brandwerendheid stroleem

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

brandwerendheid stroleem

Bericht door Pietje »

In Middelburg wil ik in mijn woning een binnen muur van lichte stroleem plaatsen, afgewerkt met een lemen pleisterlaag.
Echter de ambtenaren hier zijn nogal conservatief en onwetend en willen vooral bewijzen zien dat de brandwerendheid voldoende is.
Een TNO rapport wat ooit in opdracht van Tierrafino is gemaakt van een lemen plafond op riet accepteren ze niet omdat dat een plafond op riet is en geen muur, wat bij mij het geval is. Ook buitenlandse onderzoeken accepteren ze niet.

Weet u hoe ik hiermee om moet gaan of heeft u informatie over Nederlandse onderzoeken hierover?

Met vriendelijke groet,

Peter de Ligt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: brandwerendheid stroleem

Bericht door Krelis »

Pietje schreef:
In Middelburg wil ik in mijn woning een binnen muur van lichte stroleem plaatsen, afgewerkt met een lemen pleisterlaag.
Echter de ambtenaren hier zijn nogal conservatief en onwetend en willen vooral bewijzen zien dat de brandwerendheid voldoende is.
Een TNO rapport wat ooit in opdracht van Tierrafino is gemaakt van een lemen plafond op riet accepteren ze niet omdat dat een plafond op riet is en geen muur, wat bij mij het geval is. Ook buitenlandse onderzoeken accepteren ze niet.

Weet u hoe ik hiermee om moet gaan of heeft u informatie over Nederlandse onderzoeken hierover?

Met vriendelijke groet,

Peter de Ligt.
Hoe hebben ambtenaren daar lucht van gekregen? Je moet ze geen vragen stellen over zaken waarvan ze geen kennis hebben.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: brandwerendheid stroleem

Bericht door fikkie stoken »

http://www.bouwlokalen.nl/uploads/attac ... sfoort.pdf
Als je de PDF bekijkt zie je dat dit Nederlandse huizen zijn met de naam, plaats, architect met naam en adres, email, website etc.
Die zal toch wel zijn vingers niet branden, misschien dat de titel architect meer uitmaakt bij de gemeente bobo,s.

Er zit er toch ook 1 hier, Rits ? :fff

Ik zie daar iemand die voorzitter is van strobouw Nederland en ook architect is, gooi daar een balletje op.

In de pdf staan wel een aantal interessante tekeningen in.

Wellicht heb je er iets aan :wink: .
Voor alle duidelijkheid, tot op heden zijn er dus geen Nederlandse testen.
http://www.brandveilig.com/onderwerpen/ ... snel-42264 Hieruit komt het citaat.


viewtopic.php?f=30&t=4185 :roll: ben je niet geweest ?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: brandwerendheid stroleem

Bericht door Dutch John »

Wie vraagt er in hemelsnaam een ambtenaar wat hij binnenshuis mag of niet mag? Je wilt het toch veilig voor jezelf, niet voor iemand die niet weet waar hij het over heeft?! Je moet eens vragen of een houten lambrisering wel mag. En wat denk je van deuren? Hoe brandwerend zijn die?

Ik heb inmiddels smeulende praktijkervaring met lichtleem. Zie dit onderwerp voor de lichtleemwand en de kachel: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=30&t=4323 Ik moet aantekenen dat er tussen kachel en lichtleem geen extra pleisterlaag zit. De laag is als volgt: baksteen-lichtleem-stalen olievat-hete luchtlaag-bell (=weer stalen olievat).

Afgelopen winter hebben we de kachel een dag intensief gestookt (normaal is 3 uur voldoende). Hoewel de rookgastemperatuur slechts 120 graden was, is het waarschijnlijk dat door geleiding en inwendige afstraling de temperaturen richting achterliggende lichtleem veel hoger waren. Het begon na die dag te stinken in de ruimte en de stenen muur achter de kachel werd in de achterliggende ruimte handwarm. De lichtleem was gaan smeulen. Kachel uit laten gaan en versneld laten afkoelen door de kacheldeur open te zetten. De veenbrand stopte vanzelf. Naderhand geen last meer gehad. Logisch, het stro is waarschijnlijk verkoold. Wel een week lang een rooklucht binnen gehad.

Iets dat vanzelf weer dooft, is voor mij brandwerend genoeg. Uiteraard kan ik geen verantwoordelijkheid nemen voor wat een ander maakt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: brandwerendheid stroleem

Bericht door ritsaert snijder »

Deze ambtenaar heeft zelf ook lemen muren, daar hou ik mijn conservatieve collega's zoveel mogelijk buiten. De progressieve collega's zijn welkom. Maar uitgangspunt blijft; geen honden wakker maken. Maar bij een bouwaanvraag is dat niet te vermijden.

Fikkie schreef
Die zal toch wel zijn vingers niet branden, misschien dat de titel architect meer uitmaakt bij de gemeente bobo,s.
. De bobo's beoordelen de vergunningen niet!

Ik zou de binnenmuur in een later stadium plaatsen.
groet!

Ritsaert
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: brandwerendheid stroleem

Bericht door Kofi »

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161005_0250 ... n-tongeren
Beetje voorzichtig zijn met open vuur als je stobalen muur nog niet is afgewerkt.
Kermit
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mar 2011, 00:15

Re: brandwerendheid stroleem

Bericht door Kermit »

Oef... Drama.

Veel sterkte aan KSchurmans en familie ( http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=30&t=5776 )

Waren we nou maar allemaal mee komen lemen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: brandwerendheid stroleem

Bericht door Pietje »

Drama inderdaad...

Niet afgewerkte stro, droog, harde wind en dakdekkers die bitumen branden. Geen hoopgevende combinatie....

Sterkte aan de bouwers!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: brandwerendheid stroleem

Bericht door Pietje »

Gandalf postte een tijd terug een link van een brand in een strobalen huis in Belgie, waarbij de muren opengehaald zijn om het schroeien van de strobalen te kunnen blussen.

http://www.gva.be/cnt/aid1546852/strobo ... g-vat-vuur
http://www.pressreader.com/belgium/gaze ... 1620994666

Ik heb de architect van deze woning gevraagd of er iets mis is gegaan met de detaillering van de stro-constructie, en zijn verhaal was ongeveer als volgt:

De balen zijn correct geleemd / getrast, en hebben ook niet gebrand. Een (plastic) emmer met as uit de kachel is in een bijruimte gezet. Daar hebben de kooltjes weer vlam gevat en o.a. de buizen van de balansventilatie laten smelten. Het vuur is via deze buizen in de balen van het bijgebouw gekomen, en daarin was het onmogelijk met water te blussen. Er zijn twee rijen balen opengehaald, vervangen er weer terug geleemd / ge-traskalkt.
Er was amper brand. De balen in de vloer zijn door de leem brand/schroei-vrij gebleven.
Het huis is weer in gebruik; enkel veel werk om alle roet te verwijderen.

Ik denk dat het terecht is om n.a.v. dit gebeuren te concluderen dat alle leidingen die door stro heen lopen in leem gelegd moeten worden. Voor water/verwarmingsleidingen is dit misschien niet direct nodig, maar leidingen waar lucht doorheen kan (dus ook electra) mogen geen direct contact met stro hebben tegen smeulen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie