Stucwerk van leem

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Breena
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2015, 12:39

Stucwerk van leem

Bericht door Breena »

Hoi leden van dit forum

Ik ben vrij nieuw in ecoland, en wil heel graag mijn huisje wat ik gekocht heb zo ecovriendelijk mogelijk opknappen.

Ik ben een beetje op onderzoek uitgegaan en toen kwam ik bij leem uit voor de muren. Inmiddels heb ik de voordelen helemaal op een rijtje maar kleven er ook nog nadelen aan een leem stuklaag? Ik las ook dat je het kan afwerken met een bepaalde laag, is dit raadzaam of zijn dan de voordelen van de leem verdwenen?

Ik heb begrepen dat als je een beetje handig bent je gerust zelf de leem stuklaag op de muur kan aanbrengen. Is dat voor een vrouw ook te doen? Of kan ik het beter laten doen door een stukadoorsbedrijf.

Ik heb niet een heel oud huisje, is dat een probleem of maakt dat niet uit?

Groetjes Breena
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Stucwerk van leem

Bericht door Lieve »

Leem voorbereiden is echt wel zwaar werk, maar zelfs de kinderen kunnen meehelpen.
(een groot waterdicht zeil en veel voetjes)
Laag per laag aanbrengen is een goede spieroefening voor de arm en pols spieren.
Het is wel leuker als je niet alles alléén moet doen, dan word het waarschijnlijk wel héél zwaar.

Nooit begrepen waarom iets voor een vrouw minder doenbaar zou zijn.
Breena
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2015, 12:39

Re: Stucwerk van leem

Bericht door Breena »

Dank je voor je antwoord, ik begrijp dat ook niet zo hoor dat niet alles te doen is voor een vrouw. Tot nu toe heb ik alles in dit huisje zelf aangepakt.

Groetjes Breena
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stucwerk van leem

Bericht door Dutch John »

Eigenlijk zoek je een andere manier van benaderen. Tegenwoordig ga je voor stuc naar de bouwmarkt of laat een stukadoor komen, tikt een aantal anonieme papiertjes af en dat is het. Leem, gekocht van een leverancier die het product uit een ver land laat komen, verschilt daar niet van.

De ecologische benadering is als volgt: je hebt een muur die om afwerking vraagt. Jouw eerste kritische benadering moet dan zijn: is het werkelijk nodig? Wie vindt dat en waarom? Stel dat het echt nodig is, dan KAN leem een heel goede oplossing zijn, omdat:
-het lokaal te verkrijgen is
-het nagenoeg niets kost
-het een aangenaam binnenklimaat geeft
-de verwerking ook door een leek kan
Een echte permie (permaculturist) kiest voor leem omdat het merendeel van de eigenschappen hem of haar past. De salon-permie doet het waarschijnlijk alleen voor de uitstraling.

Als je Engels redelijk is, koop dan het boek: The Hand Sculpted House, van Ianto Evans. Een prachtig leerboek, waar een amateur een heel eind mee komt. Maar vooral: een totaal andere benaderingswijze, vergeleken met de hedendaagse.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Stucwerk van leem

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Eigenlijk zoek je een andere manier van benaderen. Tegenwoordig ga je voor stuc naar de bouwmarkt of laat een stukadoor komen, tikt een aantal anonieme papiertjes af en dat is het. Leem, gekocht van een leverancier die het product uit een ver land laat komen, verschilt daar niet van.

De ecologische benadering is als volgt: je hebt een muur die om afwerking vraagt. Jouw eerste kritische benadering moet dan zijn: is het werkelijk nodig? Wie vindt dat en waarom? Stel dat het echt nodig is, dan KAN leem een heel goede oplossing zijn, omdat:
-het lokaal te verkrijgen is
-het nagenoeg niets kost
-het een aangenaam binnenklimaat geeft
-de verwerking ook door een leek kan
Een echte permie (permaculturist) kiest voor leem omdat het merendeel van de eigenschappen hem of haar past. De salon-permie doet het waarschijnlijk alleen voor de uitstraling.

Als je Engels redelijk is, koop dan het boek: The Hand Sculpted House, van Ianto Evans. Een prachtig leerboek, waar een amateur een heel eind mee komt. Maar vooral: een totaal andere benaderingswijze, vergeleken met de hedendaagse.

