Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

polowonder
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2014, 09:10
Locatie: nabij Gent (Vlaanderen)

Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door polowonder »

Hallo allen!

In mijn nieuwe woning ben ik van zin om wandverwarming te plaatsen (zelf doen). Het beste materiaal lijkt mij leem te zijn.
een 'ruwe' leem om de buizen te bedekken (met vrij veel stro voor de stevigheid), daarna een dunne laag afwerking (liefst in de massa gekleurd).

Tot daar toe zie ik niet meteen een probleem.

Ik stel mij wel de vraag of leem ook geschikt is om in de badkamer te gebruiken. De bedoeling is om ook in de douchecel wandverwarming te gebruiken, uiteraard betegeld. Ik meen ergens gelezen te hebben dat leem zelfs het beste is in de badkamer (vochtregulerend), maar hoe zit het met dat betegelen?
Zullen die tegels niet loskomen? Iemand daar ervaring mee?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou leem niet zomaar toepassen in de badkamer, het vocht lost het leem op. Tadelakt is wel een mooie oplossing. Met kalk kan je ook wel een en ander bereiken. Tegels over leem heen zetten heeft helemaal geen zin want de ademende en vochtregulerende eigenschappen van leem verdwijnen onder een tegel.
groet!

Ritsaert
polowonder
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2014, 09:10
Locatie: nabij Gent (Vlaanderen)

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door polowonder »

ritsaert snijder schreef:Ik zou leem niet zomaar toepassen in de badkamer, het vocht lost het leem op. Tadelakt is wel een mooie oplossing. Met kalk kan je ook wel een en ander bereiken. Tegels over leem heen zetten heeft helemaal geen zin want de ademende en vochtregulerende eigenschappen van leem verdwijnen onder een tegel.
Dank voor het antwoord. Dat was ook wat ik dacht.

Zou u danTadelakt in de ganse badkamer gebruiken, of enkel waar geen tegels moeten komen?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door ritsaert snijder »

Bezin voor je begint! Het is geen makkelijk materiaal om uit grondstoffen op te bouwen. Tijdrovend om te maken. Heeft onderhoud nodig. Kan wel heel mooi zijn. Maar wat doe je met kalkaanslag (zegt mijn vrouw dan). Ik heb wat geëxperimenteerd, maar ben er mee gestopt.
groet!

Ritsaert
polowonder
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2014, 09:10
Locatie: nabij Gent (Vlaanderen)

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door polowonder »

Het probleem is het volgende: normaal wordt een badkamermuur meestal met een cementlaag bekleed. Maar ik ben er zeker van als je dat boven een wandverwarming doet dat die laag zeker zal barsten.
Ik heb wel al van Tadelakt gehoord (op Duitse fora), maar ik moet eens deftig opzoeken hoe dat moet gebruikt worden.

Intussen denk ik aan een ander alternatief. Fermacell heeft platen waarin sleuven zitten om de verwarmingsleidingen in te plaatsen. Dus absoluut geen kans op barsten, en ik kan er meteen op tegelen. Wat ik niet wil zijn van die registers (platen met meteen de verwarmingsbuizen in. Zal wel goed zijn, maar dan heb je onder elk register telkens twee koppelingen, en dat wil ik nu net vermijden.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door ritsaert snijder »

Fermacell heeft een platensysteem. Dat is gipsvezelplaat. Mijn vermoeden is dat het niet optimaal zal geleiden.

Beton kan ook. Ik denk dat een kalk - zand - vezel stuc ook goed moet kunnen werken. Maar het hangt er ook van af wat je wil (veel massa = vertragend en stabiliserend, weinig massa = relatief sneller opwarmend). Een goede isolatie achter de muur is natuurlijk ook van belang.
groet!

Ritsaert
polowonder
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2014, 09:10
Locatie: nabij Gent (Vlaanderen)

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door polowonder »

ritsaert snijder schreef:Fermacell heeft een platensysteem. Dat is gipsvezelplaat. Mijn vermoeden is dat het niet optimaal zal geleiden.

Beton kan ook. Ik denk dat een kalk - zand - vezel stuc ook goed moet kunnen werken. Maar het hangt er ook van af wat je wil (veel massa = vertragend en stabiliserend, weinig massa = relatief sneller opwarmend). Een goede isolatie achter de muur is natuurlijk ook van belang.
Wat zitten surfen op (alweer) Duitse sites (weinig informatie te vinden in het Nederlands). Bij Fermacell heb je dus twee mogelijkheden.
- Ofwel werk je met hun 'Modul Heizung' dat zijn platen waar de leidingen al in verwerkt zitten. Daarbij vind ik als nadeel dat je per plaat telkens twee klemverbindingen moet maken. Met als risico op lekken. In hun brochure beweren ze dat, mits goed uitgevoerd, er geen lekken zullen ontstaan.
- Anders kan je een 'System Heizung' toepassen. Dan worden de leidingen op de normale manier tegen de muur geplaatst (op een 'Grundplatte'). Ik zie niet goed waarom die plaat nodig is (om hun zakencijfer op te trekken?). Daarna wordt een speciale cement gebruikt om de leidingen 'in te bedden'
Daarboven komen dan de Fermacell platen.

Tot daar wat een bepaalde Duitse leverancier voorstelt. (ik weet niet of ik hier namen van firma's mag vermelden).

Dus kan je in feite ook watervaste Gyproc platen gebruiken. Maar Fermacell is duurder, steviger, en... milieuvriendelijker.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door Tim »

Misschien iets voor je?

http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=13&t=4132

Als je ze komt halen, gratis.

[midden drenthe]

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door deleted »

Leem is prima in een badkamer voor muren waar niet direct spatwater op komt. Dus niet in de douche en niet rond de wastafel.

Vermits je daar toch tegels wil kan je er goedkoop een pleister van kalkmortel zetten (achter de stukken met tegels dus)
Mortel met Natuurlijke Hydraulische kalk of Nauurlijke hydraatkalk-met-trass is een prima op te tegelen.

Ik zou de dure gipsplaten gedrenkt in chemo mooi in de winkel laten. Gips is bovendien een slechte onderlaag, want gaat op den duur opzwellen.
Het grootste gedeelte is prima direct te lemen. Van een druppeltje hier en daar heeft leem ook geen last, maar dus best niet niet op plaatsen waar voortdurend een waterstraal op staat.

G
polowonder
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2014, 09:10
Locatie: nabij Gent (Vlaanderen)

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door polowonder »

Tim schreef:Misschien iets voor je?

http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=13&t=4132

Als je ze komt halen, gratis.

[midden drenthe]

Tim
Dank voor je voorstel Tim, maar voor 1 stuk van 15mtr en een stuk van 40mtr helemaal tot in Drenthe rijden (vanuit Vlaanderen)??

Ik denk dat het (aan de huidige brandstofprijzen) goedkoper is dat ik ze gewoon koop (en dan spreekt men van zuinige Nederlanders??? :roll:
polowonder
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2014, 09:10
Locatie: nabij Gent (Vlaanderen)

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door polowonder »

Gandalf schreef:Leem is prima in een badkamer voor muren waar niet direct spatwater op komt. Dus niet in de douche en niet rond de wastafel.

Vermits je daar toch tegels wil kan je er goedkoop een pleister van kalkmortel zetten (achter de stukken met tegels dus)
Mortel met Natuurlijke Hydraulische kalk of Nauurlijke hydraatkalk-met-trass is een prima op te tegelen.

Ik zou de dure gipsplaten gedrenkt in chemo mooi in de winkel laten. Gips is bovendien een slechte onderlaag, want gaat op den duur opzwellen.
Het grootste gedeelte is prima direct te lemen. Van een druppeltje hier en daar heeft leem ook geen last, maar dus best niet niet op plaatsen waar voortdurend een waterstraal op staat.

G
dank voor uw inbreng Gandalf. Na bezoek aan een leverancier, en nog wat zoeken op internet ben ik geneigd uw raad te volgen.

Intussen kwam ik in contact met een transporteur die 30ton (17m³) kan komen storten voor € 500 + BTW. Daar moet dan uiteraard nog stro bij, en die is enkel als basisleem te gebruiken, maar ik denk dat die prijs goed zit.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door Tim »

P-wonder,

Geen probleem, ik breng het wel naar Duitsland :lol:

@Benthus, als ik in de buurt ben, leg ik het bij de dictator heen.

Tim
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door Ingir »

Twee jaar geleden nog een leemcursus gedaan omdat ik hier de slaapkamers mee ga afwerken. Voor badkamers is leem uitermate geschikt omdat het grote hoeveelheden vocht kan absorberen en daarna langzaam weer afgeven aan de ruimte. Met mechanische ventilatie zou je dan geen behoefte hebben aan hogere debieten tijdens het douchen waardoor minder warmteverlies. Zoals gezegd is leem niet geschikt in spetterzones van douche, ligbad en wastafel. Het plafond is in ieder geval geschikt voor leemafwerking en afhankelijk van de omvang van de badkamer ook grote delen van de wanden.

Rondom de douche is tegels over leem zinloos omdat de leemlaag dan opgesloten zit achter tegels, beter die gipsvezelplaat met ingewerkte verwarmingsbuizen en daarover tegels lijmen. Scheelt ook veel basisleem om die buizen in te laten verdwijnen.

Tadelakt valt zelf te doen maar vraagt veel tijd en onderhoud. En je moet het ook mooi vinden :fff
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
polowonder
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2014, 09:10
Locatie: nabij Gent (Vlaanderen)

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door polowonder »

Ingir schreef: Tadelakt valt zelf te doen maar vraagt veel tijd en onderhoud. En je moet het ook mooi vinden :fff
Ik had nog nooit Tadelakt van nabij gezien. Zeer harde afwerking, en het schijnt me ook heel moeilijk om mooi effen te krijgen.
Ik heb al één keer een workshop lemen gevolgd. De basisleem zie ik mij perfect toe in staat om zelf te doen. Misschien probeer ik een stukje afwerking op een minder 'belangrijke' muur. Gaat het niet, dan kan ik nog steeds iemand vragen (de man die de workshop gaf is uit mijn streek). Mogelijks plaatst hij ook Tadelakt?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leempleister geschikt voor badkamer (muurverwarming)?

Bericht door ritsaert snijder »

Mijn idee is dat je goed moet nadenken over leem in de badkamer. Een directe waterstraal is duidelijk, dan stroomt het leem gewoon naar beneden. Condens van metaal of andere oppervlaktes wat er van af druipt betekent ook schade aan het leem. Met plafonds en met de overige muren is temperatuur heel belangrijk. Een koud oppervlak vergroot de risico's. Dus de opzet van de ruimte is belangrijk.

Van belang is ook het gebruik, nu maar ook in de toekomst. Als ik mijn dochters en mijn zoon achter elkaar laat douchen dan zal elk stukje leem naar beneden druipen. Als er alleen weldenkenden douchen dan zal er niets gebeuren.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie