Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Dutch John »

Beste forumleden en andere geïnteresseerden,

In ons mooie dorpje gaan Kees van Benthum en Conny van den Besselaar in juli dit jaar een ecologisch gastenverblijf bouwen. Voor de bouw van de muren uit stobalen en leem is een aantal vrijwilligers gevraagd. Een mooie gelegenheid om kennis over een dergelijke bouwwijze op te doen. Samenwerking à la Amish. Gezamelijk eten met Bona. 's Avonds wegdromen bij liefelijke gitaarmuziek en een kampvuur......

Vergeet de romantiek! Het zal schofterig hard werken zijn met die zware balen en vuile leem onder een verzengende juli-zon!

Voor meer informatie: http://www.aalshof.nl/ Bij vragen contact opnemen met Conny of Kees.

Groet,
DJ
Ps. ik zal een groot deel van de tijd ook present zijn.
Laatst gewijzigd door Dutch John op 24 apr 2010, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Brit »

Jammer dat het zo ver (water)fietsen is, anders was ik van de partij..... :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Dutch John »

We zijn nu drie weken na aanvang en de helft staat overeind en is afgestuct. Zoals verwacht waren het lange dagen onder een hete zon. Heerlijke avonden onder het genot van muziek en wijn. Het is een unieke belevenis om samen met wildvreemden drie weken intens samen te leven en werken. Vriendschappen voor het leven worden zo geboren.

Ik stapte in het project, om eens wat anders te doen. En ben zwaar onder de indruk geraakt van de uitgebreide filosofie achter deze eenvoudige bouwwijze. Een aantal zaken op een rij:
-Alles is te maken met lokale grondstoffen, producten en afval. De spijkers zijn het enige product dat van ver komt. Materiaalkosten zijn gedecimeerd tov conventionele bouw.
-Bijna elke persoon kan in een aantal weken leren hoe zijn eigen huis te bouwen.
-Elke handige jongen heeft de benodigde gereedschappen in huis. Het meeste is handwerk.
-Wie heeft er nog high tech zonnecollectoren of hoogrendementsketels nodig als je een huis van 140 m2 kunt stoken met 3 kuub hout per jaar?

Hier de site van Tom Rijven: http://www.habitatvegetal.com/ Zijn stijl van bouwen combineert Franse houtskeletbouw met de Amerikaanse Nebraska methode.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door 12much »

Grappig,

Even gezapt naar de link en doorgeslikt naar:

http://www.habitatvegetal.com/fr/construire-en-paille

Mijn Franse taal is abominabel, dus ik weet niet wat er precies staat, maar de woning op het plaatje ken ik zeer goed. Die is van Herwig van Soom uit Blanden, Belgie dus en niet uit Frankrijk.

(Oud topic, maar in verband met nieuwe info die ik jullie niet wil onthouden, beland je weer in allerlei andere aanverwante topics:-)

Groet, Boy (die het weer eens niet voor elkaar kreeg om de puntjes op Belgie te zetten i.p.v de i)
Never burn faster than your Wocket.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Dutch John »

Mooi dat je het nog een keer oprakelt. Afgelopen weken hebben we de muren buitenom voorzien van leemstuc. Hier alvast een foto. Zal er nog een paar maken van het gebouw nu het af is. Djonny's hoogtevrees is door deze bouw verleden tijd. Waar vroeger de derde trede van een huishoudtrapje al een duizelingwekkende hoogte was, daar klimt hij nu met een emmer tussen z'n tanden als een aap langs een steiger omhoog......
IMG_1788.JPG
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Mooi dat je het nog een keer oprakelt. Afgelopen weken hebben we de muren buitenom voorzien van leemstuc. Hier alvast een foto. Zal er nog een paar maken van het gebouw nu het af is. Djonny's hoogtevrees is door deze bouw verleden tijd. Waar vroeger de derde trede van een huishoudtrapje al een duizelingwekkende hoogte was, daar klimt hij nu met een emmer tussen z'n tanden als een aap langs een steiger omhoog......
IMG_1788.JPG
Groet,
DJ
Ik blijf het geweldig vinden. Jammer dat alle (woon)huizen die ik ken, ook in België, minstens 300k kosten.
Hier zie ik een stagnatie in de bouwontwikkeling. Ook dit is weer geen woonhuis maar een gastenverblijf (natuurlijk, verzekering- en bankenbedrijf moet ook wat verdienen anders hebben we straks geen pensioen).
Kent niemand een simpele strobalenwoning waar in gewoond mag worden? Stichtingskosten onder de 100K.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door 12much »

