Grondstaal leem-analyse?

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door ritsaert snijder »

Vaak blijven roeren....succes!
groet!

Ritsaert
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door Jimmeuh »

Ben eigenlijk benieuwd naar hoe het zit met kleurverschillen.

Stel ik begin wat te stuccen, blijkt dat ik wat te weinig heb.
Ik maak wat bij, om achteraf te merken dat er serieus kleurverschil in de mengeling zit.

Eén van de hoofdredenen die me nu nog altijd motiveren om gewoon zo'n bigbag te bestellen voor het in-huis-stucwerk.
Huisje breek mij niet...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door ritsaert snijder »

Jimmeuh,
Je verft de leemlaag niet? Kalkverf (of krijt) is mooi en heeft ongeveer dezelfde eigenschappen.

Als je de leem als eindlaag gebruikt, zonder verf, zou ik je aanraden om hem heel goed te verdichten. (dichtspanen, niet met rvs want dat geeft zwarte vlekken)

Een echt egale kleur is lastig. Ik zou voor de stuclaag een grote voorraad maken in troggen en goed mengen en onderling mengen. Kleine onregelmatigheden geven dan toch vlekken in de kleur.

Als je een echt egale kleur wil zou ik er een laag leemfinish overheen zetten. Of kalken.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door Dutch John »

Smaken verschillen. Het stro-hotel waar ik aan meegewerkt heb is aan de binnenzijde grotendeels met kalkverf geschilderd. Die paar muren die niet geschilderd zijn, vind ik de mooiste. Het "leemgevoel" schilder je toch weg met verf. Bij de buitenmuren hebben we pigment gebruikt in de finishlaag. Om geen kleurverschillen te krijgen, dien je de hoeveelheden -en met name het pigment- netjes te meten. En met grote hoeveelheden werken, zoals Ritsaert al meldde. Beter een hele speciekuip over, dan een halve emmer tekort. Spul kost toch geen drol en je kunt het lang bewaren. Altijd handig als je wat moet bijwerken. Om een lichte kleur te krijgen dien je als basis ook een lichtkleurige klei of leem te nemen.

Hier en daar een vlekje hoort bij een leemafwerking. Net als ronde buitenhoeken met een grote straal en een niet al te strakke afwerking. Je mag zien dat het handwerk is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door Jimmeuh »

Inmiddels de bovenste laag water afgeschept.
Vervolgens alles overgeschept in een nieuwe trog, zonder het grind.
Momenteel een quasi mooie egale structuur/kleur.
Echter is het nog veel te nat.
Vermoed dat ik te veel water heb toegevoegd in het begin.
Bijlagen
2013-05-26 19.54.20.jpg
Huisje breek mij niet...
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door Sandman79 »

Al doende leer je toch , ni jimmeuh? ;)
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door 12much »

Ik maak wat bij, om achteraf te merken dat er serieus kleurverschil in de mengeling zit.
geen zorgen over maken, ga eerst je basisstuc maar opzetten. Die kleur komt vanzelf en bij geen een van mijn leemklussen was iemand achteraf niet tevreden met de kleur(verschillen). En ik ben gedeeltelijk kleurenblind :lol: :lol: Het leuke is, dat je zelfs nog met plezier de buitenste laag er gedeeltelijk afhaalt, opnieuw inkleurt en er weer op zet, zo gemakkelijk is dat. Hoef je met regulier stucwerk niet te proberen. Of je zet er gewoon een nieuw laagje bovenop. Ik heb nog wat roestbruin, okergeel en loodwit (de KLEUR, hey:-) mengseltje maken, probeer aan een paar handjes caseïne te komen om er doorheen te mengen, mooi rond speelzand en/of zilverzand gebruiken, een handje quartz erdoorheen geeft mooie iriserende glinsteringen, speksteenpoeder of zaagmeel van de steenhouwer (als je 1 kleur wilt, van tevoren even aan ze vragen, anders is het grijs) heerlijk spelen en genieten gewoon. (en je vrouw/partner is achteraf toch blij met je zachte handjes:-)
Never burn faster than your Wocket.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door Dutch John »

Ben een RMH onder de veranda aan het kleien. Bedoeld als vaste opstelling voor de MPR, dus als multifunctioneel buitenfornuis; verwarmd bankje is maar bijzaak.
Is er eigenlijk een Nederlandse benaming voor het Engelse "cob", zijnde een leem-zand-stro mengsel? Meestal duiden we cob aan als leem, maar leem is er slechts een bestanddeel van. "Raap" zou kunnen, maar dan denk ik meer aan een stuclaag die minder zand bevat dan cob.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door ritsaert snijder »

Jimmeuh,
Vandaag staat er vast al een laagje water op, als je dat er telkens afhaalt. Je kan er ook leem/zand bij doen voor een dikker mengsel. Bij een zuigende ondergrond werkt wat nattere leem prima (wordt dan heel snel droog). Ik gebruik ook kalk om mijn toplaag lichter te maken.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door gerard »

Dutch John schreef:Is er eigenlijk een Nederlandse benaming voor het Engelse "cob", zijnde een leem-zand-stro mengsel? Meestal duiden we cob aan als leem, maar leem is er slechts een bestanddeel van
In hoeverre Adobe als begrip Nederlands is weet ik niet, maar stroleem=cob=adobe.
Groet,
Gerard
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door Jimmeuh »

Momenteel is mijn tuin bijna de voortuin van de Himalaya...
(de buren zijn begonnen met het uitgraven van de kelder)

Hier ook een staaltje van genomen. Hier noemt men dit "klei".
Op water gezet... maar is blijkbaar zeer 'puur'... daar ik geen verschil zie over de ganse hoogte.

Volgende stap was de mixer erin en wat water bijvoegen... krijg ik net een zalige pasta.
Vervolgens wat zand erbij... malletje opvullen en de rest lekker tegen de muur ter test.

Dit werkt al wat beter als die vorige staal. Quasi geen steentjes, geen rotzooi..... en het mooist van al.... een vrachtwagen of tien, net langs mn deur :)
Bijlagen
leemstaal2.jpg
Huisje breek mij niet...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door ritsaert snijder »

Jimmeuh,
Ik denk op de stippellijn wel een overgang te zien. Die overgang kan heel slecht te zien zijn, dan zijn er geen grote verschillen in de omvang van de deeltjes (traploze overgang :) ).

Als dit dan vervolgens klei is met een deel silt, dan kun je waarschijnlijk veel (3 a 4) delen metselzand toevoegen en zou het een prima leem kunnen worden.

Omdat je veel hebt kun je nu dus ook veel maken. Dan kan je ook een vrij egale kleur realiseren.

Ritsaert
Bijlagen
proef.JPG
groet!

Ritsaert
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door Jimmeuh »

Dat randje is voornamelijk door de bokaal. Het glas is daar net ietsjes anders.

Hoe doen jullie het met het hakselen van stro?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je dit met de grasmaaier kan !?
Huisje breek mij niet...
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door Sandman79 »

jimmeuh, mocht er nog wat leem overzijn na je gexperimenteer, dan heb ik evntueel ook wel interesse ;). heb kipremork en minigraver, dus kan wel paar kuub komen weghalen als je buren dat ok vinden. Heb nu zelf helaas geen tijd om ermee te experimenteren, wat meer bezig met kachel en buffer en hout in de tuin. :)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door ritsaert snijder »

Jimmeuh,
Oke, ik ben benieuwd naar de vakjesproef. Ik denk dat het met veel scherp zand best heel goed kan worden.

Ik gebruik geen stro maar riet en dat haksel ik in een kleine hakselaar.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie