicht. Je kan het nooit een helemaal onzichtbaar reparatie maken in de bovenste oppervlakte.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door deleted »

Ernest Dubois schreef:Oh shit, ik was de laatste uur aan het stompen in de kuip, in de stall, in mijn onderbroek tot dat ik niet verder kon, must stoppen, zat nat, wit vlekken voor mijn ogen nu tijdens het typen van dit mooi bericht
filmpje ?
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ramon84 »

Gandalf schreef:
Ernest Dubois schreef:Oh shit, ik was de laatste uur aan het stompen in de kuip, in de stall, in mijn onderbroek tot dat ik niet verder kon, must stoppen, zat nat, wit vlekken voor mijn ogen nu tijdens het typen van dit mooi bericht
filmpje ?
:lol: :lol: :lol:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

Over scheuren, mijn antwoord is geen algemene opmerking over het toepassen van leem. Scheuren bij lemen kachels en bij vloeren zijn van hele andere orde dan scheuren bij het stuccen van de muren van TS. Ik zit hier omgeven door muren met een vergelijkbare opbouw. De leemlaag heeft geen constructieve betekenis, het is alleen een afwerklaag waar de muurverwarming inzit.

Als die leemlaag droogt gaat hij scheurtjes vertonen. Dat betekent ook dat je misschien je leem moet bekijken. Meer zand...meer structuur. Vervolgens heb ik de scheuren in de vochtige fase gewoon dicht gesmeerd of dicht geduwt. Zonder krabben en heel simpel. Als er hele grote scheuren ontstaan is iets mis met de samenstelling. Dan wordt het wat moeilijker.

Voor de toplaag moet je inderdaad oppassen. Op tijd bijwerken want een droge leemlaag is niet zonder sporen te corrigeren.
groet!

Ritsaert
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ramon84 »

ritsaert snijder schreef:Over scheuren, mijn antwoord is geen algemene opmerking over het toepassen van leem. Scheuren bij lemen kachels en bij vloeren zijn van hele andere orde dan scheuren bij het stuccen van de muren van TS. Ik zit hier omgeven door muren met een vergelijkbare opbouw. De leemlaag heeft geen constructieve betekenis, het is alleen een afwerklaag waar de muurverwarming inzit.

Als die leemlaag droogt gaat hij scheurtjes vertonen. Dat betekent ook dat je misschien je leem moet bekijken. Meer zand...meer structuur. Vervolgens heb ik de scheuren in de vochtige fase gewoon dicht gesmeerd of dicht geduwt. Zonder krabben en heel simpel. Als er hele grote scheuren ontstaan is iets mis met de samenstelling. Dan wordt het wat moeilijker.

Voor de toplaag moet je inderdaad oppassen. Op tijd bijwerken want een droge leemlaag is niet zonder sporen te corrigeren.
Bedankt voor je antwoord, de toplaag zal ik goed in de gaten houden.
Hoe heb jij het wapeningsnet aangebracht?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb veel jute gebruikt en een deel bouwgaas. Jute goed nat maken. Ik werk niet met leemfinish. Ik denk dat het in de laag tussen de 8 mm en de 15 mm diep zit. Je ziet het niet meer. Onderlaag met gehakseld riet (afval van het dak).
groet!

Ritsaert
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door MaartenB »

Volgens mij moet je het jute juist niet nat maken, dan wil het rekken, en als het droogt dan krimpt het weer. Wat ik deed, als de laag nog nat was (als het droog is weer flink nat maken), de jute er in werken, door een beetje wrijven, meppen etc, zonder echt de vorm van het jute te veranderen. Als de laag niet helemaal vlak is, zeg er zit een kuiltje in, dan werkt het niet om de jute daar toch in te drukken. Als de jute droogt krimpt het weer en trekt het zichzelf eruit. Wat ik deed was met een beetje natte leem er dan overheen gaan en dat er in wrijven.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ernest Dubois »

Dan een heel kort film over hoe ik voor het eerste keer mijn nieuwe deur in en uit loopt.
https://vimeo.com/110517012
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

@Maarten B,
Ik vind je verhaal wel logisch. Maar in de praktijk gaat het met nat jute prima. Ik denk dat het jute al heel snel dezelfde vochtigheid heeft als het leem. Ik doe het eerlijk gezegd zo omdat de leverancier dat aangeeft (Oskam). En die weet waar hij het over heeft!
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Lieve »

Ernest Dubois schreef:Dan een heel kort film over hoe ik voor het eerste keer mijn nieuwe deur in en uit loopt.
https://vimeo.com/110517012
Grappige filmpjes, bravo.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door MaartenB »

@ritsaert: dan zal het in de praktijk idd wel meevallen. Ik heb even gegoogled maar las ook van het natmaken. Wel vond ik in m'n mail het advies het niet strak te trekken van iemand die het voor z'n werk doet. Deze thread is bijna een howto lemen geworden inmiddels :)

@Ernest: leuke filmpjes!
Plaats reactie