Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

TonyKa
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2011, 00:03

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door TonyKa »

Hoi,

Ja, dat is de traditionele manier van opbrengen. Het heeft oa. ook te maken met de oneffenheden van de stenen. Ik heb de berekeningen gezien, maar dat gaat voorbij aan het type massiefwoning. Mijn woning (hof) is opgetrokken met rode breuksteen, beter bekend als flagstone. Dat heeft weer andere eigenschappen dan leisteen, witte of zwarte zandsteen of basalt en andere harde steensoorten. Er is een Duits bedrijf hier in de buurt, die alle leemsoorten kan leveren, eventueel op specificatie. Ik dacht dat ze zo wie zo 10 soorten in het assortiment hebben. Maar goedkoop is het niet :shock:
Overigens heeft echt isoleren van dit type wanden geen enkele zin. Ze zijn van oorsprong bedacht om warmte en koelte lang vast te houden. En dat is wel te merken. Als ik een dag/avond stook, dan is het nog steeds aangenaam na 2-3 dagen.
Daarna moet je wel weer stoken, anders duurt het te lang voordat alles weer op temperatuur is. Isolatie heeft dit probleem niet, maar de warmte is dan na nog geen dag al weer weg.

Ik ben nu al dik 3 jaar aan het uitvorsen, waarom sommige constructies en materialen zo toegepast zijn. Er is weinig documentatie voorhanden hier, omdat alles tijdens de laatste oorlog verloren is gegaan, inclusief de ambachten.
Vanwat er over is gebleven (eiken balken, deuren, kozijnen, ramen, kattenplaten etc.), is indertijd opgekocht door Belgische sjacheraars, die het daar weer voor dik geld verkochten. Het kan dus goed zijn dat je voordeur, hier uit regio komt :fff
Gelukkig ken ik hier nog wat mensen van het kulturamt in Trier, die weten nog veel van de historie en bouwwijzen in deze streek.
Laatst gewijzigd door TonyKa op 23 nov 2011, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

TonyKa schreef:Ik ben nu al dik 3 jaar aan het uitvorsen, waarom sommige constructies en materialen zo toegepast zijn.
Gewoon omdat ze bij jou in de streek voorkwamen (?). :mrgreen:

Veel kans dat de juiste leem gewoon 70 cm onder de grond ligt in je tuin.
Met leem werken is helemaal niet moeilijk.

Heb je geen linkje naar die plaatselijke breuksteen (steengroeve) ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door Dutch John »

Met leem werken is zelfs veel sneller te leren dan met conventionele middelen. Een paar regels in acht houden en wat experimenteren met de juiste samenstelling brengen je een heel eind. Mijn ervaring is dat je weinig fout kunt doen en dat het één van de goedkoopste bouwmaterialen is. Als je een oud lemen huis hebt, dan komt de leem niet van ver. Heb je geen bouwbedrijf met 10 soorten voor nodig. Ik vermoed als je een oud brok leem in water oplost en gaat zeven en scheiden, dat je een aardig beeld van de samenstelling krijgt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
TonyKa
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2011, 00:03

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door TonyKa »

Haha,
Inderdaad komt de steen hier achter vandaan (uit mijn eigen bos) uit een gigantische formatie, dus reserve stenen genoeg.
De leem is hier ook ruim voorhanden (wordt ook gebruikt om aandoeningen aan paarden benen te genezen).
Er is hier op 2 km afstand (Neidenbach) een breuksteen groeve, waar nog steeds dit type steen gesneden wordt.In het dorp zelf zit nog een steenhouwer, die naast grafzerken ook vensterbalken en deurkozijnen maakt uit breuksteen.
Laatst gewijzigd door TonyKa op 23 nov 2011, 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
TonyKa
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2011, 00:03

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door TonyKa »

@ Dutch John:

Niet iedere leemsoort leent zich. Er zijn zoveel verschillende soorten met andere eigenschappen (oa krimp) dat ik niet de moeite ga nemen om om hier een studie aan te wijden (hoewel ik afgestudeerd ben op keramiek).
Ik heb hier een flinke boerderij en nog vee, dus het is voor mij wat handiger om tijd te besparen en die dingen aan anderen over te laten die er meer verstand van hebben, dan zelf experimenten op te zetten.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

Roter Eifel Sandstein:
http://www.stonecontact.com/stone-Neidenbach.htm
of
http://www.mayko.de/natursteine/sandstein.htm


CompressiveStrength: 62,3 MPaWaterAbsorption: N/ADensity: 2280 kg/m3FlexuralStrength: 5,52 MPa
Deze waarden kan je bij de standaard breuksteen in de U-wert-rechner aanpassen.
Krijg je zoiets:
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &outside=0
(Verdomd nog aardig goed als ik het mijn muren vergelijk !!!)

Enne laat je niet teveel wijsmaken ivm leem.
Leem is leem. Hoogstens te vet of te mager. Bij het eerste zand toevoegen.Bij het tweede klei toevoegen.
Meer is het niet.

Krimp wordt tegengegaan door er strohaksel (of haksel van een andere plant) toe te voegen.

G
TonyKa
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2011, 00:03

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door TonyKa »

Hoi,

Haha, van leem weet ik alles, maar om een goede leemsoort toe te passen voor een specifiek doel, moet het geannaliseerd worden. Als je dat niet wil, dan moet je experimenteren. En daar heb ik geen tijd voor. Het bedrijf war ik het kan bestellen weet alles van toepassingen en de gedragingen op ondergronden. Dus waarom het wiel opnieuw uitvinden?
De leem hier is afhankelijk van de laag. De toplaag bevat te veel zand/residu. De onderlaag is helrood (veel ijzer) en vet. Het krimpgedrag is rond de 6,5% en dat is minder dan standaard Nederlandse rivierklei (7-12%) Het problee is dat je voor de goede leem zeker 1 meter diep moet graven. En dat s hier veel spierwerk, want er zit veel zandsteen in de bodem. Nog ls van het feit, dat ik mijn weides niet wil ruineren, met gaten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door Dutch John »

TonyKa schreef: Dus waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Ach ja, wij hebben meer tijd dan geld en willen graag wat leren om te weten. Sommige zaken zijn beter te begrijpen met smerige vingers dan vanaf een schoon papiertje. Een leemwerker zal altijd zijn eigen experimenten en gevoel gebruiken voordat hij definitief met een leemsamenstelling doorgaat, ook al is die samenstelling onderzocht.
Gandalf schreef: Krimp wordt tegengegaan door er strohaksel (of haksel van een andere plant) toe te voegen.
Je kunt niet alle krimp met haksel opvangen. In eerste instantie meer scherp zand toevoegen bij krimpscheuren. Haksel is voor wapening of voor fermentatie, afhankelijk van de soort haksel.
Afwerktip: door weinig zand en veel haksel in de eindlaag te gebruiken, kun je prachtige haarscheurstructuren maken, terwijl de laag toch sterk en goed gehecht is. Of de haarscheuren weer dicht wassen met een natte spons en zo de hakselkleur tevoorschijn halen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

Tijd en geld zijn vaak invers communicerende vaten.
Of toch voor de meeste mensen.

Waar je dan zelf de prioriteit aan geeft moet ieder voor zich uitmaken.
Ik probeer er een goed evenwicht in te vinden.

Probleem met 'tijd' is dat je het niet kan oppotten en later terugnemen ...

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Je kunt niet alle krimp met haksel opvangen. In eerste instantie meer scherp zand toevoegen bij krimpscheuren. Haksel is voor wapening of voor fermentatie, afhankelijk van de soort haksel.
Afwerktip: door weinig zand en veel haksel in de eindlaag te gebruiken, kun je prachtige haarscheurstructuren maken, terwijl de laag toch sterk en goed gehecht is. Of de haarscheuren weer dicht wassen met een natte spons en zo de hakselkleur tevoorschijn halen.
Dj,

Maar jij start al met erg vette leem (klei) om te beginnen ...