Groet,
DJ
Prachtig boek, maar wel een vertaalslag maken naar NL stiuatie.
Overigens komt prefab leem vooral uit Münster.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Stucwerk van leem

Bericht door Pietje »

Krelis schreef:Prachtig boek, maar wel een vertaalslag maken naar NL stiuatie.
Helemaal waar, en ik vermoed dat John dat ook precies bedoelt: het boek geeft je een heel verfrissend inzicht over bouwen en wonen / gebruiken van een huis. Het zal je niet lukken een handsculpted huis in NL neer te zetten (mij is het in elk geval niet gelukt :lol: ), maar vanuit de filosofie van het boek ga je vanzelf vraagtekens en uitroeptekens zetten bij verschillende aspecten van de huidige woningbouw.
De leemproefjes op de wiki (http://wiki.ecologieforum.eu/Leem) komen voornamelijk uit dat boek.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Stucwerk van leem

Bericht door Lieve »

Ondanks mijn belabberd engels, heb ik het boek besteld. Zéér lange avonden in het vooruitzicht.
Breena
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2015, 12:39

Re: Stucwerk van leem

Bericht door Breena »

Mijn Engels is redelijk goed dus ik heb het boek besteld, ben zeer benieuwd.

Het is wel een hele moeilijke vraag of het nodig is of er gestuukt moet worden, ik heb wat kamer veranderd, muurtjes afgebroken, nieuwe muurtjes geplaatst. Daardoor moet er gestuukt worden, maar niet overal. En nu komt het moeilijke daarin, als ik het deels ga stuken met leem dan is het geen 1 geheel meer maar om nou delen te stuken waar nog goed stukwerk op zit is ook zo wat.

Voor mij best een dilemma, ecologisch gezien is het beter om alleen de delen te stuken die nodig zijn. Maar voor het oog zou het mooier zijn om alles te doen. Mmm hier ga ik maar is goed over nadenken, wat raden jullie overigens aan?

Groetjes Breena
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Stucwerk van leem

Bericht door Pietje »

Als je toch moet stuccen, dan kun je er voor kiezen de dingen meteen goed aan te pakken. Bijvoorbeeld een stro-leemlaag opzetten als de isolatie van je muren tegenvalt, of de oude stuc er af halen, leidingen voor muurverwarming er in en met dikke leem weer terugzetten. Leemkachel er bij...?

Natuurlijk zijn deze maatregelen afhankelijk van de huidige situatie èn je woonwensen, en zolang we die niet weten is het lastig een zinnig advies te geven.

Hoe is de muur opgebouwd, wat voor verwarming heb je / wil je, isolatie, gebruik van de ruimtes etc.?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Breena
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jul 2015, 12:39

Re: Stucwerk van leem

Bericht door Breena »

Er zit nu een speksteenallesbrander in, verder geen verwarming. Is ook niet nodig, het huisje is niet zo groot.

De buitenmuren zijn van baksteen, vloer is van hout, verdieping ook houtenvloer, raggelhout en gipsplaten plafond zowel boven als beneden. binnenmuren weet ik niet precies wat voor materiaal daarvoor gebruikt is, moet ik navragen zoveel verstand heb ik er niet van.

De muren die ik gemaakt heb is met latten en aan weerszijde houten platen.

Isolatie is niet echt goed te noemen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stucwerk van leem

Bericht door Dutch John »

Klinkt als dat het nodig is om alles te stuccen. De buitenmuren isoleren met lichtleem (stro, gedrenkt in kleipap) is nogal arbeidsintensief en je moet zeker zijn dat het vochttransport door de onderliggende muur gewaarborgd is. Je kunt ook een dunne isolerende stuclaag opzetten met houtkrullen, gehakseld vlas of een combinatie van beide. Ook hier is dunne kleipap de bindende factor. Kost geen drol, plakt overal op en geeft een zeer aaibaar uiterlijk. Na droging krijg je een vezelig ruw oppervlak met craquelé. Het materiaal weegt weinig, omdat er geen zand in zit. Het smeert wat lastig uit, je moet het opzetten met een kleine troffel. Wel uitvlakken met een spaan.

Naast de vrolijke, speelse literatuur van Evans, hier nog degelijke Duitse leemwetenschap: http://www.rivendellvillage.org/Building_With_Earth.pdf

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Stucwerk van leem

Bericht door Krelis »

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Stucwerk van leem

Bericht door ritsaert snijder »

Ga je lemen met natuurleem (zelf opgraven) of met kant en klare leem? Heb je ook gedacht aan kalkstuc? Heeft misschien zelfs betere regulerende eigenschappen. Waarmee is het huis nu gestuukt?
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Stucwerk van leem

Bericht door Ernest Dubois »

En dan heb je je paard haar, twee soorten die fijner korter en de langer diker haar. Dat laaste vind ik het mooist maar er is minder van.
Werken, das leuk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Stucwerk van leem

Bericht door Lieve »

Ik ben nu bijna een jaar het haar van mijn ruwharige honden aan het bijeen sparen, met de bedoeling ze in de afwerklaag van mijn rbb te gebruiken.
Ik heb alléén geen idee hoeveel haren ik hiervoor moet voorzien, of beter wat is het minimum te gebruiken haren die een verstevigend effect hebben.
Plaats reactie