ondergrond voor leem muur

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

ondergrond voor leem muur

Bericht door MaartenB »

Hallo,

wij zijn bezig met een verbouwing, en ik was benieuwd of iemand ideeen heeft voor onze toekomstige lemen muur. Hebben op de 1e verdieping een geisoleerd voorzetwandje gemaakt die ongeveer 70cm hoog is (daarboven begint het schuine dak), maar nog zonder de afwerking (zie linker helft van de foto). Deze willen we nu met leem bekleden icm muurverwarming. Door de sloop van de oude slaapkamers hebben we aardig wat underlayment over.
Mijn oorspronkelijke idee was om de onderlayment er tegen aan te timmeren, dan de flexibele (alupex) buizen tegen het underlayment te monteren (horizontaal met kabelclips) en hier leem over heet te smeren. Ik vind alleen weinig over leem op houtplaatmateriaal, behalve dat het slecht hecht of te veel werking zou hebben. Ik kan me voorstellen dat het door de (enige) werking die het underlayment nog heeft zou kunnen loslaten. Ik zat er nog aan te denken om met een invalzaag vele ondiepe groeven in de underlayment te zagen om iets meer mechanische hechting mogelijk te maken. Misschien heeft iemand hier wat zinnigs over te zeggen wat wel en niet werkt. Of zouden de alupex buizen al genoeg hechting geven?
Andere opties zouden zijn:
-Rietmatten op het underlayment te nieten. Dat levert alleen wel extra dikte op en extra kosten.
-Kippengaas achter of voor de alupex buizen

Ideeen zijn welkom!

mvg,

Maarten
Bijlagen
20140322_175832_small.jpg
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door Lieve »

Wat is underlayment?
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door MaartenB »

Hoi Lieve,

Underlayment is een soort goedkope multiplex, maar dan voor constructievloeren etc bedoeld, niet voor zichtwerk.

mvg,

Maarten
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door Lieve »

Gleuven zagen in die platen lijkt me geen goed idee.
Een draagvlak aanbrengen voor de leemlaag zal stevigheid geven aan het geheel.
Riet en leem voelen zich beter samen dan metaal en leem.
Verschillende mensen op het forum hebben meer ervaring met muurverwarming in leem.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door MaartenB »

De platen zijn 18mm dik, het idee was om er niet hele diepe gleuven in te zagen hoor, gewoon 2-3mm om een wat ruw oppervlak te maken voor een betere hechting. Ik was trouwens net bij de Hornbach, daar waren de rietmatten niet zo duur (3,35 euro/m2 tegenover 6 euro/m2 bij anderen). Misschien voor dat geld het risico maar niet nemen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door ritsaert snijder »

Maarten,
het leem moet zich mechanisch hechten, underlayment is te glad, om en om inzagen zou wel kunnen, een primer kan ook, maar rietmatten zijn mooier en doen ook nog mee aan de isolatie.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door Dutch John »

Leem hecht uitstekend aan riet. Maar de totale hechting is zo sterk als het riet aan de underlayment vast zit. Eigenlijk heb je een materiaal gebruikt dat niet past bij leem. Een vlechtwerk van wilgentenen was beter, goedkoper, gezonder en eerlijker geweest dan verlijmd hout met een extra hechtprothese.

Maar daar ben je niet mee geholpen. Het gaat dus om de totale hechting. In dat geval lijkt mij de keuze tussen rietmatten achter de verwarmingsslangen of kippengaas er overheen. Bij de laatste zou je eerst een dunne laag leem tussen de slangen moeten aanbrengen, met het gevaar dat deze los trilt bij het vastslaan van het gaas. Bij rietmatten achter de slangen heb je dat niet en zoals Ritsaert stelt: het isoleert extra.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door MaartenB »

@Ritsaert:
Ja, voor de mechanische hechting dacht ik daarom inderdaad aan groeven. Heb je wel eens met zo'n primer gewerkt? Als ik naar de ingredienten kijk dan maak ik er uit op dat het gaat om behanglijm met verschillende soorten korrels (zand, marmerpoeder) etc. Heb je ooit gehoord van iemand die met succes leem heeft toegepast op houtplaat materiaal (met of zonder primer)?

@DJ:
Het underlayment komt van het slopen van de kamers, dus het zou zonde zijn dat weg te gooien, het zal ook extra stevigheid geven aan de wanden. Maar inderdaad zal de rietmat zeer stevig aan het underlayment vast moeten zitten, een tacker met enkele duizenden nietjes is onderweg :)

Ik ga denk ik toch maar voor het riet achter de buizen ga. Als ik er aan denk zal ik wat fotos plaatsen en m'n ervaring delen.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Maarten,

ik heb zelf een goede ervaring met een dunne houtwolplaat van 2cm te schroeven tegen het beschot (zit muurvast) en hier de muurverwarming plus leem op aan te brengen. De leem telkens wapenen met een vlasnet o.i.d.
groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door Wouter Gillis »

Hierbij nog de houtwolplaat die ik gebruikte. Er zijn natuurlijk nog andere merken...
Pavatex_isolant_natur20_web.pdf
(34.41 KiB) 309 keer gedownload
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door ritsaert snijder »

Maarten,
ik heb hier op verschillende plekken over hout heen geleemd, dat waren altijd kleine stukken en ook dan gaat het vaak niet goed met de hechting. Zeker met hangende leem zou ik het er niet op wagen.
groet!

Ritsaert
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door MaartenB »

@Wouter:
Aan zo'n houtvezelplaat zat ik ook te denken voor andere plekken, zoals de dakkapel (zie foto). Helaas is het hier in Nederland iets lastiger te krijgen dan in Belgie. Die isolant heb ik in het verleden voor ongeveer 5 euro/m2 gezien, maar is nu nergens meer te vinden voor die prijs. Mag ik vragen hoe je aan deze plaat bent gekomen?

@Ritsaert:
Gaat het om de aanbrengen wat een probleem is, of krijg je ook last van scheuren, of laat het zelfs los?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door ritsaert snijder »

Maarten,
het is de hechting, het komt los. Als je geen jute gebruikt barst het en komt het los, met jute blijft het hangen
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door Wouter Gillis »

Maarten,

Hier een link maar niet voor €5/m²...
moet vermoedelijk wel goedkoper kunnen. Ikzelf heb het hier bij een lokale handelaar gekocht, weet de prijs niet meer uit het hoofd.
http://www.groenebouwmaterialen.nl/a-29 ... 20mm-64m2/
groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: ondergrond voor leem muur

Bericht door ritsaert snijder »

Riet kan je ook halen bij een rietdekker...gebruikt riet is prima bruikbaar en meestal gratis.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie