Eerste basisleem ervaring

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Eerste basisleem ervaring

Bericht door Tim »

Hey Forummers,

Vandaag m'n eerste basis leem ervaring opgedaan.

Materiaal:
- Tieffedinges basis leem vochtig
- Speciekuip
- Troffel
- Spaan
- Schuurbord hout
- 3 hulpjes <10

Het laatste leverde vooral een boel schoonmaak werk op, maar de lol was er. Je kunt niet jong genoeg beginnen :wink:.

Te nat wil niet afwerken en te droog wil niet plakken op ondergrond. Ondergrond kalkzandsteen + leem voorstrijk (korrels).

Het resultaat:
2.jpg
3.jpg
3.jpg (28.7 KiB) 6882 keer bekeken
Tim
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Lieve »

Ziet er erg professioneel uit, gefeliciteerd, alle kleine handjes helpen.
Waarom stel je zelf geen leemmengsel samen?
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 02 mar 2014, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: tweede identieke bericht weggehaald RS
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Tim »

Dank je, ben er ook content mee. Heb wel spierpijn :oops:
Lieve schreef:Waarom stel je zelf geen leemmengsel samen?
Had gekund, maar ik heb de ruimte/tijd/zin niet. Het moet dan op straat gebeuren. Gehakseld stro, klei, leem, zand. Dan moet ik alles hier in de buurt opzoeken en gaan halen, mixer huren, de tijd erin steken. En dan blijft er weer een rest op straat liggen. Ik heb dat al een paar keer gehad (zand). 1x hielp een bord gratis, tweede keer kon het weer opgeschept naar het stort.

Dit was 2 klikken en 1m³ stond voor de deur. Uiteindelijk goedkoper. Er hoeft alleen water bij, het is al mooi homogeen incl. het stro.

Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door ritsaert snijder »

Te nat wil niet afwerken en te droog wil niet plakken op ondergrond. Ondergrond kalkzandsteen + leem voorstrijk (korrels)
.

Lekker er tegen aan kleien, strak trekken, beetje laten opstijven, beetje natmaken - opsponsen - en dan strak afmessen. Als je dan leem toevoegt krijg je last van de korrels (helemaal met natuurleem). Inderdaad is voor kleine hoeveelheden natuurleem minder makkelijk.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Tim »

Rits,

Ik vind het zo al mooi zat, maar de missus wil een lichtere kleur.

DAN DOE JE DAT ZELF MAAR :mrgreen: :mrgreen:

Mmmokay, er zal dus nog iets met kalk of leemfinish moeten gebeuren.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door jwardenier »

Ziet er mooi uit Tim , wat ga je uiteindelijk doen met leem ,je huis opnieuw afstucen?
Best handig wat van die kleine handjes ,en spierpijn het zal wel zwaar werk zijn, struct het zwaarder dan cement .
Ik heb nog geen ervaring met leem ,k heb wel al een leem vindplaats achter op het land .de leem uitgeprobeerd op een plankje met randjes er opgetimmerd ,verschillende zand toevoegingen uitgeprobeerd om krimp te bepalen . veder ben ik nog niet gekomen . J W
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door ritsaert snijder »

@ Tim,
ik ben nog aan het oefenen met het selectief luisteren naar de missus.

Je kan het leem trouwens ook glad krijgen door het met zo een ronde spaan door te blijven gaan...goed voor de spierpijn.

@ Wardenier,
dat is een mooie test, de vakjes, wat was de uitslag?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Tim »

jwardenier schreef:Ziet er mooi uit Tim , wat ga je uiteindelijk doen met leem ,je huis opnieuw afstucen?
Neu, ik heb de woonkamer ooit gerold met leemverf, over het bestaande stucwerk, daarna afgestreken. Oker wit. Je ziet overal de streken nog van de spaan, lekker rauw.

Dit nieuwe stucwerk is in onze nieuwe slaapkamer. De vorige bewoners hadden een badkamer van 4x8, die heb ik verkleind tot 2,5x2. De rest wordt slaapkamer. Dit was een nieuw muurtje, de rest is wat onder de tegel vandaan kwam, dat moet nog. Ik gooi de leem daar direct op.