Leem in het weiland hier blijkt al een goede mix te hebben.
De leem uit Haspengouw (Cursus Casa Calida) was ook zo goed als direct bruikbaar. Voor de eindlaag wordt inderdaad wel nog extra zand toegevoegd.

En natuurlijk ook vaak netten in de eerste (raap)laag als er op strobalen gewerkt wordt.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door Dutch John »

Die netten werken alleen als je een redelijk dunvloeibare massa opbrengt. Zodat het net in de laag komt en niet tussen laag en stro. Is de massa dik van consistentie, dan kan de opgebrachte laag niet door het gaas heen hechten aan de ondergrond en is het middel erger dan de kwaal. Als het stro goed is voorbewerkt en de raaplaag voldoende gehakseld stro bevat, zijn netten overbodig, zelfs ongewenst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

Dj,

Voor de strobalen zal je wel helemaal gelijk hebben. Heb me daar eigenlijk niet zo mee bezig gehouden ... :oops:
De netten kwamen op de cursus pas na een eerste laag. Uiteraard niet op de strobalen, die hechten zo al zeer goed.

Maar als het over het isolerende stroleem (of andere isolerende mengsels gaat) zit er
óf zoveel (lang) stro in dat wapening overbodig is (glijbekisting gebruiken),
óf je gebruikt zo fijn isolatiemateriaal(kurkkorrels, blahton,zaagmeel,schavelingen,blähglas[deze laatste is nog een beloftevolle piste, staat nu ook in de u-wertrechner] ) dat de (isolatie)laag een wapenig of verloren bekisting moét hebben, het aandeel leem is dan immers niet meer hoog genoeg om voor de sterkte te zorgen.(ook hecht een natuurstenen muur of kalkstuc niet zo goed als een strobaal...)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Met leem werken is zelfs veel sneller te leren dan met conventionele middelen. Een paar regels in acht houden en wat experimenteren met de juiste samenstelling brengen je een heel eind. Mijn ervaring is dat je weinig fout kunt doen en dat het één van de goedkoopste bouwmaterialen is. Als je een oud lemen huis hebt, dan komt de leem niet van ver. Heb je geen bouwbedrijf met 10 soorten voor nodig. Ik vermoed als je een oud brok leem in water oplost en gaat zeven en scheiden, dat je een aardig beeld van de samenstelling krijgt.

Groet,
DJ
Je moet dan de beschikking hebben over een spuitmachine en homogene samenstelling van de leem.
De weg van Rijven lijkt me anders.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:Dj,

Voor de strobalen zal je wel helemaal gelijk hebben. Heb me daar eigenlijk niet zo mee bezig gehouden ... :oops:
De netten kwamen op de cursus pas na een eerste laag. Uiteraard niet op de strobalen, die hechten zo al zeer goed.

Maar als het over het isolerende stroleem (of andere isolerende mengsels gaat) zit er
óf zoveel (lang) stro in dat wapening overbodig is (glijbekisting gebruiken),
óf je gebruikt zo fijn isolatiemateriaal(kurkkorrels, blahton,zaagmeel,schavelingen,blähglas[deze laatste is nog een beloftevolle piste, staat nu ook in de u-wertrechner] ) dat de (isolatie)laag een wapenig of verloren bekisting moét hebben, het aandeel leem is dan immers niet meer hoog genoeg om voor de sterkte te zorgen.(ook hecht een natuurstenen muur of kalkstuc niet zo goed als een strobaal...)
http://www.gdigest.com/gratis/kfi_altbauten.pdf je kent dit van Konrad Fischer?

http://www.youtube.com/watch?v=dlo1jFxS ... ata_player Mike Oehler, een all time favorit, nog overgehouden uit het DTA forum :-)
Laatst gewijzigd door Krelis op 29 dec 2011, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:Tijd en geld zijn vaak invers communicerende vaten.
Of toch voor de meeste mensen.

Waar je dan zelf de prioriteit aan geeft moet ieder voor zich uitmaken.
Ik probeer er een goed evenwicht in te vinden.

Probleem met 'tijd' is dat je het niet kan oppotten en later terugnemen ...

G
Tijd kun je dan ook met geld vergelijken :-)
Plaats reactie