Opbouw leem met wandverwarming

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ramon84 »

Zo weer een dag aan het lemen geweest :D , en de oorzaken van de scheuren ontdekt.
Op de slangentjes zit een dun laagje, en daar ziiten scheurtjes.
Met een spons dicht gemaakt en verder maak ik mijn daar geen zorgen over.
Waar ik mijn wel zorgen om maak is het wapeningsnet wat ik vandaag heb aangebracht....
Ik heb per ongeluk een aantal weken geleden een wapeningsnet gekocht van het merk multipor, geen jute dus. http://www.eco-logisch.nl/Multipor-Wape ... gaas)-3542
Zou dit problemen gaan opleveren?
Laatst gewijzigd door kockie op 20 aug 2015, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: url aangepast; nu werkt ie wel
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ramon84 »

MaartenB schreef:@ritsaert: dan zal het in de praktijk idd wel meevallen. Ik heb even gegoogled maar las ook van het natmaken. Wel vond ik in m'n mail het advies het niet strak te trekken van iemand die het voor z'n werk doet. Deze thread is bijna een howto lemen geworden inmiddels :)

@Ernest: leuke filmpjes!
Een howto lemen, inderdaad :lol:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

ze hebben van schik het product uit het assortiment gehaald!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door kockie »

Nee hoor, url klopte alleen niet.... Inmiddels wel ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door WernerDeJong »

Al weer een wat ouder draadje :) Maar leuk te lezen met foto's e.d.

Scheuren betreffen altijd werking waarbij materialen met verschillende mate krimpen dan wel uitzetten ten opzichte van elkaar. Met vloeren / vloerverwarming is er bijvoorbeeld een stookadvies om langzaam op te warmen. Denk aan 1 graad per dag temperatuur erbij. Hoe dit met leem is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat je ook hier niet vol kan stoken en verwachten dat het scheurvrij blijft. Is het spul hard, dan blijft dat zo. Wellicht is het precies andersom, dat je voor leem juist het spul op vol vermogen moet stoken om ruimte te krijgen voordat het hard is........ (Denk ook aan de leem toepassing op de bell van rockets)

Wapening, of dat nu vlas, gaas of ander spul is, zorgt ervoor dat de werking opgevangen wordt en de krachten over een groter gebied wordt verspreid. De kans op scheuren is dan kleiner.

Scheuren zijn dus niets anders dan signalen dat er in de volgende laag een stukje wapening moet worden toegepast in het gebied waar de scheurvorming optreed.

Tip. Als je laag op laag zet, zorg er dan voor dat je de lagen niet mooi maakt. Aansmeren, glad maken, en voordat het kans krijgt om te drogen even met een grashark horizontale strepen te zetten in de net aangebrachte laag. Je krijgt dan een betere mechanische binding tussen de lagen.
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door WernerDeJong »

@Ramon84,

Wapeningsnet of jutte maakt in beginsel niets uit, de bedoeling is dat de werking qua kracht verdeeld wordt over een groter oppervlakte waarmee scheurvorming beperkt wordt. De herkomst is natuurlijk wel belangrijk. Ik kan nergens vinden waar de multipor stucgaas van is gemaakt. Op het oog lijkt op glasweefsel. Iemand een idee?
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door MaartenB »

Een lemen muur mag je rustig droogstoken, het water moet simpelweg 'weg'. Wat zou kunnen gebeuren is dat door het stoken het ongelijk droogt en je daardoor scheuren krijgt, in de praktijk heb ik het niet gezien.
Een betonnen vloer kan je beter niet droogstoken denk ik omdat het water nodig is voor de reactie. De reactie duurt vrij lang, een maand wordt meestal aangehouden als "eindsterkte". In realiteit gaat zoies natuurlijk veel langer door.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Wouter Gillis »

De man die mij bijstond met het lemen zweerde bij vlasnet (of ander natuurlijk materiaal) omdat kunststofwapening geen vocht opneemt en dus ook niet "meegeeft" waar een vlasnet dit wel doet. Niet zozeer bij het aanbrengen en drogen maar wel nadien wanneer er in de ruimte geleefd wordt. Het verschil in vochtopname tussen kunststof (geen vochtopname) en leem (wel vochtopname) zou ervoor kunnen zorgen dat er op kritische plaatsen of waar de lagen niet optimaal zijn aangebracht, de leem kan lossen. Het is met vlas waarschijnlijk wat toleranter en zekerder werken.

Ik weet niet of dit effectief zo is. Heb wel zijn raad opgevolgd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

Wit stucgaas is van glas (die ik heb gebruikt tenminste). Ik heb een voorkeur voor jute in leem. Werkt niet heel makkelijk (nat inbrengen) maar wordt mooi in het leem opgenomen.
groet!

Ritsaert
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ramon84 »

WernerDeJong schreef:@Ramon84,

Wapeningsnet of jutte maakt in beginsel niets uit, de bedoeling is dat de werking qua kracht verdeeld wordt over een groter oppervlakte waarmee scheurvorming beperkt wordt. De herkomst is natuurlijk wel belangrijk. Ik kan nergens vinden waar de multipor stucgaas van is gemaakt. Op het oog lijkt op glasweefsel. Iemand een idee?
Het is inderdaad gemaakt van glasweefsel, juikende handen dus.
Maar dat was dus niet het ergste, de gaatjes 4x4mm waren te klein.
Het hechte niet en zat voor geen meter, een dag werk naar de klote :(
Kortom alles er weer vanaf, juiste wapeningsnet gescoord, leem weer in bakken gegooid en mengen maar weer....
Wapeningsnet erin geweven/gesmeten, even laten drogen en je hebt weer goede basis voor je laatste laag.
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ramon84 »

Mijn ervaringen en bevindingen tot nu toe:

X Zorg voor een groot hek om je huis, je buren zullen continu aan kijken zijn en dat is zonde van je tijd....
X Maak voldoende basis leem aan, niet te weinig want je kan het immers gewoon opnieuw gebruiken.
X Laat wat je hebt aangemaakt een aantal dagen staan, en je zult verbaasd zijn wat het met het leem doet ( wordt vetter) en smeert beter
X Je wapeningsnet in de tweede laag aanbrengen, in weven als je tweede laag nog nat is.
X Om de dikte te bepalen wat je op de wand gaat smeren maakte ik gebruik van een aantal 7mm latjes, die opvullen.
Vervolgens latjes verwijderen en dat dicht smeren.
X Tussen de lagen de wand licht nat maken, de druppels mogen nog net niet van de wand afkomen.
X Probeer je tweede laag goed recht en netjes op te zetten, dit zal een hoop problemen voorkomen bij je 3de en tevens laatste laag.
X De derde laag goed verdichten, afmessen en weer verdichten. Zo voorkom je dat je leem wand niet mooi vlak wordt
X Vraag aan je vrouw of ze de bruine leem wand mooi vind, zoek anders samen een mooie leem finish uit.
X Let op: Een leemfinish aanbrengen is totaal anders dan een basis leem, het werkt anders en is maar een vreemd spulletje


Ik ben nu begonnen met de leemfinish, dover wit van tierafino zodra ik hier mee klaar ben zal ik mijn bevindingen op het forum zetten.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door Ingir »

Volgende week ga ik ook weer lemen, na de slaapkamer van onze dochter is nu onze slaapkamer aan de beurt. Momenteel ben ik nog bezig met het isoleren van de gevels met XPS 20mm en houtwolcementplaten/EPS 15/35mm. Daarop worden de vloerverwarmingsbuizen vastgezet en afgewerkt met 2x 15mm basisleem met daar tussen wapeningsgaas (glasvezel). De laatste laag schuur ik 1-2 dagen waardoor de laag verdicht en glad wordt. De wand wordt tenslotte op kleur gebracht met leemverf in 2 lagen.

Overigens plaats ik de wandverwarmingsbuizen horizontaal, aanvoer van boven naar beneden en dan één keer terug omhoog.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

Werner schreef;
Scheuren zijn dus niets anders dan signalen dat er in de volgende laag een stukje wapening moet worden toegepast in het gebied waar de scheurvorming optreed.
Leem moet voldoende worden vermagert met scherp zand om het scheuren te voorkomen. Goed afgemagert leem scheurt weinig of niet. Daarnaast kan je wapenen met allerlei materialen.
groet!

Ritsaert
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Opbouw leem met wandverwarming

Bericht door WernerDeJong »

Oud draadje, maar nu mijn ribben weer wat minder zeer doen (had ze gekneusd) even mijn ervaring erbij.

Ik ben bezig met mijn warmtebank te lemen en de aansluiting naar de schoorsteen toe heb ik uitgevoerd met een betonnen plaan + voorgevormd gat, en leem.

Door direct onder de plaat vuur te stoken warmt het beton lekker op, zet de buis uit voor de nodige ruimte nadien en "kookt" de leem droog. (Leem hoop, circa 15 cm hoog) Buiten op het leem, wapening aangebracht. Na een paar uur stoken (bij de 1e stook) was de buis helaas net iets te ver uitgezet en scheurde het beton. Het leem, tot op de dag van vandaag (nu 5x stoken later) nog niets mee aan de hand. Geen scheur te bekennen. De scheur in het beton is nu een mooie dilatievoeg.

In de toekomst zal de plaat niet meer zo heet worden (is aan het einde van de warmtebank) en heeft mijn hitteproef doorstaan :) Het geheel heeft nu een mooi extra laagje leem gekregen. In mijn eigen draadje zal ik zsm. de foto's plaatsen. :)

Conclusie, leem droog stoken geeft een boel stoom, maar scheurt niet.
Plaats reactie