Eerste basisleem ervaring

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door jwardenier »

Pietje , je hebt gelijk , ik heb het plankje nog eens bekeken ,hoe meer zand des te minder de krimp maar de te groter de broosheid .De scheuren komen door te veel zand toegevoegd aan de leem ,neutraal geeft 1 a 2 m m krimp op 15 x 20 x 2 cm .
Dan heb ik nog een vraag aan Tim , je schreef je woonkamer met leemverf te hebben gerold en daarna afgesmeerd .
Bedoel je daar een voorstrijk mee die je over het bestaande stucwerk hebt gerold ? en komt dit uit een potje of heb je zelf iets samengesteld .
Lieve , ik vind het ook mooi , maar smaken verschillen ,gelukkig maar ,anders waren we snel uitgepraat .
Met cement stuken heb ik menigmaal mijn vingers door geschuurd ,behang er af . erg pijnlijk , dom van mij om geen handschoentjes aan te trekken .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door ritsaert snijder »

Ik vind het ook altijd wel inspirerend om te zien wat anderen mooi vinden!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Tim »

Lieve schreef:Ik vrees dat bij mij de kleine vingertjes mogelijk mee in een eindresultaat verwerkt zouden zijn.
Klopt, ze zitten erachter :lol:. De eerste vingers zitten er al in: Is het droog -> punnik... :fff

EDB: Het is niet volledig strak, ik heb het opgebracht, aangestreken, lat erlangs, bijstrijken, schuurbord. De heuvels op de zoom foto zijn de streken van het bord. Er komen inmiddels al wat scheuren in, ik denk dat het wat te dik opgebracht is. Ik vind beide mooi, het is maar net hoe het zin is. Vrouwlief vind dit mooier.

JW: Ik heb toen ook leemverf in de winkel gekocht (dubomat = is helaas niet meer), in de bak gegoten, wolroller erdoor en dik erop zetten. Toen het ik alles erin had (lichtjes opgestijfd) met de spaan vlak gestreken. Daarna hetzelfde nogmaals gedaan. Ook alle plinten zo op het kale hout gezet. Zelfde voor het plafond (gips), maar die wel in de voorstrijk, echter niet af gespaand, maar met een fijne roller afgewerkt.

Ik denk dat er uiteindelijk 2mm op zit.

Zoiets was het:
zoiets.jpg
Zo is het nu:
IMAG0797.jpg
Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door jwardenier »

Zier er mooi uit Tim ,Bedankt . Gr J W
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Lieve »

Een huis dat ik vroeger bewoonde, had lemen binnenmuren (vakwerk), deze leem was niet vermengd met stro, maar met (dierlijke) haren. Deze materie leek me erg stevig.
Ik heb geen idee van welk dier deze haren waren, ik denk niet dat het schapenvacht was, de haren waren harder.
Weet iemand hier meer over?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Dutch John »

Als je met leem werkt, dan gebruik je wat ter plekke voorhanden is. Hangt dus af wat voor beesten in de buurt zijn of waren. Vee of paarden liggen voor de hand.

Tim,

Als je die putten wilt voorkomen, dan mengsel meer water geven of dikker opzetten. Vlak zetten. Iets laten aandrogen en dan verdichten. Beter weer wat na te moeten maken tijdens verdichten dan te vroeg beginnen met verdichten. Tenzij het juist niet de bedoeling is om een strak vlak te krijgen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Vertel wat meer over dit haar, bv. lengte, verhouding in de mengsel, kleur. Het meeste geschikt is natuurlijk rendier haar maar waarschijnlijker in België is paard of misschien varken haar gezien dat de metselaar s'winters zijn beroep moeilijk kon uitoefenen deed hij vak slachtwerk in die tijd en haar van varkens bewaard hij voor de specie later. Konijn haar is ook geschikt maar je schrijf dat het dikker haar was. Koe, hond, mens haar is minder geschikt omdat het te vettig is en aan de specie of leem minder goed hecht.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door ritsaert snijder »

JWardenier schreef;
ik heb het plankje nog eens bekeken ,hoe meer zand des te minder de krimp maar de te groter de broosheid
Die broosheid kan komen door te veel zand maar kan ook worden veroorzaakt door de korrelverdeling. Te fijn zand en te weinig grover zand is is dan vaak de oorzaak.
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Lieve »

Het huis was gebouwd in 1597, naast de grote markt van Brussel.
Na enige gedachten uitwisselingen zal het waarschijnlijk, paarden en ezel haar geweest zijn.
Gisteren zijn we een lading leem gaan ophalen.
Ik ga proberen met de mensen van de manege om een paardenharen te verzamelen.
Word getest en vervolgd.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Ernest Dubois »

Ja, nu beginnen de haren te vallen dus het moet lukken. Het werk zit in de losse kloppen van de haren voordat je het door de leem gaat mengen anders heb je een stuk dichtgeplakte haren die een zwakte in de leem vormen. Ik klop de haren loos met drie speciale voor dit doelende latjes in de hand op de werkbank en de losse haren direct in de specie kuip mengen.

E.DB.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Dutch John »

E.DB.,

Mijn ervaring met fijn paardenhaar is dat het inderdaad klontert en te fijn is voor stevige wapening. Bovendien wrijf je het op, als de laag eenmaal droog is. En dan moet je de muur scheren of afstoken..... Manen -eventueel kort geknipt- zijn denkelijk beter als wapening.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Ernest Dubois »

Hoi, iemand heeft mijn spelfouten gecorrigeerde. Dat is mooi bedient, bedankt.

Om eerlijk te zijn, ik vind een haarig toevoeging meer geschikt voor een kalk pleister dan leem zeker als het over een boven of afwerking laag gaat, toch twijfel ik niet aan dat paardenhaar een historische correct toevoeging in de leem is geweest maar dat gaat ook gepaard met het feit dat dat zelfde leem was waarschijnlijk op zijn minste gekalkt als afwerking. Als bewapening heb ik geen bezwaar tegen kort paardenhaar en zie manen haar als een kostbaar en intensief onderneming maar dat loos kloppen is zeker geen overbodig werkzaamheden maar een integraal onderdeel van het proces.

E.DB.
Werken, das leuk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Lieve »

In die dagen was er zeker voldoende stro of hooi of andere aanwezig, waarom iets zo moeilijk als paardenhaar gebruiken, of is het toch iets anders??
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door ritsaert snijder »

of jute, mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar riet.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Eerste basisleem ervaring

Bericht door Ernest Dubois »

Reit, hoe gaat dat in de praktijk? Over stro te spraken is een beetje misleidende je heb dan stro in grof vorm wat in eerst instantie als vulling/isolatie is bedoelt en ten tweede als bewapening en dan stro versnipperde of haksel en dat is het tegenovergesteld, eerste bedoelt als bewapening en dan als vulling of verlenging. Dus als ik leem wil gebruiken als een massief gewelfd vulling tussen balken als plafond doe ik een flink portie lange/grof stro in dat mengsel. Dat vermindert de gewicht en isolerende goed. Maar en afwerking mengsel krijgt stro haksel dat makkelijk gladgestreken kan en die de oppervlak verbind wat klein schuren voorkomt.

E.DB.
Werken, das leuk.
Plaats reactie