Studies strobalenbouw

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Studies strobalenbouw

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:Hoe hoger de luchtvochtigheid hoe meer vochttransport en hoe meer condensatie, toch? Hoe groter de vochtophoping, hoe groter de kans is dat er op jaarbasis een vochtoverschot ontstaat (dat is het nachtmerrie scenario wat mij betreft)?
Alles wat zich aan de binnenzijde van een dampdicht een (goed)geïsoleerde wand bevindt kan niet condenseren omdat er daar een temperatuurverval voor nodig is.
De temperatuur waar dit kan gebeuren bevindt zich achter de isolatie, maar daar kan het vocht uit de binnenruimte sowieso niet geraken als het inderdaad perfect dampdicht is.
Mocht het daar wel geraken, dan is het leem ook niet van erg veel nut, want het leem is dan weer afgescheiden van het ontstane vocht door de dampdichte isolatie....

ritsaert snijder schreef: Dus je wil je vocht hoeveelheid beperken, het transport minimaliseren en de vochtige lucht niet laten condenseren. Daarnaast wil je zoveel mogelijk vocht onttrekken.
RS
Het leem kan de pieken (en dalen) in de RV van de binnenruimte afvlakken (en spreiden in de tijd) in deze concrete toepassing. Dat is een goede en gezonde eigenschap. (Stabiele RV van 50% is ideaal voor mensen)

Op piekmomenten betekent dat een klein beetje minder dampspanning op de isolatie. Maar daar krijg je dan wel een veel langere continue vochtigheid voor terug in de leemlaag. De dampspanning tussen binnen en buiten (die druk zet op de muur) is trouwens meer afhankelijk van het temperatuursverschil tussen binnen en buiten dan van enkele procenten meer of minder RV in de binnenlucht.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Studies strobalenbouw

Bericht door ritsaert snijder »

G,

Voor de goede orde; ik ben geen voorstander van een isolatielaag zonder dampscherm. Die is gewoon nodig. Maar die dampscherm zal altijd gaan lekken als hij wordt toegepast in een oud huis.
Op piekmomenten betekent dat een klein beetje minder dampspanning op de isolatie. Maar daar krijg je dan wel een veel langere continue vochtigheid voor terug in de leemlaag. De dampspanning tussen binnen en buiten (die druk zet op de muur) is trouwens meer afhankelijk van het temperatuursverschil tussen binnen en buiten dan van enkele procenten meer of minder RV in de binnenlucht.
Ik snap die continue vochtigheid niet. In de bijlage het grafiekje uit de eerste studie. Wat is de Y-as? De 50%?

Maar los daarvan als je daarnaast actief ventileert en vochtigheidsverhogende zaken elimineert (drogen kleding, kookvocht, douche) dan kan je de vochtigheid laag houden.
En inderdaad kan je aan de dampspanning weinig doen (dat wil je ook niet), maar als de lucht die lekt een lage vochtigheid heeft dan zal er minder vocht condenseren. En neemt de kans op vochtophoping af.

Ritsaert
Bijlagen
grafiek
grafiek
vochtregulatie.JPG (6.63 KiB) 2727 keer bekeken
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Studies strobalenbouw

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:Ik snap die continue vochtigheid niet. In de bijlage het grafiekje uit de eerste studie. Wat is de Y-as? De 50%?
X-as is het tijdsverloop. Y-as de RV in %.
Het is hier een fictieve grafiek om te laten zien wat het leem precies doet op de RV van de lucht tov van dezelfde ruimte zonder leemlaag.
Fictief omdat oa het vochtverloop nooit zo'n mooi cyclisch verloop zal hebben natuurlijk.

Of het gemiddelde (hier het nulpunt op de y-as) 50% is hangt van de concrete ruimte af. Maar dat zou inderdaad de ideale situatie zijn.

Zonder leem gaat de RV bijvoorbeeld van 80% naar 20% en weer terug. Terwijl het leem een temperende werking heeft door vocht vertraagd op te nemen en af te geven. Dan zie je dat de RV van de binnenlucht (bijvoorbeeld) tussen 60% en 40% gaat schommelen.
Als gemiddelde blijft het evenwel 50% en het 'overschot' (80%-60%) is ook niet verdwenen, maar zit op dat moment in het leem.

Maar ook als je het ideaal neemt,perfect 50%, is er nog steeds een overschot aan vocht als je deze lucht naar -10°C afkoelt.


Misschien dat leem dat verzadigd geraakt wel dampdichter wordt en tot op bepaalde hoogte als 'variabele' damprem kan beschouwd worden.
Daar heb ik echter nog niets van gelezen, maar het zou op zich niet helemaal onlogisch klinken.
Zo werkt het in ieder geval bij een leemlaag in de ondergrond: als hij veel water te verwerken krijgt slaat hij dicht.

ritsaert snijder schreef: maar als de lucht die lekt een lage vochtigheid heeft dan zal er minder vocht condenseren. En neemt de kans op vochtophoping af.
Ja dat klopt wel in grote lijnen. Maar het is een continu proces tijdens de wintermaanden. Dus ik zou de tijdsfactor meenemen en dan wordt het:
ritsaert snijder schreef: maar als de lucht die lekt een lage vochtigheid heeft dan zal er minder vocht condenseren per minuut/uur/dag. En koop je je wat meer tijd voordat volledige verzadiging bereikt wordt.
Het is daarmee duidelijk dat het een risicovol gegeven blijft en dat bij een dampdichte opbouw eigenlijk lekken ten alle prijze vermeden moeten worden.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Studies strobalenbouw

Bericht door ritsaert snijder »

G, heb je nu mijn quote aangepast? :lol:

Maar ik zie het vanuit een jaarbalans; gaat het vocht ophopen omdat je jaarlijks teveel vocht in de muren transporteert, dat zie ik als de nachtmerrie variant.

RS
groet!

Ritsaert
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Studies strobalenbouw

Bericht door pelletpower »

Misschien interessant hier, de buurman kwam ermee aanlopen:

Hier zijn de gegevens van het strobouwboek:
ISBN: 978 94 6104 029 9
De uitgever is Aeneas en het heet: Bouwen met Stro van Michel Post.

Als ik me niet vergis in Michel voorzitter van strobouw Nederland of zoiets. Boekje is vd week uitgekomen en ziet er interessant uit.
Plaats reactie