@ Krelis:

ik weet niet waar je allemaal gekeken hebt, maar hier:

http://www.strobouw.nl/Projecten/Binnenland/

staan volgens mij een groot aantal woningen die aan jou gestelde voorwaarden (kunnen) voldoen. Zeker als je net als Ramstrobouw voor recycling kiest en zoveel mogelijk gebruikt materiaal koopt. De woningen waar ik zelf aan meegebouwd hebt, hadden veel goedkoper gekund, maar juist door de lagere bouwkosten, heb je meer geld over voor andere leuke dingen zoals van die gigantisch mooie en dikke boompalen of dakpannen van red ceder plankjes uit gecontroleerde houtbouw, aparte kozijnen met drievoudig glas etc..

Hier staat trouwens het huis in Haps ook bij waar DJ aan het klussen is, en het project van Ecodorp Brabant op het terrein van de kleine aarde waar Peter pas geleden met zijn Rocket Science bezig was (volgens mij:-)

Ik introduceer hier trouwens een oude term die misschien net als de Wocket een kleine aanpassing behoeft, maar wel de lading dekt en eer aan doet als het om het onuitputbare onderzoek/werk van Peter gaat. Meteen een nieuw topic waard?
Never burn faster than your Wocket.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door deleted »

Krelis schreef: Ik blijf het geweldig vinden. Jammer dat alle (woon)huizen die ik ken, ook in België, minstens 300k kosten.
Hier zie ik een stagnatie in de bouwontwikkeling. Ook dit is weer geen woonhuis maar een gastenverblijf (natuurlijk, verzekering- en bankenbedrijf moet ook wat verdienen anders hebben we straks geen pensioen).
Kent niemand een simpele strobalenwoning waar in gewoond mag worden?
Is er in Nederland een wet die het verbied ?
Je kan nog altijd naar België of Frankrijk verhuizen natuurlijk.
Krelis schreef:Stichtingskosten onder de 100K.
Dat lijkt me toch echt van de factoren 'doe-het-zelf', oppervlakte en ge/her-bruikte materialen af te hangen, niet ?
Deze al gezien ? http://www.hamadryad.be/

G
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Mees* »

Bij ons om de hoek zijn ze ook stro aan het stapelen:

http://www.landgoedkraaiveld.nl/wonen.php?sub=actueel
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Krelis »

12much schreef:@ Krelis:

ik weet niet waar je allemaal gekeken hebt, maar hier:

http://www.strobouw.nl/Projecten/Binnenland/
Ik denk dat alleen Polderkol in mijn richting komt. Ik heb gehoord van minder dan € 50K excl. grond.
(agr.bestemming), geen idee of een een bedrijfswoning is of schuur.
Verder: Beerta(drieborg), Zwolle...megagroot, om maar niet te spreken over de baalwoningen via casacalida in Millen (Be) en omgeving.

Mij spreekt de Rijvenstijl erg aan: i.p.v. dure verlijmde panelen gewoon bekantrechte platen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Krelis »

12much schreef:@ Krelis:

ik weet niet waar je allemaal gekeken hebt, maar hier:

http://www.strobouw.nl/Projecten/Binnenland/

..
staan volgens mij een groot aantal woningen die aan jou gestelde voorwaarden (kunnen) voldoen. Zeker als je net als Ramstrobouw voor recycling kiest en zoveel mogelijk gebruikt materiaal koopt. De woningen waar ik zelf aan meegebouwd hebt, hadden veel goedkoper gekund, maar juist door de lagere bouwkosten, heb je meer geld over voor andere leuke dingen zoals van die gigantisch mooie en dikke boompalen of dakpannen van red ceder plankjes uit gecontroleerde houtbouw, aparte kozijnen met drievoudig glas etc
Geen duur glas wat mij betreft. Bij Casacalida leeft het idee van warmte bufferen door grote ramen aan de zonzijde en ik kan daar in meegaan. Voor de rest moet wonen simpel blijven/zijn.
Hier staat trouwens het huis in Haps ook bij waar DJ aan het klussen is, en het project van Ecodorp Brabant op het terrein van de kleine aarde waar Peter pas
Peter?

Ik introduceer hier trouwens een oude term die misschien net als de Wocket een kleine aanpassing behoeft, maar wel de lading dekt en eer aan doet als het om het onuitputbare onderzoek/werk van Peter gaat. Meteen een nieuw topic waard?
Laatst gewijzigd door Krelis op 24 aug 2011, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Krelis »

[quote="Gandalf"][quote="Krelis"]

Is er in Nederland een wet die het verbied ?
Je kan nog altijd naar België of Frankrijk verhuizen natuurlijk.

Belgie kent ook zonevreemd. Frankrijk kan ook, maar mag er in gewoond worden?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Beste forumleden en andere geïnteresseerden,

In ons mooie dorpje gaan Kees van Benthum en Conny van den Besselaar in juli dit jaar een ecologisch gastenverblijf bouwen. Voor de bouw van de muren uit stobalen en leem is een aantal vrijwilligers gevraagd. Een mooie gelegenheid om kennis over een dergelijke bouwwijze op te

Groet,
DJ
Ps. ik zal een groot deel van de tijd ook present zijn.
DJ is het frame door Rijven overeind gezet? Wat was zijn invloed op de bouw?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Krelis »

Brit schreef:Jammer dat het zo ver (water)fietsen is, anders was ik van de partij..... :lol:

Ik heb er nog spijt van. Te druk met verbouwen bij familie. Helaas lijkt me een mooi project in Haps.
Vergis je niet: bij Strobouw betaal je voor een weekeindje cursus €375.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vrijwilligers gezocht voor strobalenbouw

Bericht door Dutch John »

Krelis schreef: DJ is het frame door Rijven overeind gezet? Wat was zijn invloed op de bouw?
Tom heeft in de vorm van een drieweekse workshop de onderverdieping met een team van ongeveer 12 personen overeind gezet en de buitenkant geraapt. De bovenverdieping, reparatiewerk door hevige regenval en het overige raapwerk hebben we daarna met een team van 5 personen doorgezet. Afgelopen winter met 3 man binnen gestuct volgens Hongaarse methode (weinig zand, veel vezel). Onlangs onder leiding van Tom de buitenkant van een finishlaag voorzien.

Deelname aan de workshop was gratis. Werken ruilen tegen leren en de kost/inwoning. Overigens zou het prima zijn om een drempel van bijvoorbeeld 100 euro te vragen van cursisten, om de minder gemotiveerden af te schrikken.

Als ik nog eens nieuw ga bouwen, dan alleen laagbouw met de eenvoudige methode van Tom. Het houtskelet vraagt om eenvoudige planken en latten. Nebraska load bearing (voor zover toegestaan) kost een vermogen aan stalen spanners. Andere houtskeletmethodes vragen om balkachtige constructies en daarmee ervaren timmermannen en een goed gevulde beurs.
Als je in kleine hexagons bouwt, dan kun je klein beginnen en naar believen uitbreiden. Voor de materiaalkosten hoef je het niet te laten. Een beetje creatief winkelen bij slopers en je bouwt voor 10.000 euro aan materialen een schitterende woning van 75 m2. Maar helaas is bouwgrond in Nederland nog steeds bezopen duur....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie