Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Als ik nog eens nieuw ga bouwen, dan alleen laagbouw met de eenvoudige methode van Tom. Het houtskelet vraagt om eenvoudige planken en latten. Nebraska load bearing (voor zover toegestaan) kost een vermogen aan stalen spanners. Andere houtskeletmethodes vragen om balkachtige constructies en daarmee ervaren timmermannen en een goed gevulde beurs.
Als je in kleine hexagons bouwt, dan kun je klein beginnen en naar believen uitbreiden. Voor de materiaalkosten hoef je het niet te laten. Een beetje creatief winkelen bij slopers en je bouwt voor 10.000 euro aan materialen een schitterende woning van 75 m2. Maar helaas is bouwgrond in Nederland nog steeds bezopen duur....
DJ bedankt voor je uitgebreide reactie. Zulke gelegenheden zullen zich niet snel voordoen, tenminste dicht bij de eigen woonplek.

Ik zit nu veel in omgeving Arnhem, veluwezoom, maar toen het project werd opgezet was het nog mijl op zeven. Nu zou ik er maanden kunnen vertoeven.

Laagbouw heeft ook mijn voorkeur, leeftijd en kosten spelen een rol. Verder ontgaat mij ook de wereld die dakkapel heet. Verdiepingen opbouwen kost relatief veel geld als de grondprijs buiten beschouwing wordt gelaten.
De kleine aarde bebouwing ziet er leuk uit, maar €200K? Zo worden velen ontmoedigd.


De vrouw wil het -nog- niet, maar even over de grens kijken vind ik ook aantrekkelijk. Dat betekent dan wel emigreren.
Laatst gewijzigd door kockie op 25 aug 2011, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door deleted »

Krelis schreef:Belgie kent ook zonevreemd. Frankrijk kan ook, maar mag er in gewoond worden?
Zonevreemd... dat is inderdaad mogelijk. En dat betekent dat het huis er illegaal staat of dat het enkel door een aktieve landbouwer bewoond mag worden (in principe, in de praktijk is de controle daar niet altijd even zwaar op, of je mag er bijvoorbeeld geen aanpassingen aan doen. Onderhoudswerken wel.)
Idem zo voor mensen die in industriezone wonen. Dit laatste kan enkel voor degene die er een bedrijf hebben.
Met de bouwmaterialen heeft het echter zeker niets te maken. Een huis uit Steen of strobalen zullen in de verkeerde zone beide zonevreemd zijn.

En een huis uit strobalen ,gebouwd in de reglementaire bouwzone, mag natuurlijk bewoond worden.

G
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Krelis »

http://www.geocell-schaumglas.eu/nl/sch ... lasschaum/

Kwam het tegen bij ecodorp brabant. Iemand daar ideeën over? Ik zie niet direct hoeveel het recyclen aan energie kost.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:
Krelis schreef:Belgie kent ook zonevreemd. Frankrijk kan ook, maar mag er in gewoond worden?
Zonevreemd... dat is inderdaad mogelijk. En dat betekent dat het huis er illegaal staat of dat het enkel door een aktieve landbouwer bewoond mag worden (in principe, in de praktijk is
Knip....
En een huis uit strobalen ,gebouwd in de reglementaire bouwzone, mag natuurlijk bewoond worden.

G
Een wet die het verbiedt? Eerder een ambtenaar die de wet uitlegt:"U kunt wel gelijk hebben, maar ik ga er voor liggen, huizen bouwen voor zo'n lage prijs gaat hier niet gebeuren". Vergrijzende gemeenten hebben een andere agenda he.

(Btw, het was niet gemeente Montferland, maar wel vlakbij.)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:
Krelis schreef:
Als je in kleine hexagons bouwt, dan kun je klein beginnen en naar believen uitbreiden. Voor de materiaalkosten hoef je het niet te laten. Een beetje creatief winkelen bij slopers en je bouwt voor 10.000 euro aan materialen een schitterende woning van 75 m2. Maar helaas is bouwgrond in Nederland nog steeds bezopen duur....

Groet,
DJ
Ook daar komt gelukkig verandering in.
Gebruikersavatar
houtslager
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2009, 22:21
Locatie: oost friesland en soms Amsterdam
Contacteer:

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door houtslager »

Ik ben evve bezig met mij eigen SB huis, en nou deze somer zoek ik hulp om te af maken met kalk en een paar strohbalen.

Stuur een email voor meer info en pics.


groetjes vanuit oost friesland De.

Karl
if you can sketch it, I can make it!
Plaats reactie