geen stro maar wel leem vraagje

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

geen stro maar wel leem vraagje

Bericht door cee »

Nog niet zoveel topics hier, dus start ik er maar eens eentje op, ik zie wel wat eruit voort komt.

Na even opzoeken ben ik er nog niet volledig uit dus kom ik toch even hier wat raad inwinnen.

Ik heb nogal wat OSB in m'n huis gebruikt (naisoleren van binnenmuren tijdens de renovatie), en na een eerste kennismaking met gyproc vind ik dit eigenlijk niet zo'n leuk materiaal alhoewel het een mooi glad resultaat geeft, maar alles mooi glad is niet m'n ding, dus nu zou ik eraan denken om over te schakelen op leem om die OSB mee te bezetten, dus de vraag, kan dit en heeft er dit al eens iemand gewaagd, desnoods in z'n tuinhuis?

Wat ik eerder al vond na een online zoektocht was dat OSB door de vochtige leem zou kunnen opzwellen en dit een probleem zou kunnen veroorzaken, maar is dit ook het geval als het OSB3 (waterafstotend) is?

En in verband met de hechting heb ik er al eentje gezien die met rieten matten werkt als wapening, en een ander die werkte met kippengaas.

Nog mensen ervaring met kippengaas? lijkt mij heel handig en makkelijk toepasbaar, vooral op OSB, maar kan dit niet voor roestplekken zorgen in de toekomst (zoals ijzer in stucwerk?)

alvast bedankt voor de tips!

en los daarvan ga ik ook een andere (niet OSB muur) lemen, dit zou het plan zijn:
Afwerking in 1 laag met enkel basisleem, lekker ruw
Ik wil gerust nog aanpassingen doen aan deze werkwijze, dus vuur maar eens los!

1: bigbag leem (voorgemaakt) + water --> smeerbare pasta (mengen met de boor mixer)
2: Handmatig aanbrengen (gooien dus) (handschoentjes tegen uitdroging van je handen)
3: even (20 minuten) laten aanstijven
4: uitvlakken op zicht met een reilat van een anderhalve meter (kleine reilat zou handiger zijn wordt gezegd, dus dat is ook een optie? maar waarom is dat handiger?)
5: vlakschuren met een spons
6: dichttrekken met een spaakmes
7: een dagje later nog eens sponzen voor een fijnere afwerking

Ik zou de gutex zonder wapening bezetten, aangezien er al wapening in de leem zit onder de vorm van vlaskaf.

Welke wapening zou het handigst zijn voor die OSB te bezetten dus? kippegaas, jute, riet, steengaas... teveel keuze??? wel heb ik al gehoord dat je beter ronde hoeken maakt met draaistraal van 5cm, wordt ook niet het makkelijkste maar daar gaan we voor...

Of eventuele andere ideën voor m'n OSB te bezetten ook altijd welkom: kalkstucco, leemverf, kalkcaseïne, prepareren met tegellijm en dan pas bezetten zou helpen heb ik ook al ergens gehoord, te veel keuze dus even kijken wat jullie ervaringen zijn op dit vlak? Recepten om die kalkstuccon, kalei of kalkcaseïne zelf te maken zijn ook altijd welkom, want ze durven verdorie doorreken in de winkel met die producten en als je dan de prijs van gebluste kalk bekijkt dan versta je niet zo goed waar die andere 90% van de prijs van komt?

Zowiezo denk ik eraan een try out te doen op de resten OSB die ik nog over heb in m'n tuinhuis...

Alvast bedankt,
Cee
Laatst gewijzigd door cee op 26 mar 2013, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: geen stro maar wel leem vraagje

Bericht door Sandman79 »

geen idee, ik weet wel dat de belgische firma ecomat bv voor 25 euro een cursusje lemen geeft. Zal vast ook in Nederland te vinden zijn... , Ik speel ermee om zo een cursus te gaan volgen iig.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: geen stro maar wel leem vraagje

Bericht door ritsaert snijder »

Cee,
de leem zeker een dag vantevoren laten volzuigen,
dikkere lagen in meerdere keren
als er nog een laag op moet dan ruw laten

Steengaas en riet zijn hele goede ondergronden. Steengaas is duur, gebruikt riet kan je zo bij een rietdekker halen. Riet kan je met kippengaas vastzetten. Roesten doet het niet (leem is veel minder agressief dan gips).

Jute in de toplaag om scheuren te voorkomen.

Uitproberen is altijd een aanrader.

Ik ben bezig met kalk caseine verf (zelfgemaakt) al toplaag. Heb al wat geexperimenteerd en ben al blij met het resultaat.

zie http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=3144

Als ik hem dicht zet met de spaan (RVS maakt zwart) dan kan ik er een dag later niet veel meer mee!

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
cee
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2012, 10:43

Re: geen stro maar wel leem vraagje

Bericht door cee »

Heel interessant, dat topic over die kalk caseïne, maar we gaan zowiezo toch eerst lemen, die kalkcaseïne is voor iets later net als het kaleien van m'n achtergevel.

je zegt dus dat het eenvoudigst werken zou zijn om los riet (in plaats van een rietmat) vast te zetten met kippengaas, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. en die jute voor de toplaag, is die ook nodig als je reeds een goeie mengeling vlaskaf in je leem hebt, dan zou die toch niet zo snel mogen barsten dacht ik? Dit is dus wat ik op de OSB zou kunnen testen/toepassen.

De gutex houtvezelisolatie en m'n mantel van m'n massakachel zou ik zonder wapening kunnen doen toch aangezien die met vlaskaf gewapende leem op die ondergronden goed hecht, eventueel wel wat extra wapening in de overgang tussen isolatie en de massakachel om het verschil in uitzetting en temperatuur van die beide materialen te kunnen opvangen, daar voorzie ik anders inderdaad wat problemen te krijgen met barsten tot gevolg.

En RVS geeft dus ook zwarte vlekken tot gevolg, dacht dat dit enkel bij niet RVS metaal was, dus afwerken met een plastic spaan voor het beste resultaat?
Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg
Cedric
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: geen stro maar wel leem vraagje

Bericht door ritsaert snijder »

Cee
je zegt dus dat het eenvoudigst werken zou zijn om los riet (in plaats van een rietmat) vast te zetten met kippengaas, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. en die jute voor de toplaag, is die ook nodig als je reeds een goeie mengeling vlaskaf in je leem hebt, dan zou die toch niet zo snel mogen barsten dacht ik? Dit is dus wat ik op de OSB zou kunnen testen/toepassen.
Ik heb ondertussen nog even gekeken en ik heb vorig jaar leem op rechtopstaand OSB getest en dat gaf onvoldoende hechting.
Ik gebruik ook leem op rietmatten, de rietmatten met het riet horizontaal werkt niet prettig, het riet horizontaal werkt al beter. Ik werk veel met riet en vloerverwarmingsgaas en als je dan het riet niet te netjes en en een beetje kris kras gebruikt vind ik het optimaal.

Ik heb nooit vlaskaf gebruikt. Maar als het leem goed is samengesteld en er zit voldoende vlaskaf in de toplaag dan denk ik dat je een eind moet kunnen komen.

Ik heb destijds de mantel van een finoven ook gedaan met jute. Manteloppervlak stelt hogere eisen.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: geen stro maar wel leem vraagje

Bericht door hotglass »

ritsaert snijder schreef:Ik heb ondertussen nog even gekeken en ik heb vorig jaar leem op rechtopstaand OSB getest en dat gaf onvoldoende hechting.
Ik gebruik ook leem op rietmatten, de rietmatten met het riet horizontaal werkt niet prettig, het riet horizontaal werkt al beter. Ik werk veel met riet en vloerverwarmingsgaas en als je dan het riet niet te netjes en en een beetje kris kras gebruikt vind ik het optimaal.Ritsaert
Rits, kun je dit nog eens uitleggen........... ik snap het niet :?
"horizontaal werkt het niet prettig en horizontaal werkt het al beter." Kun je mijn horizon nog wat verbreden? :wink:

Groet,

Ed
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: geen stro maar wel leem vraagje

Bericht door ritsaert snijder »

@Ed,
Grappig ik zocht de foto's in een oud topic van me en daar was het ook al onduidelijk :fff .

Maar wat ik bedoel is dat als ik de rietstengels horizontaal plaats dat het beter grip geeft dan verticale stengels. Een te vast pakket geeft ook minder grip. Rietstengels kris kras verdeelt in het oppervlak geven naar mijn idee de beste grip.

Ik zal kijken of ik nog een foto kan toevoegen voor de beste grip .

@Cee
Ik heb afgelopen vrijdag nog een muur dichtgezet met een RVS spaan; werd echt goed donker. Ik zal vanavond kijken hoe het opdroogt.

Ritsaert
Bijlagen
riet.JPG
groet!

Ritsaert
Plaats reactie