@Rits, ik luister al jaaaren selectief, maar sommige dingen kun je beter goed luisteren :wink: .

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door jwardenier »

Ritsaert, Dit was leerzaam , neutraal tot 1/6 deel zand gaf weinig krimp bij 1/3 tot 1/4 zand toevoegen scheurde het plaatje zelfs naar verloop van tijd .Neutraal tot 1/6 zand toevoeging kon het plaatje leem zelfs gelost worden ,leek me leuk om leemstenen te maken. ik heb geen stro of andere toevoegingen uitgeprobeerd .
Tim ,dat was wel een heel grote badkamer ,en echt luisteren daar schort het bij mij ook wel eens aan ,maar k heb wel geleerd dat miss altijd gelijk heeft als het gaat om de kleuren of huisinrichting [en de rest vaak ook]
Gr J W
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Pietje »

jwardenier schreef:Ritsaert, Dit was leerzaam , neutraal tot 1/6 deel zand gaf weinig krimp bij 1/3 tot 1/4 zand toevoegen scheurde het plaatje zelfs naar verloop van tijd .Neutraal tot 1/6 zand toevoeging kon het plaatje leem zelfs gelost worden ,leek me leuk om leemstenen te maken. ik heb geen stro of andere toevoegingen uitgeprobeerd .
Dat is inderdaad hoogst interessant! "Neutraal", dus geen zand toegevoegd, heeft het hoogste klei-gehalte, en daarmee de meeste krimp. Maar jouw meting geeft anders aan?

Heb je een paar eetlepels in een jampotje water gedaan, geschud en een paar dagen laten bezinken? ik ben dan wel benieuwd naar het kleigehalte... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door jwardenier »

Dit heb ik gedaan ,de pot staat nog in de kast .Waar zou ik naar moeten kijken ?volgens mijn beoordeling zit er niet veel klei in deze leem
We wonen op een hoge zandkop ,het land loopt tot bijna de bovenzijde ,daar vond ik leem toen daar palen geplaatst moesten worden voor een afzetting ,eerst een bal van gemaakt en gekeken hoe het plakte daarna een testje in water kijken naar bezinksel toen getest op een plankje .Vermoedelijk zit er al zand door de leem wat kan verklaren dat bij neutraal geen krimp optreed .
In de omgeving zijn paddenpoelen aangelegd ook een ter hoogte van mijn vindplaats ,het jaar rond staan deze vol water. gr J W
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Pietje »

jwardenier schreef:Vermoedelijk zit er al zand door de leem wat kan verklaren dat bij neutraal geen krimp optreed .
Precies, en dat kan een waterproefje laten zien. Soms kun je inderdaad ongemengd aan de slag met datgenene dat je zo uit de grond haalt.

Wat mij vreemd overkomt is dat het toevoegen van zand te krimp doet toenemen. Dat zou namelijk minder moeten worden. Maar we dwalen een beetje af ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Ernest Dubois »

Lieve schreef:Ziet er erg professioneel uit,
Ik ben zeker dat dit niet beledigend bedoelde is. Leem komt tot zijn waar recht als het zelfs niet all te vlak en egaal aangelegd wordt wat is vaak het geval bij zogenoemde professioneel werk. Dat is natuurlijk een mening maar het klopt wel.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door ritsaert snijder »

EdB,
Ik snap wat je bedoelt, maar het hangt ook wel van de situatie af natuurlijk. En of je er nog een laag kalkverf of iets dergelijks overheen zet. Ik vind zelf een muur van vlekkerige natuurleem heel mooi die dan weer strak is opgezet en redelijk glad is getrokken.
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Lieve »

Mijn felicitaties zijn echt, ik sta in bewondering voor het resultaat.
Ik vrees dat bij mij de kleine vingertjes mogelijk mee in een eindresultaat verwerkt zouden zijn.

Verder kan men nog uren, dagen bezig zijn over wat mooi is, maar dat lijkt me iets te persoonlijk.
Plaats reactie