Lichtleem

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Lichtleem

Bericht door deleted »

Lieve,

Ik lees ook vaak van toevoegingen van paardenhaar, varkenshaar enz.
Zou er enig verschil zijn met menselijk haar ?
Menselijk haar kan je gratis, zuiver en in grote hoeveelheden krijgen bij de kapper.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lichtleem

Bericht door Dutch John »

Kan aan mij liggen, maar mijn experimenten met paardenhaar leverden een behaard oppervlak. Glad, totdat je erover wrijft. Dan komen de aan het oppervlak liggende haren los. Afstoken kan, maar je houdt zwarte puntjes die op afstand een grauw uiterlijk geven. Scheren dan maar?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Lichtleem

Bericht door deleted »

Een kachel met een baard kan ook mooi zijn ...

Maar de wapening zit in principe toch niet in de dunne eindlaag , daar heeft hij toch geen nut meer ?

G
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Lichtleem

Bericht door Lieve »

Vele jaren geleden heb ik een binnenmuur van mijn toenmalige huis uit 1693 afgebroken.
Die muur was gebouwd met tussen verticale balken gevlochten houten latten, met daarop een maximum 2 cm dikke pleisterlaag met veel toeslag van paarde of misschien ezelhaar.
Deze laag was licht bruin, bovenop zat een laagje witte bepleistering.
Het geheel was erg stevig en zeer elastisch.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Lichtleem

Bericht door deleted »

Dat was een stuc op basis van kalk. (grondlaag met zand-kalk-haar en finish van kalk-fijnzand of kalk-marmermeel)

Vind je veel filmpjes van op Youtube: "lath & plaster"

G

PS: http://en.wikipedia.org/wiki/Lath_and_plaster
Plaats reactie