Grondstaal leem-analyse?

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door Dutch John »

Stro kun je hakselen met een cirkelmaaier in de hoogste stand. Als je veel stro nodig hebt, dan verdient het de aanbeveling om de maaistrook af te bakenen met een paar steigerplanken op z'n kant. Anders moet je het zóó ver gaan halen....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Ik vraag me daarbij wel af hoe je mooie gelijkmatige stukjes krijgt. Rij je gewoon over een hoop stro heen?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door Dutch John »

Spreid het stro uit over een gazon en maai er twee tot viermaal over in de hoogste stand. De eerste rit kantel je het best de voorwielen van de grond, anders is er kans op happen en vastlopen. Je krijgt prachtige strostokjes van ongeveer 5 cm en reduceert zo een berg stro tot een armzalig, maar compact hoopje. Hark het niet te secuur bijeen, zodat het kaf blijft liggen. Afgelopen week zo lang roggestro kort gemaakt. Tarwestro stroopt wat meer, wat een een onregelmatiger lengte geeft. Het is daarentegen iets zachter en laat zich mooier wegwerken in scherpe binnenhoeken bij ornamenten. Gerst is nog zachter.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, slimme methode. Ik vind stro in leem een mooi effect geven, ook in de toplaag.
Riotsaert
groet!

Ritsaert
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Grondstaal leem-analyse?

Bericht door Jimmeuh »

Inderdaad DJ, bedankt voor de tip.
Ik zet grasmachine na een eerste keer maaien op laagste stand (wil de strookjes zo kort mogelijk), een paar keer overrijden en resultaat is ok.
Hier en daar nog wel wat grotere stukken, maar die haal je er zo uit.

Doe het trouwens op het tuinpad met betonklinkers. Iets makkelijker lijkt me dan op het gras.
Huisje breek mij niet...
Plaats reactie