Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Bericht door dano »

Is er een centraal punt waar de veldtesten voor leem beschreven worden en hoe je ze moet uitvoeren? Zoals de watertest, worstproef, baltest, hoe het aan je handen plakt test, plankjestest, achtjestest etc.

Namelijk ik ben bezig leem te maken. De grond die ik als basis heb lijkt klei te missen, maar doorstaat wel de worstproef en balproef als ik de aarviochtige grond ietsje natter maak. Als de grond aardvochtig werekn ze wel of niet. De test is niet eenduidig of ik voer hem niet goed uit.

Ik vind het dus moeilijk om de fractie silt en klei te bepalen. Tegelijkertijd kan ik nergens de volledige testen vinden en hoe je ze moet uitvoeren. Ik zie enkel wat voorbeeldjes of fragmenten verspreid over dit forum in verschillende topics.

Hier hou ik een dagboekje bij wat later op het forum komt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Bericht door Dutch John »

Hier een bijbel die verplicht leesvoer zou moeten zijn voor elke kleier:
http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekre ... stid=53959
En als je zelf rockets gaat lemen: http://library.uniteddiversity.coop/Ene ... _Build.pdf

Ik vermoed dat je met de praktische informatie uit deze boeken het best geholpen bent. Tip: als je winkelt via een Amerikaanse boekaanbieder, wordt dan niet te hebberig. Er zijn nogal wat boeken over leem en stro...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Bericht door ritsaert snijder »

Dano,
Je gaat mooi diep om leem te doorgronden! Naast de wetenschappelijke benadering kan je ook de praktische kiezen. De beste test voor mij is de plankjestest http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 0&start=15. Je kan dan alle aspecten redelijk goed beoordelen. (die plankjestest was ook te zien op de rockettdag). Je mengt het leem met verschillende hoeveelheden scherp zand en je beoordeelt het resultaat op stevigheid en krimp. Als het voldoet dan is het oke; anders kan je er ook nog voor kiezen om klei of zand bij te mengen.

Bouwleem kan je alleen zo uit de grond halen in bepaalde delen van België.
groet!

Ritsaert
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Bericht door dano »

Het lijkt mij logisch dat op dit ecologisch forum een standaard document komt waar alle veldtesten voor leem classificatie in staan beschreven. Ik wil daaraan bijdragen, wie nog meer?

In dat verlengde kunnen een klein aantal testvormen geproduceerd worden die dan via de site aan leden verkocht kunnen worden. Bijvoorbeeld de 8 vormige mal voor de bindkrachtproef.

Dit vindbaar en beschikbaar stellen van al lang bestaande testen draagt bij aan een beter begrip van de gevonden leem en bevorderd de DIY ecologie. Dat was toch de bedoeling. En wellicht doet dat het aantal posts in de stro leembouw toenemen ;)

Bijvoorbeeld: uit het boek Leichtlehmbau van F. Volhard, blz 34
..Veel lemen doen een hogere bindkracht voor dan ze bezitten. In twijfelgeval en voor elke verwerking waarbij een precieze definitie van de bindkracht nodig is, zoals prefab delen, steenproduktie, putzmortel, zeer lichte mengsels, wordt de volgende bindkrachtproef aanbevolen.
..DIN 18952 Bl. 2.. De norm is bereikt wanneer een 200 gram kogelvormige uit goed doorgewerkte leem van 2 meter hoogte wordt laten gevallen een 50mm grote kruisvormige afplatting krijgt. Deze test is dus een standaard in Duits leembouw, maar op het forum had ik hem nog niet gezien.

Vandaar dat ik zeg bundelen die testen, uitschrijven, wat foto's er bij en het wordt voor iedereen makkelijker om aan de slag te gaan en makkelijker om er met elkaar over te praten..

@ritsaert de wetenschappelijke (lab) en veldtesten lopen bij mij naast elkaar. kunnen ze elkaar meteen controleren en krijg ik sneller gevoel voor de materie. Die plankjes test lijkt mij ook een hele goeie, tenslotte krimpt alleen de klei, toch? Is er een standaard voor, bijvoorbeeld de afmetingen van de bakjes en de startvochtigheid van de leem
Laatst gewijzigd door dano op 31 mei 2013, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Bericht door ritsaert snijder »

Dano,
Oke, maar als ik leem gebruik wil ik dat het voldoet aan mijn eigen norm, dat het hard genoeg is voor een muur bijvoorbeeld. Ik kan dan wel een test doen met een monster leem, maar als ik aan mijn volgende kuub begin heeft die een andere samenstelling.

In de praktijk ga ik gewoon smeren, en als het minder goed is gebruik ik het als raaplaag. De betere kwaliteit gebruik ik als raaplaag. Of als stampleem. De beste kwaliteit als toplaag en die verdicht ik vervolgens zo goed als ik kan. Dan krijg je een behoorlijk gladde en harde en toplaag. Die nooit helemaal vlak wordt.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Bericht door dano »

je hoeft die testen niet te gebruiken, maar als je of men dat dan wel wilt dan zijn ze in ieder geval te vinden zodat ze uitgevoerd kunnen worden en op de meest consistente manier :wink:

Bovendien de meeste van die testen zijn snel uit te voeren. Dat kan mislukking, tijd, irritatie, troep of zelfs ongelukken schelen.. Het gaat er mij om dat de testen nu niet te vinden zijn.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Bericht door ritsaert snijder »

Dano,
ik ben het wel met je eens dat een soort kennisbank ideaal is; we hebben daar de wiki voor. Ik zal is navragen naar de vorderingen op dat gebied.
groet!

Ritsaert
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Bericht door dano »

Wat ook een praktisch oplossing is om bovenaan bij een rubriek, ter hoogte van de mededelingen, dit soort basisdocumenten te plaatsen.
Maar een wiki is inderdaad centraler daar leem testen ook bij ander rubrieken terugkomen dan stroleem bouw, bijvoorbeeld kachelbouw..

Betekent dit dat jij mee wil helpen aan een document met alle veld testen om leem te classificeren? Waar die dan komt te staan is van latere zorg..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Bericht door ritsaert snijder »

Dano, ik wil wel meewerken aan een leem artikel. Verwerkingsmethoden en zo. Ik gebrui maar een paar methodes dus daar weet ik niet veel van.

Ik zal vragen hoe het gaat met de wiki.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Bericht door ritsaert snijder »

Een opzet;

leem wat kan je er mee & voor en nadelen
leem kopen of zoeken?
classificatie van leem
bouwen met leem
afwerken van leem
groet!

Ritsaert
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Bericht door Krelis »

ritsaert snijder schreef:Een opzet;

leem wat kan je er mee & voor en nadelen
leem kopen of zoeken?
classificatie van leem
bouwen met leem
afwerken van leem
Wat leembouw betreft is alles toch wel uitgekauwd? Cascalida.be heeft zich al min of meer opgeheven, omdat leembouw inmiddels -welliswaar marginaal- mainstream is voor de geïnteresseerden. Zal iemand als Rijven (ook een boek) er zo moeilijk over denken?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Bericht door Krelis »

ritsaert snijder schreef:Dano, ik wil wel meewerken aan een leem artikel. Verwerkingsmethoden en zo. Ik gebrui maar een paar methodes dus daar weet ik niet veel van.

Ik zal vragen hoe het gaat met de wiki.
Ritsaert

Zoals zeisen: lemen moet je doen -en overdoen. Dat is het leuke ervan. Ik heb zelf gemerkt dat het niet zoveel zin heeft een cursus te volgen en een paar jaar later te starten met een klus.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Centraal punt voor grond / leem classificatie veldtesten

Bericht door deleted »

Krelis schreef:
ritsaert snijder schreef:Een opzet;

leem wat kan je er mee & voor en nadelen
leem kopen of zoeken?
classificatie van leem
bouwen met leem
afwerken van leem
Wat leembouw betreft is alles toch wel uitgekauwd? Cascalida.be heeft zich al min of meer opgeheven, omdat leembouw inmiddels -welliswaar marginaal- mainstream is voor de geïnteresseerden. Zal iemand als Rijven (ook een boek) er zo moeilijk over denken?
Ben zelf ook al eens op locatie geweest bij Casacalida.
De links en publicaties ook allemaal doorgenomen.

Maar, neen, vanuit pure bouwfysica is daar echt niet veel kennis te rapen.
Ze hebben praktische ervaring. Ze hebben bestaande buitenlandse voorbeelden toegepast in het Belgisch Limburgse klimaat.
Of die bouwwerken het ook goed gaan doen in bijvoorbeeld een veel harder en vochtiger klimaat zoals waar ik woon, of een klimaat aan de kust , geen idee.
Zal een gok blijven voor de eerste die het probeert. Veel fundamentele kennis is er niet over het onderwerp.

Idem voor leem in het algemeen. Zeer weinig bruikbare info te vinden in het Nederlands.
Aanhangers vinden dat leem goed voor alles is: vocht bufferen, maar evengoed alles droog houden, isoleren, maar evengoed warmte opslaan, enz .
Leem heeft natuurlijk typische eigenschappen. Die kan je in je voordeel gebruiken, maar die kunnen evengoed in je nadeel uitvallen. De situatie is daarin bepalend.
Met mythes zijn we dus niet zoveel.

G
Plaats reactie