Opbouw leem met wandverwarming

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door MaartenB »

Ja, vooral langs de randen gaat het scheuren als je het niet doorsnijdt. Ik ga elke keer met een stanley mes langs de randjes, hoeft niet perfect, maar zo beslis jij waar de krimpscheur komt, het liefst zo dicht mogelijk bij de rand dus.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ernest Dubois »

Ik snap wat jij bedoeld, dat het niet scheurt als hij van de randen wegtrek en misschien in de ene plek wel blijft hechten. Wat ik bedoel is de oppervlakte, waar het eerste droog wordt in kleiner vakken verdelen om de spanning aan de buiten kant te verminderen. Die snijden kan vrij diep zijn 10 a 15 mm. Dan heb je ook wat ontspanning langs de randen. Maar ja, de randen dienen apart aandacht te hebben. Als je goed kijkt naar mijn beeld zie je dan daar een apart snij patroon.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

Leem gaat altijd scheuren. Die scheuren zijn op zich niet erg. Ik heb dan over de scheuren in de toplaag. En de scheuren kan je altijd wat nat maken en dicht smeren.

Wat anders is dat je de sterkte kan verbeteren met haar, stro, riet, bouwgaas en jute. Daardoor ontstaan er ook weer minder scheuren.

@ Maarten, dat is een ontluchter, een paar stappen verder gaat de spirovent: http://www.spirotech.nl/nl/producten/spirovent-rv2/. Die zorgt ervoor dat het doorpompen bij muurverwarming haalbaar blijft. Ik heb de mijne van warmteservice.

Ik werk nooit meer met leemfinish. Het is een vaag mengseltje van kleipoeder en additieven. Ik doe het met natuurleem/ klei en met een kalkverf als afwerking. De leem kan je prima verdichten; met een RVS spaan en dan spanen, sponsen en spanen. Zweten is een voorwaarde. Kan ook mooi met een leemmengsel met wat gehakseld stro of riet.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door deleted »

Maak je de leem steeds magerder naarmate de opbouw ?

Wat is het ideale klei-aandeel voor de eindlaag ?

G
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door MaartenB »

@Ritsaert: Ok, wist niet dat dat de spirovent anders was. Maar ik denk dat het ook prima zonder kan hoor, aangezien de wandverwarming inwendig niet zo dik is worden luchtbellen er wel door gedrukt. Ik heb zelf nog geen problemen gehad (nu ongeveer een jaar in gebruik).

Trouwens, de leemfinish van tierrafino is toch puur leem/zand, maar dan zand van een bepaalde kleur, ik meen me te herinneren dat op de verpakking staat dat er voor de rest niets in zit. Hoe maak je trouwens je kalkverf, heb je dat ergens beschreven?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ernest Dubois »

ritsaert snijder schreef: Zweten is een voorwaarde.
Oh shit, ik was de laatste uur aan het stompen in de kuip, in de stall, in mijn onderbroek tot dat ik niet verder kon, must stoppen, zat nat, wit vlekken voor mijn ogen nu tijdens het typen van dit mooi bericht, en dat na een weekeinde stro stapelen wat een zwaar werk is dat. Ga ik het tot het einde redden? Meer stro in zou mooi zijn, ik kan het gewoon niet meer.

Ik probeer met zo min mogelijk water te mengen, dat geeft mij het gevoel dat het pleister/vulling sterker op den duur wordt.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

@Ritsaert: Ok, wist niet dat dat de spirovent anders was. Maar ik denk dat het ook prima zonder kan hoor, aangezien de wandverwarming inwendig niet zo dik is worden luchtbellen er wel door gedrukt. Ik heb zelf nog geen problemen gehad (nu ongeveer een jaar in gebruik).

@ Maarten,
Je hebt wel een punt; de spirovent is een verbetering van je installatie. Maar of het noodzakelijk is daarvoor moet je naar de aanleg kijken van de hele installatie.

@ED
Goed stoempen in de kuip is nooit slecht!
groet!

Ritsaert
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ramon84 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Hier een paar foto's, zoals je kan je zien op de laatste foto zitten daar een paar kleine scheuren.
Ik begrijp dat ik mijn daar geen zorgen om hoef te maken.
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ramon84 »

Ernest Dubois schreef:
ritsaert snijder schreef: Zweten is een voorwaarde.
Oh shit, ik was de laatste uur aan het stompen in de kuip, in de stall, in mijn onderbroek tot dat ik niet verder kon, must stoppen, zat nat, wit vlekken voor mijn ogen nu tijdens het typen van dit mooi bericht, en dat na een weekeinde stro stapelen wat een zwaar werk is dat. Ga ik het tot het einde redden? Meer stro in zou mooi zijn, ik kan het gewoon niet meer.

Ik probeer met zo min mogelijk water te mengen, dat geeft mij het gevoel dat het pleister/vulling sterker op den duur wordt.
Kan je nog wel smeren dan?
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ramon84 »

Dutch John schreef:Ik zie liever geen scheuren, ondanks dat ze in de onderlaag zitten. Het blijft een verzwakking. Langs een scheur kan de laag los krimpen van de ondergrond. Scheuren kunnen ontstaan door werking van de ondergrond, maar dat zal hier niet het geval zijn. Andere mogelijkheden kunnen zijn: te dik en te nat opgezet of het aandeel klei is te groot in de leem. Ik geef er de voorkeur aan om een dikke onderlaag altijd te voorzien van wat gehakseld stro als wapening, zeker als het kleiaandeel in de leem aan de hoge kant is. Baat het niet, schaden zal het zeker niet.

Groet,
DJ
DJ, ik maak gebruik van tierafino base met stro
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ramon84 »

ritsaert snijder schreef:Leem gaat altijd scheuren. Die scheuren zijn op zich niet erg. Ik heb dan over de scheuren in de toplaag. En de scheuren kan je altijd wat nat maken en dicht smeren.

Wat anders is dat je de sterkte kan verbeteren met haar, stro, riet, bouwgaas en jute. Daardoor ontstaan er ook weer minder scheuren.

@ Maarten, dat is een ontluchter, een paar stappen verder gaat de spirovent: http://www.spirotech.nl/nl/producten/spirovent-rv2/. Die zorgt ervoor dat het doorpompen bij muurverwarming haalbaar blijft. Ik heb de mijne van warmteservice.

Ik werk nooit meer met leemfinish. Het is een vaag mengseltje van kleipoeder en additieven. Ik doe het met natuurleem/ klei en met een kalkverf als afwerking. De leem kan je prima verdichten; met een RVS spaan en dan spanen, sponsen en spanen. Zweten is een voorwaarde. Kan ook mooi met een leemmengsel met wat gehakseld stro of riet.
Ik zal de vrienden van warmteservice maar een lief aankijken of daar nog wat korting vanaf kan......
Mijn vriendin wil graag de leemfinish van tierafino op de wanden, van mijn mogen ze bruin blijven...... :wink:
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ramon84 »

Hoe kan ik het beste het wapeningsnetje aanbrengen?
Of had ik het beter in de natte tweede laag kunnen drukken? :roll:
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ernest Dubois »

Zo'n strak muur heb ik nooit gemaakt Ramon dat ziet netjes uit. Voor mij gaat mengen en opsmeren niet in een dag samen maar ik vind het mengsel werkt better als het tenminste twee dagen rest tijd krijgt in ieder geval.
Werken, das leuk.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door MaartenB »

Ik zou de scheuren uitkrabben, vochtig maken en opnieuw vullen. Je mist wel dat de stro niet een verbinding maakt tussen de vulling en het bestaande, maar het lijkt mij een stabielere ondergrond voor de finish. Hier hetzelfde, ik vond het bruine wel gezellig, vriendin niet :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Dutch John »

Onderhandel met je vriendin tenminste één blijvend deel met die mooie aardkleur uit.....
Met voldoende stro erin, zouden er geen scheuren kunnen ontstaan. Tenzij over een slang de laag erg dun is. Of het mengsel te nat. Of teveel klei erin. Is op afstand niet vast te stellen.

Scheuren uitkrabben, nat maken, voorlijmen met kleislip en vullen met een schraal mengsel, dat niet krimpt. Daarna vulling en omgeving voorlijmen, stucnet erop en goed inwerken in de slip. Scheur lichtjes laten aandrogen of vocht laten verspreiden voordat je de afwerklaag erop zet.

Als je gaat lemen, altijd een emmer kleislip met handveger in de buurt hebben stean. Lichtjes voorlijmen en je zult nooit last hebben van losse lagen. Nooit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie