Brandnetel in plaats van stro

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jet
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jan 2015, 22:40

Brandnetel in plaats van stro

Bericht door Jet »

Ik ben van plan een experimentele oven te bouwen gebruik makend van brandnetel in plaats van stro. Heeft iemand hier ervaring mee?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Brandnetel in plaats van stro

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom en een interessante vraag...Olifantsgras ken ik wel als brandstof maar brandnetels. Wat is het voordeel? er blijft toch maar weinig over van een gedroogde brandnetel?
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Brandnetel in plaats van stro

Bericht door Dutch John »

Ik vermoed dan Jet brandnetel als isolatie en wapening wil gebruiken. Ik zie geen bezwaren. Wel eerst goed drogen. Zal zich wat stengelig gedragen, maar daar helpt kneuzen of kort knippen tegen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jet
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jan 2015, 22:40

Re: Brandnetel in plaats van stro

Bericht door Jet »

Ik bedoel inderdaad als wapening en isolatie. Ik heb eerder een oven gebouwd met stro, waar ik de meest heerlijke pizza's in gebakken heb! Het nadeel van stro vind ik dat je het zonder het juiste gereedschap maar moeilijk in kunt korten. Ik heb bij mijn vorige oven ongehakseld stro gebruikt wat door de lengte niet heel fijn te mengen is met leem.
Ik hoop binnen twee weken een soort anti-kraak overeenkomst te sluiten met de eigenaar van een 900 vierkante meter grote volkstuin die al ruim 5 jaar ongebruikt aan het verwilderen is. Deze staat dus barstensvol met droge brandnetelstengels. Vandaar mijn idee deze te gebruiken. Als het goed gedroogd is, is het eenvoudig met de hand te breken. Het lijkt mij dat de isolatiewaarde zelfs groter dan is dan bij stro doordat door het gewicht van de leem stro veel meer platgedrukt wordt dan de steviger brandnetel.
Het verbaasd mij dat ik er niks op het internet over kan vinden. Misschien is er een reden waarom brandnetel niet geschikt is en kan ik daarom niets vinden.
Maar hoe dan ook, ik ben wel in voor een experiment!

Groetjes,
Jet
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Brandnetel in plaats van stro

Bericht door Dutch John »

Gewoon proberen. Zal qua stengeligheid tussen hennep en stro in zitten. Het blad -voor zover het er vanzelf al niet afvalt- zou ik verwijderen. Voegt niets toe. Om stro o.i.d. te hakselen heb je niet meer nodig dan (iemand met) een cirkel grasmaaier. Uitspreiden over het gazon en er dan een paar keer overheen maaien.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Brandnetel in plaats van stro

Bericht door ritsaert snijder »

oke, blijft interessant. De stengels zijn inderdaad hol. Maar je gebruikt de brandnetel dan in de minder hete zones? Of laat je het verkolen in het mengsel? Ik heb zelf goede ervaringen met riet, dat is ook heel stevig.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Brandnetel in plaats van stro

Bericht door Pietje »

Rits, waarom zou riet bij substantieel andere temperaturen verkolen dan stro of brandnetel?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Jet
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jan 2015, 22:40

Re: Brandnetel in plaats van stro

Bericht door Jet »

Top tip dat van die grasmaaier, dankjewel!

Mijn plan is als volgt:
Ik maak eerst een stevige pallet van dik tuinhout wat ik nog heb liggen. Die leg ik dan op stapels tegels als fundering. Op deze manier kan ik mijn oven verhuizen mocht het nodig zijn.
Op de pallet eerst een laag van ongeveer drie cm leem/vlas mengsel, zo groot de oven wordt. Ik bedoel daarmee vlas strooisel zoals gebruikt wordt in paardenstallen. Heb ik nog niet eerder gebruikt maar lijkt me heel fijn om mee te werken! Daarop een laag leem/brandnetel van ongeveer twaalf cm, ook zo groot de oven wordt. Dan een laag van vijf cm puur leem wat de bakbodem wordt. Geen toevoegingen aan de leem omdat de bodem niet poreus mag worden. Dit laat ik dan drogen. Eventuele krimpscheuren kan ik dan een eenvoudig opvullen. Daarop maak ik dan met zand de vorm die de ovenruimte gaat vormen en dat verstevig ik met natte kranten. Daar overheen een laag van ongeveer acht cm leem/vlas, maar veel minder vlas dan in de onderste laag omdat deze laag met name bedoeld is om warmte vast te houden. Een weinig vlas als wapening lijkt me verstandig. Ik weet nog niet of ik deze laag eerst laat drogen of dat ik meteen de volgende laag aanbreng. Dat wordt een laag van ongeveer tien cm leem/brandnetel. Dat eventueel laten drogen en dan nog een laag van ongeveer drie cm leem/vlas met zoveel mogelijk vlas, waar ik dan ook de schoorsteen van bouw.
Ik ben van plan de oven open en bloot aan alle weersomstandigheden bloot te stellen. Alleen de openingen dek ik dan af. Ik ben benieuwd hoe weerbestendig hij zal blijken! Als het niet goed gaat kan ik hem altijd nog afdekken.
Wat denken jullie, is het verstandig de verschillende lagen eerst te laten drogen of is nat op nat juist beter?
Als ik in februari zekerheid heb dat ik de tuin voorlopig mag gebruiken dan zal ik waarschijnlijk dan toch eindelijk een Facebook pagina starten en de bouw vastleggen met foto's en video.

Groetjes, Jet
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Brandnetel in plaats van stro

Bericht door hotglass »

Hallo Jet,

Als je oven aan alle weersomstandigheden bloot stelt gaat hij dus (in Nederland) voortdurend nat regenen.
Dat betekend in de praktijk dat je iedere keer als je de oven wilt gebruiken eerst de boel droog moet stoken.
Daar ben je dan één á twee dagen zoet mee en kost je een flinke berg hout. Erg nuttig lijkt me dat niet ! :fff

Een ondervloer van paletten om je oven te kunnen verhuizen heb ik ook mijn twijfels bij.
Als je langdurig (?) stookt kan de warmte van de oven door de bodem heen trekken en je paletten spontaan doen ontbranden.
Tenzij je alles dus steeds flink nat laat regenen.............. :lol:

Met een laag trottoir-tegels die je op stukjes tegel legt - zoals bij als dakterras tegels- en dat geheel boven op je paletten vang je dat probleem wel op.


Veel succes met je project,

Ed
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Brandnetel in plaats van stro

Bericht door Dutch John »

Het leemoppervlak verzadigen met meerdere lagen gekookte lijnolie maakt het regenbestendig. Hoe het dan met temperatuurwisselingen om zal gaan, weet ik niet. Meestal bouwt men er een dakje boven. Houd er in ieder geval rekening mee dat onbehandelde leem met organische toeslagen in de Nederlandse vochtige buitenlucht gaat schimmelen. Eindig dus altijd met een laag pure leem.

Een lemen vloer bakt door de hitte uit en kan bros worden. Vuurvaste steen ligt eerder voor de hand.

Elke laag eerst laten drogen kan, maar hoeft niet. Voor elke volgende laag eerst de ondergrond goed bevochtigen en liefst nog voorlijmen met een dunne verflaag van kleipap. Gehakseld vlas is prima spul om mee te werken. Sta niet te kijken van de hoeveelheid zaad die zal ontkiemen....

Voor isolatielagen zou ik geen leem, maar pure klein gebruiken om organische vezel aaneen te lijmen. In isolatie wil je geen warmtevasthoudend zand.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jet
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jan 2015, 22:40

Re: Brandnetel in plaats van stro

Bericht door Jet »

Bedankt voor alle input!

Ik ben een eigenwijze donder en wil zelf ondervinden hoe mijn oven erodeert en verrot als ik hem zus of zo bouw, haha!

Ik heb net gegoogeld naar "leem of klei proef" en vond daarmee gelijk een geweldige uitleg van verschillende proeven hier op het ecologieforum: http://wiki.ecologieforum.eu/Leem. Ik had dit forum tot een paar dagen geleden nog nooit bezocht maar ik heb het gevoel dat ik met mijn neus in de boter val!

Een paar dagen geleden heb ik een gat gegraven in de tuin om te kijken hoe de samenstelling van de grond is. De bovenste laag is 75 cm aarde. Dan 25 cm zand. En dan een laag wat ik als leek zou omschrijven als klei-achtige leem. Ik weet nog niet hoe dik deze laag is. Ik was heel optimistisch begonnen een vierkante meter naar beneden te graven. Na een halve meter heb ik een gat in het gat gegraven. Tot ik op ongeveer een meter diepte prachtig spul tegenkwam! Tenminste, ik denk dat het geweldig spul is maar weet het niet zeker. Grappig trouwens hoe je in een gat in de grond een gat in de lucht kan springen!

Vandaag ga ik beginnen met wat proefjes. Eerst maar eens met mijn emmertje op pad om nog wat meer 'spul' te halen!
Bijlagen
Een gat in een gat
Een gat in een gat
Een vierkante meter
Een vierkante meter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Brandnetel in plaats van stro

Bericht door Lieve »

Misschien kan je een ommetje maken en in de buurt gaan kijken waar een kelder voor een nieuw huis gebouwd word.
Die mensen zijn meestal erg blij als een gedeelte van de grond wil komen ophalen.
Anders moet je later iets verzinnen om het gat in je tuin te vullen.
En je hebt dan ook de mogelijkheid proeven te doen die jouw tuin heel laten.
Plaats reactie