geschikte stucadoor voor leem

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

geschikte stucadoor voor leem

Bericht door williebam »

we zijn op zoek, naar een goede stucadoor voor leemstuc, die op korte termijn ons huis van stuccen (juni-juli) we hebben er al verschillende benaderd, maar de meeste schijnen te druk/niet geintereseerd te zijn. hier nog iemand met een tip?
alvast bedankt.

ps
onderstaande bedrijven hebben we al benaderd oa voor de leemstuc.

http://www.tuvalustrobouw.nl/ René Dalmeijer Proces Advies
Contactpersoon: René Dalmeijer
Thomas Hoodstraat 2
1086 WE Amsterdam
T. 06 - 48 95 54 19
E. rene.dalmeijer@hetnet.nl

http://www.ecobo.nl/ Ecobo
Contactpersoon: Henk Schuring
Rietkamp 2
8266 KE Kampen
T. 038 - 331 65 11
M. 06 - 26 46 24 56
E. ecobo@home.nl

http://www.eco-mission.nl/ ECO-mission
Contactpersoon: Ellen Stoffer
M. 06 - 49 60 25 15
E. info@eco-mission.nl

http://www.buildingtraditions.eu/ Building Traditions
Contactpersoon: Christo Markham
Eglantierstraat 19
1741 TR Schagen
T. 0224 - 29 87 29
M. 06 - 19 20 93 91
E. buildingtradition@gmail.com

http://www.stroenleem.nl/ Kloppenburg Stro en Leem Bouw
Contactpersoon Niels Kloppenburg
M. 06 - 42 48 49 35
E. info@stroenleem.nl

http://www.feelfreehome.nl/ FeelFreeHome
Contactpersoon: Hèrold Haring
Rijksstraatweg 22
2636 AX Schipluiden
M. 06 - 50 61 38 19
E. info@feelfreehome.nl

http://www.svarok.com/ Svarok Bouwservice
Contactpersonen: Audrey van den Heuvel / Piotr Bronicki
Mergelven 21
5464 PV Veghel
M. 06 - 25 56 20 01
E. audrey.veghel@gmail.com

http://www.leembouwcapiau.nl/ Leembouw Capiau
Contactpersoon: Harry Capiau
Van Verscheurstraat 24
6828ZW Arnhem
M. 06 - 18 94 57 18
E. leembouwcapiau@gmail.com
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door Dutch John »

Vreemd. Eén van de genoemde personen heb ik vorige week nog gesproken: het was maar slapjes in de branche.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door hotglass »

Hey DJ, heb zelfs jij dan niet door dat deze williebam een reclame pagina aan het opzetten is?

Ik zou het ondanks dat het mogelijk leuke leembouwers zijn in het sesamstraat hok smijten


:mrgreen:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door Dutch John »

Ed,

Toch wel, maar ik ken meer dan de helft van die lui en gun ze wel wat reclame.... Als TS slechts voor één leemkleier reclame zou maken, dan heb ik er moeite mee.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door hotglass »

Ha DJ,

Ik snap je redenering heel goed en het verloopt niet meer zo onstuimig op het forum als een tijd geleden,
maar dit kan zomaar als een boemerang terug komen.

Is dit dan niet het goede moment om sympathieke reclame uitingen op het forum te 'formaliseren'
en een soort overzicht van nuttige bedrijven te creëren.


Groet,

Ed
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door Pietje »

hotglass schreef:Is dit dan niet het goede moment om sympathieke reclame uitingen op het forum te 'formaliseren'
Dat zou het begin van het eind zijn. Bron van steeds weer discussie wie wel, wie niet, is het ecologisch of niet etc etc.
Ik ga met DJ mee. Overigens kan ik niet begrijpen waarom deze reclameactie nodig is. Leemstuccen doe je toch zelf...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door Dutch John »

Ik ben geen ervaren stukadoor, maar heb met cement, gips en leem gewerkt. Leem is het meest vergevingsgezind. Bij de eerste twee is het omslagbereik van week naar hard heel kort. Je moet soms snel werken. Nat maken helpt dan niet meer. Het is slecht voor de huid en je moet op tijd je gereedschap reinigen. Leem is daarom drie keer makkelijker om mee te werken, zeker voor de beginner.
In veel gevallen komt daar nog een vierde bij: bij leem is een minder strakke afwerking soms geoorloofd of juist gewenst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Als aanvulling (afwijkend van je stelling) als een strakke verdichte leemmuur gewenst is dan is het heel lastig om plekjes achteraf bij te werken. Dat is vooral zo met natuurleem maar ook met gekochte leem.

Ook al probeer je het met de meest fijne, gezeefde leem het wordt niet meer strak.

Dat betekent dat je de eindlaag in 1 keer goed moet opzetten.

Een voordeel van leem is dat je het gereedschap rustig in een bak met water kan zetten, dat moet je met gips en cement natuurlijk niet proberen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb de woonkamer in de leemverf (ipaint) gebruikt. Het plafond gerold en de wanden na het rollen laten aandrogen en afgestreken.

Reparaties zie je inderdaad, but I could not care less...

Onze slaapkamer heb ik net in de leemstuc (basis). Leuk werk en strak geworden. Grof opzetten, beetje bij beetje. Veel ineens valt er steeds af. Hierna afrijen met een lange lat en daarna het schuurbord erover. Niet te nat, dan zakt het uit of scheurt het tijdens opdrogen. Dat duurt ongeveer 3 weken (1a2cm).

Nee, ik heb geen ervaring. Het enige wat ik ervan kreeg was spierpijn en ik heb één muur over moeten doen vanwege overactieve hulp....dik opzetten lukt ze wel :lol:.

Hierover gaan we het afwerken met een leemverf. Ik weet nog niet hoe, maar ik denk kant en klaar kopen.

Mijn visie: gewoon doen!

Tim
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Ik ben geen ervaren stukadoor, maar heb met cement, gips en leem gewerkt. Leem is het meest vergevingsgezind. Bij de eerste twee is het omslagbereik van week naar hard heel kort. Je moet soms snel werken. Nat maken helpt dan niet meer. Het is slecht voor de huid en je moet op tijd je gereedschap reinigen. Leem is daarom drie keer makkelijker om mee te werken, zeker voor de beginner.
In veel gevallen komt daar nog een vierde bij: bij leem is een minder strakke afwerking soms geoorloofd of juist gewenst.

Groet,
DJ
Puntje is m.i. dat leem verburgerlijkt en de klant het net zo strak als gips wil hebben afgewerkt. Gips is dan de norm. Ik heb 5 jaar geleden een workshop bij Casacalida (strobouwclub) gedaan/gevolgd en daar kwamen toen ook voor het eerst stucadoors opaf.....Casacalida is opgeheven.....'de markt' weet leuke dingen soms om zeep te helpen. Wordt het mainstream dan eindigen we bij 'flexa'.

Ook de transportfiets van DJ vinden we met nexus7 terug bij Sparta :mrgreen:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door Dutch John »

Ik begrijp je. Het uiterlijk lijkt op het origineel, maar waar het eigenlijk om gaat -de inhoud- kan niet eens in de schaduw staan. De verpakking is tegenwoordig belangrijker dan de inhoud. Politieke correctheid komt vóór nuchterheid. En de consument lijkt niet eens anders te willen. Welkom in de brave nieuwe wereld en neem nog wat soma.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door Ernest Dubois »

Klopt, Leem laten doen door de stukadoor is lame.

Een stinkende mengsel van klei, zand, koemest, paardenhaar, brandnetel, stro. Alleen zand moest ik kopen bij een winkel, de rest gratis uit eigen tuin.

Afbeelding
Afbeelding
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door ritsaert snijder »

Mooi werk!
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door Dutch John »

Prachtig, de combinatie van leem en onbehandeld hout. Je werkt dat stopcontact nog weg?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: geschikte stucadoor voor leem

Bericht door Ernest Dubois »

Daar, onderste foto, uiterste rechts zei je een plank gespijkerde met geknipt spijkers, een plank van eiken hout. Zulke planken, op zo'n wijze wordt doorgetrokken over de hele lengte van dit muur en alle teken van leem vulling wordt uit de zicht getimmerde.

Alle stopcontacten/schaalkarren zijn opleg dozen voor het gemak. Lelijk zijn ze zeker in tegenstelling tot de bewaarde ijzer kabelbuizen wat ik zo mooi vind.

Binnenkant, (zie foto № 1) van de muren wordt wel met een, niet all te strak afwerking laag gestuukt en gewit.

.
Werken, das leuk.
Plaats reactie