MaartenB schreef:Ja, vooral langs de randen gaat het scheuren als je het niet doorsnijdt. Ik ga elke keer met een stanley mes langs de randjes, hoeft niet perfect, maar zo beslis jij waar de krimpscheur komt, het liefst zo dicht mogelijk bij de rand dus.
Nadat ik onder de vensterbank had gegekeken snapte ik wat je bedoelt..
Zal het los snijden
Dutch John schreef:Onderhandel met je vriendin tenminste één blijvend deel met die mooie aardkleur uit.....
Met voldoende stro erin, zouden er geen scheuren kunnen ontstaan. Tenzij over een slang de laag erg dun is. Of het mengsel te nat. Of teveel klei erin. Is op afstand niet vast te stellen.
Scheuren uitkrabben, nat maken, voorlijmen met kleislip en vullen met een schraal mengsel, dat niet krimpt. Daarna vulling en omgeving voorlijmen, stucnet erop en goed inwerken in de slip. Scheur lichtjes laten aandrogen of vocht laten verspreiden voordat je de afwerklaag erop zet.
Als je gaat lemen, altijd een emmer kleislip met handveger in de buurt hebben stean. Lichtjes voorlijmen en je zult nooit last hebben van losse lagen. Nooit.
Groet,
DJ
kleislip, is dat een andere mengverhouding? Of moet ik dat apart aanmaken?
Ik begrijp dat ik dus over de tweede laag een nieuwe laag moet opzetten en daar dan stucnet erop moet duwen?
Die ene scheur is de andere niet. Er wordt vrij losse er over hier discussieerde. Scheuren tot 5 mm, (breedte) kunnen je meestal dichten zoals je dat uitlegt Ritsaert, met een spons en droog theedoek. Groter scheuren moet je open krabben tot 1o mm of zo om ze goed te vullen op de intact ondergrond. Ik vind scheuren een uitzondering maar meestal niet zorgwekkende behalve in een bovenlaag waar dat niet gewenst is. Een keer een heel hard leem vloer gemakt die ging scheuren in de bovenlag en dat heb ik gerepareerde door uitkrabben en met een andere kleur gedicht. Je kan het nooit een helemaal onzichtbaar reparatie maken in de bovenste oppervlakte.
Ernest Dubois schreef:Oh shit, ik was de laatste uur aan het stompen in de kuip, in de stall, in mijn onderbroek tot dat ik niet verder kon, must stoppen, zat nat, wit vlekken voor mijn ogen nu tijdens het typen van dit mooi bericht
Ernest Dubois schreef:Oh shit, ik was de laatste uur aan het stompen in de kuip, in de stall, in mijn onderbroek tot dat ik niet verder kon, must stoppen, zat nat, wit vlekken voor mijn ogen nu tijdens het typen van dit mooi bericht
Over scheuren, mijn antwoord is geen algemene opmerking over het toepassen van leem. Scheuren bij lemen kachels en bij vloeren zijn van hele andere orde dan scheuren bij het stuccen van de muren van TS. Ik zit hier omgeven door muren met een vergelijkbare opbouw. De leemlaag heeft geen constructieve betekenis, het is alleen een afwerklaag waar de muurverwarming inzit.
Als die leemlaag droogt gaat hij scheurtjes vertonen. Dat betekent ook dat je misschien je leem moet bekijken. Meer zand...meer structuur. Vervolgens heb ik de scheuren in de vochtige fase gewoon dicht gesmeerd of dicht geduwt. Zonder krabben en heel simpel. Als er hele grote scheuren ontstaan is iets mis met de samenstelling. Dan wordt het wat moeilijker.
Voor de toplaag moet je inderdaad oppassen. Op tijd bijwerken want een droge leemlaag is niet zonder sporen te corrigeren.
ritsaert snijder schreef:Over scheuren, mijn antwoord is geen algemene opmerking over het toepassen van leem. Scheuren bij lemen kachels en bij vloeren zijn van hele andere orde dan scheuren bij het stuccen van de muren van TS. Ik zit hier omgeven door muren met een vergelijkbare opbouw. De leemlaag heeft geen constructieve betekenis, het is alleen een afwerklaag waar de muurverwarming inzit.
Als die leemlaag droogt gaat hij scheurtjes vertonen. Dat betekent ook dat je misschien je leem moet bekijken. Meer zand...meer structuur. Vervolgens heb ik de scheuren in de vochtige fase gewoon dicht gesmeerd of dicht geduwt. Zonder krabben en heel simpel. Als er hele grote scheuren ontstaan is iets mis met de samenstelling. Dan wordt het wat moeilijker.
Voor de toplaag moet je inderdaad oppassen. Op tijd bijwerken want een droge leemlaag is niet zonder sporen te corrigeren.
Bedankt voor je antwoord, de toplaag zal ik goed in de gaten houden.
Hoe heb jij het wapeningsnet aangebracht?
Ik heb veel jute gebruikt en een deel bouwgaas. Jute goed nat maken. Ik werk niet met leemfinish. Ik denk dat het in de laag tussen de 8 mm en de 15 mm diep zit. Je ziet het niet meer. Onderlaag met gehakseld riet (afval van het dak).
Volgens mij moet je het jute juist niet nat maken, dan wil het rekken, en als het droogt dan krimpt het weer. Wat ik deed, als de laag nog nat was (als het droog is weer flink nat maken), de jute er in werken, door een beetje wrijven, meppen etc, zonder echt de vorm van het jute te veranderen. Als de laag niet helemaal vlak is, zeg er zit een kuiltje in, dan werkt het niet om de jute daar toch in te drukken. Als de jute droogt krimpt het weer en trekt het zichzelf eruit. Wat ik deed was met een beetje natte leem er dan overheen gaan en dat er in wrijven.
@Maarten B,
Ik vind je verhaal wel logisch. Maar in de praktijk gaat het met nat jute prima. Ik denk dat het jute al heel snel dezelfde vochtigheid heeft als het leem. Ik doe het eerlijk gezegd zo omdat de leverancier dat aangeeft (Oskam). En die weet waar hij het over heeft!
@ritsaert: dan zal het in de praktijk idd wel meevallen. Ik heb even gegoogled maar las ook van het natmaken. Wel vond ik in m'n mail het advies het niet strak te trekken van iemand die het voor z'n werk doet. Deze thread is bijna een howto lemen geworden inmiddels